האם זה האירוע שעלול לטלטל את השווקים בשבוע הבא?

ביום ראשון הבא יתקיים משאל עם באיטליה לגבי רפורמות מבניות חשובות ■ אם העם יגיד "כן" לרפורמות, הממשלה תקבל כוח פוליטי שיאפשר לה להתניע מחדש את הכלכלה ■ ומה יקרה אם העם יגיד לא? "יציבות היא הדבר האחרון שניתן להניח שיהיה באיטליה"

ברבורים שחורים בגן החיות במוסקבה / צילום: רויטרס
ברבורים שחורים בגן החיות במוסקבה / צילום: רויטרס

השנה היו מספר אירועים פוליטיים שגרמו לחוסר יציבות בשווקים הפיננסים. המרכזיים שבהם היו משאל העם בבריטניה ("הברקזיט") והבחירות לנשיאות ארה"ב. כעת, אירוע פוליטי נוסף, הפעם באיטליה, מאיים לערער על האופוריה בשווקים.

בשבוע הבא יתקיים משאל עם בארץ המגף בעניין מספר רפורמות פוליטיות שעשויות להגביר את כוחה של הממשלה, או להחליש אותה במקרה שהעם יבחר ב"לא". 

במשאל העם, שייערך ביום ראשון הבא, האזרחים האיטלקים יאלצו לבחור האם הם מאשרים שלושה שינויים מבניים בחוקה האיטלקית. הראשון הופך למעשה את בית הנבחרים למחוקק הראשי, השני יצמצם את גודלו של הסנאט מ-320 חברים ל-100 חברים והשלישי יהפוך את בית הנבחרים לגוף היחיד שרשאי להצביע הצבעת אמון בממשלה.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מסביר בסקירה השבועית שפרסם כי מטרת הרפורמה היא להפוך את ממשלת איטליה מגוף מסורבל וחסר שיניים לכזה שיכול לקבל החלטות חשובות גם אם הן לא ממש פופולריות. נכון להיום, הסקרים האחרונים מראים רוב די ברור למצביעי ה"לא" אבל כפי שלמדנו בחודשים האחרונים, הקשר בין סקרים לתוצאות בפועל הוא מקרי בלבד.

ומדוע ההצבעה כל כך חשובה? גרינפלד טוען כי אם העם האיטלקי יצביע בעד הרפורמות, הממשל הנוכחי בראשותו של מתאו רנצי יזכה לכוח פוליטי שיאפשר לו ליישם רפורמות חשובות בשוק העבודה, במערכת הפנסיה ובייחוד במערכת הבנקאות שנאנקת תחת מאות מיליארדי אירו של הלוואות "רעילות".

ומה יקרה אם העם יבחר ב"לא"? "יציבות היא הדבר האחרון שניתן להניח שיהיה באיטליה", כותבים בפסגות. "הצבעה של 'לא' במשאל העם תהווה קודם כל סוג של הצבעת אי אמון בממשל הנוכחי, מה שיוביל כנראה לכינון ממשלה טכנוקרטית בארץ המגף עד לבחירות הבאות במאי 2018".

בתרחיש הפסימי יותר, מציין גרינפלד, הבחירות באיטליה יוקדמו ל-2017 והמפלגות האירו-סקפטיות ובראשן מפלגת חמשת הכוכבים עלולים לנצח. "שלטון כזה לא יחכה ליישום הרפורמות כדי לבקש סיוע לבנקים האיטלקיים ויבחר כנראה להציב לאיחוד האירופי אולטימטום: או שתסייעו בלי להציב תנאים או שנלך למשאל עם על חברות באיחוד".