חוכרי קרקעות: "הותמ"ל עולה בדורסנותה על כל הליך קודם"

רשות מקרקעי ישראל החלה בהפקעת קרקעות לפי חוק הותמ"ל, בהליך שנוי במחלוקת ■ "מפילים את כל בעיות הדיור של מדינת ישראל עלינו החקלאים"

קרקעות חקלאיות / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
קרקעות חקלאיות / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חודשים ספורים לאחר שאושר הפרק הקנייני בחוק הותמ"ל (ועדת-על ממשלתית לאישור מזורז של תוכניות מועדפות לדיור), פרק שמאפשר למדינה להפקיע קרקע בהליך מהיר (הליך נטילה) מחוכרים חקלאיים באמצעות פיצוי מוגדל, נחתם בימים האחרונים הסכם נטילה ראשון בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבין חוכרי קרקע חקלאית בקריית אונו ואור יהודה.

השבת הקרקע לרמ"י נעשית במסגרת הסכם במסגרתו זכאים החוכרים בקרקע לפיצוי גבוה יותר מזה שהיו זכאים לו בעבר: הפיצוי המעודכן, שניתן למפנים בתנאי שיסכימו לפינוי המהיר, עומד על 54 אלף שקל לדונם.

ברמ"י חגגו את המאורע החגיגי, שבמסגרתו ישובו הקרקעות למדינה ועל השטח - כ-800 דונם - ניתן יהיה לקדם תוכנית חדשה לבניית 3,400 יחידות דיור וכ-350 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה. בכוונת הותמ"ל לאפשר פדיון קרקע נוסף במתחמים עליהן מקודמות תוכניות לבינוי.

במקרה של השטח שבין אור יהודה וקריית אונו, רוב החוכרים אמנם חתמו על הסכם הפינוי, אך היה גם מי שסרב לחתום. במקרה כזה אמורה לפתוח הרשות בהליך פינוי מהקרקע, מה שעשוי להתגלגל להליכים משפטיים.

"הותמ"ל פוגע בקניינו של החקלאי שמחזיק בקרקע עשרות רבות של שנים. בחסות מצוקת הדיור, שלה אחראית המדיניות הקלוקלת של ממשלות ישראל בעשור האחרון, מנהלת הממשלה מדיניות לא מוסרית וחסרת אחריות שבין היתר מביאה לפגיעה קשה בשטחים פתוחים, בשטחים איכותיים ובריאות הירוקות האחרונות שנמצאות באזורים אורבניים צפופים", כך עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי. "זאת ללא כל מחשבה, תוך רמיסת דיון ציבורי אמיתי והתעלמות מפניות של גורמים מקצועיים המציעים אלטרנטיבות.

"הפיצוי הכספי הזה מהמדינה - שהוא בכלל סכום ברוטו - הוא לעג לרש. כמו כן, אם נחשב את הפיצוי לדונם על פי מניין השנים שבהן שומר החקלאי על הקרקע, נגלה שהפיצוי הוא של כמה אגורות. הפיצוי לא מרשים אותי בכלל, שהרי במה מדובר? בעוד עובדי מדינה מחוברים זוכים לפנסיה תקציבית יפה, פה למעשה מפטרים אדם מהקרקע שלו וגוזלים את פרנסתו".

עוד הוסיף קוכמן כי: "הותמ"ל עולה בדורסנותה על כל הליך קודם והיא מתעלמת מעמדת הוועדות המחוזיות ומשדרה של אנשי מקצוע הבקיאים בתכנון במשרדי הממשלה השונים, והכל בשם הצורך לספק במהירות פתרונות דיור שקיים ספק לגבי נחיצותם".

"מחסלים את המושב"

גם בוועד מושב ניר צבי, שעל שטחי החקלאות שבסביבתו מקודמת כיום תוכנית במסגרת הותמ"ל, לא מתרשמים מהפיצוי המוגדל לחקלאים וממשיכים לדבוק בהתנגדותם לנטילת הקרקע וקידום תוכנית בנייה במקום.

לדברי ראש הוועד דב בלגה, המשמש גם כסגן יו"ר המועצה האזורית עמק לוד, "התוכנית הפוגעת גוזלת את השטחים הפתוחים של ניר צבי ומחסלת הלכה למעשה את מושב ניר צבי, זאת בלי החלטת ממשלה, למרות שרק ממשלת ישראל מוסמכת להחליט על חיסול יישוב".

המועצה האזורית עמק לוד עתרה לבג"ץ בנושא, בטענה כי כל פעולה לקידום התכנית הפוגעת המתבצעת כל עוד העתירה תלויה ועומדת הינה מחטף פסול.

לדברי בלגה: "נדמה שמפילים את כל בעיות הדיור של מדינת ישראל עלינו החקלאים. המדינה מחפשת את הפתרון הקל. במקום להתמודד עם הדברים בלב היישובים העירוניים, במקום לפעול להתחדשות עירונית ולניצול הקרקעות הפנויות, לוקחים באגרסיביות קרקעות מהיישובים החקלאיים ומחסלים אותם. הרי אחרי שלקחו מניר צבי, כפר ביאליק ואחרים את רוב הקרקעות, שינו את אופי היישובים.

"אז אם בממשלה החליטו לגמור את החקלאות ואת היישובים הכפריים ולהפוך אותם לשכונות לווין של הערים, אז שראש הממשלה יכריז על כך באופן רשמי. שיאמר שאין צורך בנו עוד, שאין צורך בחקלאות. זו השאלה העומדת על הפרק, ולא הפיצוי. שהרי מה נשאר ליישוב שלקחו לו את הקרקעות? נוסף לכך, מפקיעים קרקעות לצורך הרחבת הערים, מבלי שפתרו תחילה את סוגיות התשתיות והכבישים".