מיני-מבחן: אופל אדם S - ניחוחות של נוסטלגיה

גרסת הספורט של אופל אדם היא מכונית אופנתית וממוקדת עם התנהגות כביש שגרמה לנו להזיל דמעה של נוסטלגיה

שניים מתוך כל שלושה שקלים שמוציא הנהג הישראלי על רכבו החדש, משלב הרכישה ועד תום השימוש בו, מגיעים לקופת המדינה. עם כזו חטוטרת מס ניתן היה לצפות שרשימת הדרישות של הלקוח הישראלי מרכבו תכיל גם את הערך הקרוי "הנאה מנהיגה". לא בעדיפות גבוהה, חלילה - אפשר להסתפק במקום בחמישייה השנייה של נימוקי הקנייה. איזה פינוק קטן לנשמה, משהו להנאה חטופה על כבישים מפותלים וריקים בשבת בבוקר.

אבל לא. כל משווק רכב בישראל יגיד לכם שזו משימה אבודה. הרוב המוחלט של הלקוחות בישראל דורשים שהמכונית שלהם תהיה מרווחת, אמינה, מאובזרת, יעילה, חסכונית ומתוצרת מותג טוב, שירשים את האורחים. בערך אותן דרישות שיש מלהם כשהם קונים מקרר או מכונת הכביסה.

לפיכך אי אפשר שלא להעריך את אומץ הלב של מי שטורח לייבא לארץ כיום מכוניות נישה ממוקדת דוגמת אופל "אדם S", שכל תכליתה היא לענג נהגים - ועוד עם תיבה ידנית.

העיצוב החיצוני עלול ליצור את הרושם הלא נכון. גרסת ה-S עטויה בנוצות די ראוותניות, שגורמות לה להיראות כמו סמל אופנה אורבאני לבני/בנות המאין העליון. העיצוב העגלגל-רחב של אופל אדם הרגילה, שמזכיר קצת פיאט 500 מוגדלת, מקבל בגרסה הבכירה חישוקי ספורט מרהיבים עם צמיגים קרביים, ספוילר נאה שמזדקר מעל הדלת האחורית, פגוש אחורי ייחודי ועוד שלל תוספות קוסמטיות. אם מוסיפים לחבילה צביעה בשני גוונים - דוגמת גוף שחור עם גג כחול מרהיב ברכב ההדגמה שלנו - מקבלים רכב-"תסתכלו-עלי" עם הרבה נוכחות.

גם תא הנוסעים עלול להיות מצועצע מעט עבור חובבי נהיגה טהרנים. יש אמנם מושבי ספורט נאים ותומכים היטב (קיימת אפילו אופציה למושבי "רקארו" מקצועיים), הגה הספורט נאה ונעים לאחיזה ולוח המחוונים ספורטיבי-תכליתי, אבל משטחים פנימיים רבים כמו גם רכיבי תפעול מקושטים בקצת יותר מדי דיפונים צבעוניים בצבע תואם לצבע החוץ.

האבזור הפנימי מכובד וכולל בין השאר מערכת מולטימדיה מקורית מצוינת, ואילו איכות הייצור הגבוהה טיפוסית למותג, שמיוצר בצפון גרמניה. למרות בסיס גלגלים באורך של מעט יותר מ-2.3 בלבד, נהנים הנוסעים מאחור ממרווח רגליים וראש סביר בהחלט למכונית עירונית שיכול לאכלס שני מבוגרים. מנגד, תא המטען מציע רק את המינימום ההכרחי.

מתחת לחרטום הצר והתלול מסתתר מנוע ה-1.4 ליטר טורבו של ג'נרל מוטורס. פגשנו את המנוע הזה בעבר עם תיבה אוטומטית בלבד ואין ספק שהתיבה הידנית מוציאה ממנו את המיטב. זו תיבה בת שש מהירויות עם תפעול ידית חד ומדויק ושישה הילוכים מחולקים היטב - חמישה יחסי העברה קצרים ונמרצים בתוספת הילוך יתר שישי, שמאפשר שיוט נינוח ודי שקט על הכביש המהיר.

זחילה בפקקים הישראליים הטיפוסיים עלולה להיות מתישה אך כשהכביש נפתח והרוח נחה, הטורבו נכנס לפעולה והמכונית זזה בקצב מכובד כפי שניתן לצפות ממכונית במשקל של כטון שרתומה להספק של 150 כ"ס. הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש אורך 8.5 שניות ולמרות הממדים הקטנטנים אין בעיה להשתלב בתנועה במהירויות המקובלות בכביש 6, למשל.

באגף התנהגות הכביש מקבלת ה-S את הציון "מצטיין המחזור". בלי הנעה כפולה נוסח אאודי S1 ובלי מרכז כובד נמוך ומאסה רצינית כמו "מיני", הצליחה מחלקת הספורט של אופל לשחזר את התחושה של הקומפקטיות החמות "של פעם". משקל נוצה שמאפשר לשחק עם המכונית לרוחב המסלול; הגה כבד, ישיר ומדויק כמו סכין שף; בלמים נשכניים ואחיזת כביש מרשימה מאוד.

במחיר של 120 אלף שקל, האדם S מציעה אופציה ייחודית בישראל. זו מכונית אופנתית ושימושית מאוד בעיר, שיכולה לחשוף נהגים חדשים לעולם של הנאות מוטוריות אבל עשויה לגרום לחובבי רכב ותיקים להזיל דמעה של נוסטלגיה על עולם מוטורי שהיה ונעלם.