הרפורמה בתשתיות התקשורת אושרה - אך הוט הוחרגה

החברה תיאלץ לשלם מחירים יותר גבוהים עבור השימוש בתשתיות בזק ■ ח"כ איתן כבל: זה המירב שניתן היה לעשות בתנאים הקיימים

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

ועדת הכלכלה העבירה הערב (ג') את הרפורמה בתחום תשתיות התקשורת, תחת החרגה של הוט - כפי שנחשף ב"גלובס"

במסגרת הרפורמה, יוכלו חברות תקשורת נעדרות תשתית קווית להשתמש בתשתיות בזק והוט במחירים שנקבעו על-ידי משרד התקשורת.

לגבי הוט, החברה תוכל להשתמש בתשתיות בזק, תחת תנאים שככל הנראה יהיו עבורה יותר מורכבים - וזאת מפני שבועדת הכלכלה הגיעו למסקנה שהוט היא חברת תשתית שמחויבת בפריסה עצמאית של תשתיות. לפיכך, במידה והיא רוצה לעשות שימוש בתשתיות של חברת בזק, הרי שהיא לא תוכל ליהנות מאותם מחירים שפרטנר וסלקום ישלמו, אלא תידרש לשלם מחירים גבוהים יותר.

על-פי החלטת הוועדה תוכל הוט להיכנס לתשתיות בזק ב-1 באוקטובר 2017, ושרי התקשורת והאוצר יצטרך לקבוע מחיר חדש לשימוש בתשתיות עד 1 באפריל 2018. אם לא יקבע מחיר עד אז, יצטרכו השרים להגיע לוועדת הכלכלה כל 4 חודשים ולדווח על הסיבה לכך.

הישיבה הקודמת הסתיימה לאחר שלא הייתה הסכמה באשר למנגנון לקביעת המחיר שתשלם הוט על השימוש בתשתית בזק, והיו"ר, ח"כ איתן כבל, דרש מהצדדים להגיע להסכמה בעניין עד היום. כבל הודיע כי אם הם לא יצליחו לעשות זאת, הוא והוועדה יקבעו את ההסדר. קודם לכן הוסכם כי הוט תוכל להשתמש בתשתית של בזק החל מה-1 באוקטובר 2017,וכי החברות ינהלו בניהן משא ומתן לקביעת המחיר.

"כמו שאתם קובעים את מחירי הדיור, אנחנו קובעים את מחירי התקשורת"

בישיבה היום, אישרה הוועדה את המתווה שהציג היו"ר כבל לקביעת המחיר. היו"ר כבל אמר כי הוא מצפה ממשרד התקשורת לצאת תוך זמן קצר לשימוע לקביעת המחיר. לדבריו, שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, יחויבו לפרסם תקנות ראשונות של המחיר ב-1 באפריל 2018, ואם לא יעשו זאת עד אז, כל חברה שתמצא עצמה נפגעת מכך תוכל לפנות בעניין לבג"ץ.

סמנכ"לית הרגולציה של בזק, שרון פליישר בן יהודה, אמרה כי בג"ץ הוא לא פתרון וייקח זמן רב עד שתתקבל הכרעה - ולכך השיב כבל כי זהו הפתרון הטוב ביותר שאפשר להשיג. 

סמנכ"לית הרגולציה של הוט, מיכל פליישר, אמרה כי הוט מעדיפה שהמחיר יקבע מחרתיים, שכן היא צריכה ודאות. היו"ר כבל השיב כי אף אחד לא יוצא עם מלוא תאוותו בידו, ואמר כי הגיע הזמן שכולם יתחילו לחשוב על הצרכן. ח"כ רועי פולקמן הזהיר ממחיר גבוה מדי שיהפוך את הרפורמה ללא כדאית ומנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, השיב לו כי "כמו שאתם קובעים את מחירי הדיור, אנחנו קובעים את מחירי התקשורת".

היו"ר כבל אמר כי הוא נלחם מלחמת עולם למען הרפורמה ומנסה למצוא את האיזון בשביל הציבור. כדי לוודא שהשרים אכן יקבעו מחיר, הציע ח"כ כבל כי במידה ועד ל-1 באפריל 2018 לא יקבע מחיר - יגיעו שרי האוצר והתקשורת בעצמם לוועדת הכלכלה, אחת ל-4 חודשים, לדווח על הסיבה לכך. לאחר דין ודברים נוסף באותו עניין, אושרה הרפורמה