דיסקונט יחתום היום על הסכם שכר היסטורי עם העובדים

העובדים יקבלו תוספת שכר של כ-1,500 שקל בנוסף למענק של כ-20 אלף שקל שייחשב כתוספת שכר בעבור השכר בשנים 2014-2015 ■ המנהלים יקבלו תוספת שכר של 1,750 שקל

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט בדרך לחתימה על הסכם שכר חדש לשנים 2016-2018. ל"גלובס" נודע כי הבוקר (ד') צפוי הוועד להיפגש עם ההנהלה לחתימה על ההסכם. כפי שפורסם בתחילת החודש ב"גלובס" מדובר בהסכם שכר היסטורי בו תוספות השכר ניתנות בשקלים ולא באחוזים, במטרה לצמצם את פערי השכר העמוקים בבנק.

העובדים בדרג הפקידים צפוי לקבל תוספת שכר של 1,500 שקל בהסכם, ואילו דרג המנהלים יקבל תוספת מעט גבוהה יותר של כ-1,750 שקל. בנוסף יקבלו העובדים מענק של כ-20 אלף שקל שייחשב כתוספת שכר בעבור השכר בשנים 2014-2015, בהן לא היה הסכם שכר בבנק, וניתנה רק העלאה סמלית יחסית כמקדמה.

מנגנון זה בניגוד למנגנונים הנהוגים בהסכמי השכר הרגילים, מביא לכך שבעלי השכר הנמוך יותר נהנים מתוספת משמעותית יותר לשכרם. כך למשל, בעבור עובד המשתכר 7,000 שקל בחודש, תוספת של 1,500 שקל, מהווה עלייה של יותר מ-20% בשכר, זאת בעוד בעבור מנהל עם שכר של 60 אלף שקל בחודש, תוספת של 1,750 שקל, מדובר בתוספת של פחות מ-3%.

שינוי מהותי נוסף קשור לחוקת העבודה בה התבצעו גם כן שינויים. במסגרת ההסכם הוחלט כי יבוטלו דמי המעבר העומדים על 5% בממוצע. מדובר בתוספת שכר שמקבל עובד על עצם העברתו לתפקיד אחר, גם אם לא מדובר בקידום. תוספת שכר גבוהה שכזו, הביאה לכך שההנהלה מיעטה בניוד מנהלים, שכן פעולה שכזו עלתה לה לא מעט כסף. בתמורה לביטול הסעיף, יקבלו המנהלים תוספת שכר חד פעמית המוערכת בכ-2.5-3% לשכרם.

כמו כן ההסכם החדש מתייחס ל-57 עובדים בעלי צרכים מיוחדים, המועסקים בבנק כעובדים ארעיים במסגרת פרויקט תמיכה בקהילה. במסגרת ההסכם, העובדים ייקלטו להעסקה במעמד של עובדים קבועים מן המניין בקבוצת דיסקונט.

מאמצים רבים הושקעו בגיבוש הסכם השכר, וההסתדרות כולל גורמים בכירים בה היו מעורבים גם כן בנושא. נזכיר כי להנהלת הבנק מייעץ עופר עיני, שהיה בעבר יו"ר ההסתדרות, ומכיר היטב את הארגון. בוועד, בראשות רפי קזלקופי, וגם בהסתדרות מודעים למצב הבנק ולפערי השכר הגבוהים בו, ולכן מוכנים למנגנון ההסכם המעניק יותר תוספות לעובדים בשכר נמוך על חשבון אלו שבשכר גבוה.

עוד חשוב להזכיר, כי במאזן האימה בין הנהלת הבנק, בראשות  לילך אשר טופילסקי לוועד עמדה חוקת העבודה, שצפויה לפוג בסוף השנה. הנהלת הבנק הודיעה לוועד לפני מספר שבועות, כי כתנאי להארכת חוקת העבודה היא דורשת להכניס שינויים. האיום לא להאריך את חוקת העבודה נחשב לנשק יום הדין - זהו תרחיש שההסתדרות לא תרצה לראות מתממש, בלשון המעטה, ונראה כי חודש לפני פקיעת החוקה, אכן הצליחו הצדדים להגיע להסכמות.

אשר-טופילסקי, מסרה: "אני מברכת על ההסכם, שמסמן שלב נוסף בתהליך השינוי של הבנק. ההסכם החדש תומך בתנופת העשייה ובחיזוק כושר התחרות של קבוצת דיסקונט במערכת הבנקאית. ראוי לציין את ארגון העובדים והעומדים בראשו, על דרך קבלת ההחלטות ועל האופן המכובד בו התנהל התהליך".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ציין הבוקר כי: "ההסכם משמש דוגמה מצוינת לאופן שבו יחסי עבודה יכולים לשנות מציאות חברתית ולהשפיע על חייהן של אלפי משפחות בישראל. לצד חיזוק העובדים בדרגי השכר הנמוכים וצמצום פערי השכר בבנק, ההסכם מבשר על מהפיכה אמיתית בהגשימו את החזון להבטחת השילוב הראוי של עובדים עם מוגבלות בעולם העבודה".