מס העניים של כחלון

אם כחלון יצליח להעביר את העלאת המס על זכיות בהימורים, זו תהיה גזילה מהחלשים ביותר

מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי
מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי

אם שר האוצר משה כחלון יצליח להעביר את העלאת המס על זכיות בהימורים, זאת תהיה גזילה, ולשיטתו של משרד האוצר - גזילה מהחלשים ביותר. מדוע זאת תהיה גזילה? צריך להבין שמשרד האוצר מתכוון לבצע שני צעדים. ראשית, אם קודם לכן היה פטור מתשלום מסים על פרסים עד גובה של 50 אלף שקל, כעת יגבה מס על פרסים שגדולים מ-5,000 שקל. שנית, המס על פרסים יגדל מ-30% ל-35%.

אם כן, התוכנית של משרד האוצר היא למסות את המהמרים פעמיים, כי גם בלי שיוטל על פרסים מהימורים שום מס, ההימורים הנהוגים במדינת ישראל הם מס. מדינת ישראל העניקה למפעל הפיס ולמועצה להסדר ההימורים בספורט (טוטו) מונופול על משחקי הימורים, וזה מאפשר להם לקיים הגרלות שבהם חוזרים למהמרים לכל היותר רק 60% מהכסף. כלומר, גם בלי מסים, המדינה לוקחת מהמהמרים כ-40% מהכסף שהם השקיעו.

כעת, היא רוצה לקחת למהמרים עוד 35% מהכספים שבהם הם זוכים, כך שבחישוב פשוט, המהמרים יישארו רק עם כ-40% מהכסף שהשקיעו.

אבל מעבר לזה: אם המדינה רוצה למסות את ההימורים, צריך לקבוע אם זכייה בהימורים היא חלק מההכנסה השוטפת של האדם או שהיא רווח הון. אם מדובר ברווח הון, אז מיסוי הוגן צריך לקחת בחשבון גם את העלויות של המהמר. בשוק ההון, מי שקונה מניה שהשווי שלה ירד, מקבל מהמדינה פטור ממס בגלל ההפסד שנגרם לו. אבל כנראה שמשרד האוצר יודע שאם הוא יצטרך לקזז הפסדים לפני שהוא גובה מסים, המס שיגבה יהיה קרוב לאפס, מכיוון שכידוע רוב המהמרים מפסידים הרבה יותר ממה שהם זוכים בו.

לעומת זאת, אם מדובר בהכנסה שוטפת, צריך לקבוע את המס ביחס להכנסות של האנשים. אבל לפי משרד האוצר, רוב המהמרים הם אנשים מהמעמד הנמוך יחסית, ולכן, אם משרד האוצר צודק, ההכנסות של רובם אינן מגיעות אל סף המס אפילו אם כוללים בהן זכיות חד-פעמיות בסכומים קטנים. כך שאם משרד האוצר יתעקש לגבות מס של 35% על פרסים קטנים, הוא ידרוש מאנשים שמרוויחים שכר מינימום לשלם מס שולי שמשלמים אנשים שמרוויחים למעלה מ-40 אלף שקל בחודש.

כלומר, איך שלא מתבוננים על המס, הוא לא הגון. התירוץ של משרד האוצר הוא שהמטרה של המס היא להבהיר לאנשים שלא כדאי להמר על-ידי כך שיבהירו להם שגם אם הם יזכו, ישלמו מס גבוה. אבל מכיוון שבפרסומות ימשיכו למכור את האשליה שהפרס הראשון הוא בסכומים גדולים ואת המס יציינו רק באותיות הקטנות, מי שיבינו שלא כדאי להמר הם בעיקר אנשים בעלי השכלה גבוהה יחסית. וכך, מי שימשיכו להמר, וימשיכו גם להפסיד וגם לשלם מסים, הם בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר.

■ ד"ר שניר הוא מרצה במכללה האקדמית נתניה ואנליסט בבית ההשקעות אינפיניטי.