נעילה חיובית בוול סטריט - למרות הטלטלה באיטליה

יו"ר אקסון מוביל יהפוך למזכיר המדינה תחת טראמפ? ■ חשש מהתערערות יציבות האיחוד האירופי בעקבות התפטרות ר"מ איטליה ■ נתון מדד מנהלי הרכש (PMI) בארה"ב עלה על התחזיות

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה חיובית. במהלך יום המסחר, קבע מדד הדאו ג'ונס את שיא כל הזמנים. ביום שישי פורסם דוח התעסוקה האמריקאי שעלה על התחזיות המוקדמות, כאשר בנובמבר התווספו 178 אלף מקומות עבודה חדשים, לעומת התחזיות המוקדמות שצפו תוספת של 175 אלף מקומות עבודה. בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית, בעוד המסחר באסיה ננעל בירידות.

 

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם לפני סוף השבוע הפתיע את השוקים. כאמור, מנתוני הדוח עולה כי המגזר הלא חקלאי ייצר בחודש נובמבר 178 אלף מקומות עבודה חדשים. שיעור האבטלה ירד ל-4.6% מכוח העבודה לעומת 4.9% באוקטובר.

נתוני התעסוקה הם הטובים ביותר של הכלכלה האמריקאית מזה 9 שנים ונראה שבסך הכל הנשיא ברק אובמה משאיר ליורשו, דונלד טראמפ, כלכלה טובה יותר מכפי שקיבל.

משאל העם שהתקיים אתמול באיטליה קבע באופן חד-משמעי כי הרפורמות שהציע ראש הממשלה נדחו על ידי העם, מה שהביא להתפטרותו של ראש ממשלת איטליה מתיאו ראנצי. המשקיעים חוששים שההתפטרות של ראנצי תערער את יציבות האיחוד האירופי, שבלאו הכי סובל מחוסר יציבות לאחר פרישתה של בריטניה מהאיחוד בחודש יוני האחרון.

באסיה הגיבו במתינות לתוצאות משאל העם האיטלקי, בעיקר בשל העובדה שהחשש הגדול של מדינות אלה הוא מההתפתחויות בארה"ב ופחות מההתפתחויות באירופה. ארה"ב היא שותפת הסחר הגדולה של סין, יפן ומדינות נוספות באסיה ולכן מטבע הדברים העיניים שם נשואות לארה"ב. יחד עם זאת, יש לזכור כי גלישה לכאוס פוליטי באיטליה עלולה לערער את יציבות היבשת שבלאו הכי לא נמצאת במצב הכי טוב שלה מאז פרשה בריטניה מהאיחוד.

הנפט  נסחר בתנודתיות לאחר שבשבוע שעבר הודיעו חברות קרטל אופ"ק על כך שהגיעו בפגישתם להסכם לקיצוץ תפוקות של 1.2 מיליון חביות ביום - כך שכלל היצרניות החברות בארגון יפיקו מידי יום 32.5 מיליון חביות בלבד. במהלך יום המסחר, מחירו של הברנט טיפס ל-55 דולר לחבית, שיא של 16 החודשים האחרונים. 

יו"ר ומנכ"ל ענקית הנפט אקסון מוביל , רקס טילרסון, נמנה בין המועמדים לתפקיד מזכיר המדינה בממשלו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, לפי דיווחים בארה"ב. טילרסון, שהחל לעבוד באקסון מוביל בשנת 1975, אמור לפנות את כסאו במהלך השנה הבאה.

בגזרת המאקרו, פורסם מדד מנהלי הרכש (PMI), שלא כולל את סקטור הייצור. המדד עומד על 55.2 נקודות, לעומת הצפי שהיה לנתון של 55.3 נקודות, כאשר כל נתון מעל 50 מהווה אינדיקציה לצמיחה כלכלית.

מניות הבנקים הגדולים בארה"ב ריכזו עניין ונסחרו בעליות ניכרות: בנק אוף אמריקה , גולדמן סאקס , וולס פארגו  ו-מורגן סטנלי .

חברת הולכת התרופות נוירודרם  זינקה במסחר בעקבות הודעתה כי תקצר את שלב הניסוי הקליני למוצריה, בעקבות פגישה חיובית עם ה-FDA. (לסיפור המלא)

מקדונלדס  ריכזה עניין לאחר שבנק נומורה היפני העלה את ההמלצה על המניה מ"נייטרלי" ל"קנייה", וקבע לה מחיר יעד של 139 דולר.

 

לקראת סוף החודש צפויים חברי הפדרל ריזרב להתכנס לפגישתם האחרונה לשנה זו, ורוב הסיכויים כי בפגישתם זו תודיע יו"ר הפד, ג'נט ילן, על העלאת הריבית המיוחלת. למרות שלאורך החודשים האחרונים נשמעו קריאות רבות להעלאת הריבית, התחזקו ההערכות כי ההעלאה לא תוכרז בפגישתם שנערכה בשבוע שלפני הבחירות לנשיאות, כי אם בפגישה שתיערך בחודש לאחר מכן.

ילן אמרה ב-17 לנובמבר בעדות בפני ועדת הכלכלה של הקונגרס האמריקאי כי "הריבית בארה"ב תעלה בקרוב, וציינה כי אסור להשתהות במועד העלאת הריבית כדי למנוע סיכונים מיותרים".

ילן הציגה עמדה ניצית והודיעה כי תמשיך לכהן בתפקידה עד למועד הסיום המקורי של הקדנציה שלה, בניגוד לספקולציות שגרסו כי תתפטר בשל בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות.