לבי לבי לך, וינרוט

לנתניהו ולשמרון מגיעה הגנה משפטית - אבל עד כמה הכלל הזה מתיר הגנה שנועדה ביודעין לאחז עיניים?

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום
יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

היה לא נעים לצפות בעו"ד יעקב וינרוט, הפרקליט הידוע, בראיון אתמול (שבת) אצל רינה מצליח (המצוינת) בתוכניתה "פגוש את העיתונות". "לא נעים" זה אולי לא הביטוי המתאים, יותר נכון לומר פתטי. אדם מבוגר, עורך דין ידוע, יושב ופולט אמירות המביישות את האינטליגנציה שלו ושל צופיו ומאזיניו.

למעשה, אין חדש בהופעה של עורך דין שכדי להגן על לקוחו מלהג שטויות ארוזות כקלישאות. זה מנהג נפוץ, ולא רק במקומותינו.

עונת תעודות היושר

אז מה השתנה יום אתמול מכל הימים? שוינרוט נראה כל-כך עלוב, כל-כך לא משכנע ובמיוחד כל-כך לא משוכנע בעצמו בדברים שניסה להעביר לצופים.

לפני כמה ימים היה זה ראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן "תעודת יושר" לפרקליטו דוד שמרון; אתמול העניק וינרוט תעודה זהה לנתניהו.

האם עד כדי כך הם מזלזלים בשכלנו הישר, שהם מצפים שנקבל את דבריהם? כאשר הלקוח נתניהו, שיושרו מוטל בספק, קובע כי עורך הדין שלו שמרון, שיושרו מוטל בספק, הוא אדם ישר; ועורך הדין האחר, מגלגל העיניים וינרוט, קובע כי הלקוח נתניהו ישר? עד כדי כך אנחנו טמבלים בעיניהם?

מה הוא רצה?

אני ממש לא מבין מה רצה וינרוט להשיג בהופעתו אתמול אצל רינה מצליח. לספר לנו שהכול בסדר בפרשת הצוללות? אנחנו הרי יודעים מראש שזו תהיה עמדתו, מכיוון שהוא מקבל שכר כדי לומר את הדברים הללו. ומכיוון שלעורכי שדין כמותו אין בעיה לעגל פינות, ולפעמים לרבע אותן, למען לקוחם. והכול תחת הלוגו ש"לכל אדם מגיעה הגנה משפטית".

הגנה של אחיזת עיניים

כן, בהחלט, לנתניהו ולשמרון מגיעה הגנה, כמו לכל אדם. אבל עד כמה הכלל הנכון הזה מתיר הגנה שנועדה - ביודעין - לאחז עיניים? איפה הגבול, המוסרי והמשפטי, אותו אסור לעורך דין לעבור כדי להגן על לקוחו?

דוגמה: וינרוט "מגלה" לצופים כי במקרה של ניגוד עניינים, החוק מאפשר פנייה של עורך דין ליועץ המשפטי לקבלת מידע או להתייעצות. אבל הפנייה של שמרון הייתה אל היועץ המשפטי של משרד הביטחון!!! לא של הממשלה!!! וזה כבר לא בסדר!!! אבל את העובדה הזאת מנסה וינרוט לקבור תחת מבול של מלים. וזו, כמובן, רק דוגמה אחת.

אני, בכנות, מרחם עליו, ועל שכמותו, על שזו פרנסתם - יהיה שכרו גבוה ככל שיהיה. 

אובדן הזיכרון של ליברמן

אביגדור ליברמן (שבת) על דברי משה (בוגי) יעלון בעניין הצוללות: "כשאנשים עוברים לאופוזיציה, יש להם בעיות בזיכרון". איסמעיל הנייה מבקש להזכיר שזה קורה גם לאנשים שעוברים לקואליציה. לא שיש לו טענה על זה.