ייצוגית נגד רמי לוי ב-1.73 מיליארד שקל: "מטעה במבצעי הבשר"

לטענת התובע, בשורה של מקרים פרסמה הרשת הנחות על מוצרי בשר, אולם בקופה עלו אוטומטית משקלי המוצרים, כך שהלקוחות שילמו לבסוף את המחיר המלא

סניף של רמי לוי. האם עקבו גם אחר עובדים ברשת? / צילום: תמר מצפי
סניף של רמי לוי. האם עקבו גם אחר עובדים ברשת? / צילום: תמר מצפי

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד רשת רמי לוי שיווק השקמה הוגשה בימים אלה, בטענה להטעיה מכוונת של הרשת במבצעי הנחות על מוצרי בשר.

"לדאבון הלב, לא בכל המקרים מקיימת הנתבעת את תנאי המבצע, כך שבפועל על אף שהיא מפרסמת בצד המוצר כי הוא נמכר במחיר מבצע - בפועל מחויב הלקוח במחירו המלא, ללא כל הנחה", כך מסכמת התביעה את טענתה.

היקף הנזק לקבוצת הצרכנים מוערך בתביעה בסכום אסטרונומי של 1.73 מיליארד שקל.

עוד צוין בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד הילה סמורזיק ממשרד גדעון פישר ושות', כי "הנתבעת אף אינה מקיימת את תנאי המבצע למוצרים, באופן זדוני, כך שכאשר ברקוד המוצר נסרק בקופה, תוכנת הניהול המותקנת בקופה מציינת את מחיר המבצע, אולם משנה באופן מלאכותי את משקל המוצר הנרכש כלפי מעלה, כך שבסופו של דבר המוצר נרכש בסכום המלא, כאילו לא היה מבצע כלל".

יודגש כי טענות התובעים מתייחסות למוצרים הנושאים מדבקת ברקוד המציינת את מחיר המוצר לק"ג ואת משקלו של המוצר, כלומר שהמוצרים כבר נשקלו, ולפיכך הוצמדה להם מדבקה על-פי שקילה זו, ורכישתם מתבצעת על-ידי סריקת הברקוד בקופה.

לטענת התביעה, אמנם על גבי החשבונית מופיע מחיר המבצע לק"ג, אך נרשם משקל גבוה יותר מזה שעל מדבקת הברקוד, ולכן נוצר מצב שבו הצרכן משלם מחיר מלא. לפי הנטען, התוכנה המותקנת בקופה סורקת את הברקוד שהוצמד למוצר ומשנה את משקל המוצר כלפי מעלה, על-מנת שהמחיר הסופי יהיה המחיר המלא.

"בשים לב להיקף התופעה, הרי שלצרכנים התמימים הרוכשים אלפי מוצרים, בכללם המוצרים נשוא תובענה זו, בסך אלפי שקלים (אם לא בעשרות אלפי שקלים), נגרם נזק ממשי ואף יותר מפעם אחת. הנתבעת מטעה את קהל צרכניה ביודעין, כאילו הם לכאורה נהנים מהטבה ברכישת המוצרים שבמבצע.

"הנתבעת מציגה מצג-שווא לפיו לכאורה נמכרים המוצרים במבצע, אולם בפועל גורמת לכך שהצרכנים רוכשים את המוצרים בעלותם המלאה, תוך שהנתבעת משלשלת לכיסה עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מכך", נכתב בבקשה.

"אין מדובר בטעות נקודתית"

התובע הוא צרכן שמבצע באופן קבוע את קניותיו בסניף פתח-תקווה של רשת רמי לוי. לטענתו, בחודש יולי האחרון הוא ערך קניות ובין היתר רכש בשר, שבאותה העת נמכר במחיר מבצע של 45 שקל לק"ג. כאשר שילם התובע בקופה, הוא חויב במחיר המלא לק"ג בסך של כ-47 שקל.

זמן קצר לאחר מכן, לדבריו, הוא ערך קנייה נוספת, ובה בין היתר רכש 1.7 ק"ג בשר מסוג אחר אשר באותה העת נמכר במחיר מבצע של כ-35 שקל לק"ג. במעמד התשלום הוא חויב במחיר המלא של המוצר.

הדבר חזר לטענתו גם בקנייה שלישית ברשת, והתשלום המלא בוצע למעשה עם העלאה פיקטיבית של המשקל במעמד של התשלום. בקנייה זו הוא רכש בשר שנמכר במחיר מבצע של 55 שקל לק"ג, ולטענתו, על גבי המוצר הודבקה תווית ברקוד שלפיה משקל המוצר עומד על 2.7 ק"ג. בחשבונית הרכישה ניתן מחיר המבצע לק"ג עבור המוצר, אולם המשקל הועלה באופן פיקטיבי ל-3.239 ק"ג - עלייה של 20% - ולכן שילם התובע לטענתו בדיוק את הסכום המופיע על התווית, כ-178 שקל.

הטענות הללו חוזרות על עצמן בדוגמאות נוספות, אשר בסיכומן נטען כי "כך, בפועל, נוצרה פיקציה כאילו התובע 'נהנה' ממחיר המבצע, אך בחשבון הכללי שילם על המוצרים כאילו לא היה מבצע כלל".

עוד טוענת התביעה כי "מצב הדברים שהתגלה בבדיקות המדגמיות שאותן ערך התובע הוא עגום, בלשון המעטה, ומלמד על כך שנגרם לציבור לקוחותיה של הנתבעת נזק בסך מיליארדי שקלים במהלך 7 השנים האחרונות. הממצאים מלמדים כי אין מדובר בטעות נקודתית, כי אם במעשה מזיד שחובק את כל סניפיה של הנתבעת".

קבוצת התובעים הוגדרה כ"כל צרכן שרכש ברשת רמי לוי ב-7 השנים האחרונות מוצרי בשר ושילם סכום העולה על מחירו המוצהר של המוצר", לפיכך סכום התביעה הוערך בלמעלה מ-1.7 מיליארד שקל.

תגובת רמי לוי לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.

עלו במשקל
 עלו במשקל