קים ג'ונג-און לא לבד: פסל הזהב הענק של נתניהו הופל

(עדכון) - עובר אורח הפיל את הפסל המתנשא לגובה ארבעה וחצי מטרים זמן קצר לפני שהעירייה הייתה אמורה לפנות אותו ■ הפסל הוצב על-ידי אמן שטען כי נועד לעורר שיח על גבולות חופש הביטוי

פסל של בנימין נתניהו/ צילום: דרור סיתהכל
פסל של בנימין נתניהו/ צילום: דרור סיתהכל

תושבי תל-אביב הופתעו לגלות הבוקר (ג') פסל מוזהב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתנשא לגובה של ארבעה וחצי מטרים, מוצב בכיכר רבין בסמוך לעירייה. הפסל הוצב על-ידי איתי זליאט, שטען כי לא מדובר במיצג פוליטי, אלא נועד לעורר שיח על גבולות חופש הביטוי. לאחר מספר שעות, הופל הפסל על ידי עובר אורח.

העירייה מסרה בתגובה כי לא נתנה אישור לכך, ואף פקחי העירייה רשמו דוח לאמן שהציב את הפסל.

דוח לפסל
 דוח לפסל

"ההצבה של הפסל באה לבחון את חופש הביטוי ב-2016 - האם זה יסתיים בהסרתו, או אפילו יגרור מאסר ממושך או סנקציות שעלולות להגיע במקרים כאלה", אמר האמן. "אני מבקש לעורר מחשבה ושאלה על-ידי פעולה אחד תמציתית, שחושפת פער עצום בין חלקים בעם. חלק גדול יהלל וישמח לנוכח הצבת פסל כזה, וישאב ממנו עוצמה והשראה, וחלק אחר יזדעזע מהמחשבה וירצה לנפץ אותו".

לדבריו, הוא פעל על דעת עצמו ומבלי שקיבל אישורים לכך. "העירייה לא אישרה את הפסל, אבל יכול להיות שתהיה עצימת עין וירצו להשאיר אותו", אמר. הוא הוסיף כי "ייתכן שזאת יוזמה שתתחיל ואני אראה את הנולד ונראה פסלים נוספים בכיכרות אחרות בארץ".

האמן האנונימי הוסיף כי עבודתו משקפת את המציאות. "אני לא ליכודניק, חס וחלילה, כל העניין הפוליטי לא רלוונטי. אני בא לבחון איך זה ישפיע, אני מנסה להתחבר לזרם שקורה פה, אני בסך הכול שם מראה על תהליכים שקורים פה. יכול להיות שזה מה שאנשים רוצים - אני מציב את המלך בכיכר מלכי ישראל".

פסל מוזהב של בנימין נתניהו בכיכר רבין
 פסל מוזהב של בנימין נתניהו בכיכר רבין

סגן ראש העיר אסף זמיר אמר בתגובה כי המקרה לא יעבור בשתיקה. "הדבר הזה יטופל כמו כל דבר שהונח במרחב ציבורי ללא אישור. המסר עובר, אבל הפסל לא יכול להישאר שם", סיפר ממלא-מקומו של רון חולדאי, ששוהה בחו"ל. עם זאת, הוא הוסיף כי "תל-אביב היא מרכז פוליטי, בירה של הפגנות ושל מחאות, ואנחנו מעודדים כל סוג של מחאה והבעת דעה".

(ובינתיים, בצפון קוריאה)

קים ג'ונג און / צילום: מסך
 קים ג'ונג און / צילום: מסך