על הפרק: הנחה במס שבח בעת מכירת דירה שלישית

הערכות: תתאפשר הקלת מס לתקופה מוגבלת ■ יוזמות נוספות של האוצר שנתקלו בהתנגדות: מיסוי פיצויי פיטורים, קרן הארנונה והפחתות המס לחברות ההיי-טק ■ אושר יעד הגירעון

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר יסכים להעניק הנחה במס שבח לבעלי שלוש דירות ומעלה שימכרו את דירותיהם בעקבות הטלת המס - כך העריכו היום (א') בכנסת. אחת ההצעות שהועלו בהקשר זה היא הפחתת מס השבח לסביבות 20% לתקופת זמן מוגבלת.

משתתפים בדיונים האחרונים שנערכו בנושא המס אמרו ל"גלובס" כי נציגי האוצר הראו נכונות למתן פיצוי לבעלי שלוש הדירות ומעלה, אך באוצר אומרים כי לא נשקלת כל הצעת פשרה סביב המס.

הפחתת מס השבח עולה בקנה אחד עם המס החדש בכך שהיא מתמרצת בעלי דירות למכור אותן. שר האוצר משה כחלון מקדם במקביל פתיחת מסלול השקעה שיהווה אלטרנטיבה לבעלי הדירות אך הצוות שמונה להמליץ על מסלול ההשקעה, בראשותו של סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן, טרם הגיש את המלצותיו.

הישיבה שנקבעה ליום חמישי האחרון בנושא המס על בעלי שלוש דירות בוטלה ערב הדיון בוועדת הכספים של הכנסת, ומועד חדש טרם נקבע.

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הציג את דחיית הדיון בחוק כ"פסק זמן" שנועד לאפשר השגת הבנות עם האוצר - לא רק בנושא מיסוי הדירה השלישית אלא גם ביוזמות נוספות של האוצר הנכללות בחוק ההסדרים ומעוררות התנגדות רבה בוועדה. בין היוזמות הללו: קרן הארנונה, הנמכת תקרת הפטור ממס על פיצויי פיטורים והפחתות מס החברות המתוכננות במסגרת המסלול לחברות היי-טק.

בנושא קביעת התקרה לפטור ממס על פיצויי פיטורים, כבר החליטה ועדת הכספים כי לא תדון בהצעה אם האוצר לא יסכים להעלות את תקרת הפטור למקבלי משכורת של 50 אלף שקל לעומת 37.5 אלף שקל לפי ההצעה בחוק ההסדרים. האוצר טרם השיב על החלטה זו.

בנושא הפחתות המס לחברות היי-טק תומכים חברים בוועדה בהצעתו של נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש להרחיב את הטבות המס לכלל מגזרי התעשייה ולא רק להיי-טק, ובתנאי שמדובר בחברות המייצאות את תוצרתן.

בנושא קרן הארנונה עדיין לא הושלמה העבודה על הקריטריונים שלפיהם יחולקו הכנסות הקרן לרשויות הנזקקות - הנושא נמצא בטיפול יו"ר ועדת הכספים משה גפני והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי.

 

אושר יעד הגירעון

בתוך כך אישרה היום ועדת הכספים את העלאת יעד הגירעון בתקציבי 2017-2018 ל-2.9% תוצר, בהתאם להצעת האוצר במסגרת חוק ההסדרים.

כמו כן אושרה בוועדה תוכנית "חיסכון לכל ילד" שבמסגרתה צפויים ילדים לחסוך סכום שבין 11 ל-41 אלף שקל, בכפוף לגובה הריבית ולהשתתפות ההורים. בימים הקרובים ישגר הביטוח הלאומי מכתבים ל-1.4 מיליון הורים בישראל שיצטרכו להחליט האם הכספים - יופקדו בבנק או בקופת גמל. במידה וההורים לא יודיעו על בחירתם עד ל-1 ביוני, הכספים יופקדו בבנק לילדים שגילם 15 ומעלה ובקופת גמל - לכל שאר הילדים הזכאים.

חוק ההסדרים
 חוק ההסדרים