כחלון: עד סוף 2018, 50 אלף זוגות יזכו בהגרלות מחיר למשתכן

שר האוצר: "השיווקים יהיו רבים יותר. ביום ראשון נאשר הבאת 10,000 פועלי בניין מהשטחים" ■ גלנט: "נסדיר בחקיקה את היחסים בין הקבלן לרוכשים במחיר למשתכן"

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"לאחר שבשנת 2015 שברנו את שיא כל הזמנים בתכנון, כאשר תכננו 100 אלף יח"ד, השנה הגיע הזמן לשבור את שיא השיווקים. הצבנו יעדים שאפתניים ביותר והצלחנו לעמוד בהם. אנשי רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון ומטה הדיור באוצר עבדו מסביב לשעון בכדי לעמוד ביעדים.

"אין לי ספק שבסופו של התהליך המהלכים שלנו והמספרים האדירים האלה ישפיעו על השוק כולו", כך אמר הבוקר (ה') שר האוצר משה כחלון בכנס עיר הנדל"ן באילת.

לדברי כחלון, השיווק במסגרת מחיר למשתכן יגיע עד סוף השנה הנוכחית ל-64,783 יחידות דיור, כאשר כעת השיווקים עומדים על 57,723 יחידות. מתוך אלה, 27,000 יח"ד כבר נמכרו לקבלנים במסגרת התוכנית, ולמעשה נסגרה עסקה.

"אם למישהו יש משהו אחר שיבוא ויסביר לי. אנחנו מדברים על הגדלת ההיצע וצמצום הביקושים. זאת תוכנית חדשה וצריך להבין את זה", אמר כחלון. לדבריו, בימים הקרובים ייצא מכרז מחיר למשתכן בנתניה בו יעמדו מחירי היעד על רף דומה לראשון לציון והרצליה (סביב 1.2 לדירת 4 חדרים).

בעניין החברות הזרות והפועלים, כחלון סיפר כי ביום ראשון תאושר הבאתם של 10,000 פועלים מהשטחים לבניין, בנוסף ל-5,000 פועלים שיועסקו בחקלאות.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בעיר הנדל"ן, אמר כי במסגרת תיקוני הטעויות תוך כדי תנועה שמבצעת הממשלה, תוסדר בקרוב מערכת היחסים בין הקבלנים לרוכשים ב'מחיר למשתכן' בחקיקה. "בדומה למה שעשינו בחוק המכר, שיגיע לקריאה שניה ושלישית, במסגרתו הסדרנו את מערכת היחסים בין האזרח לקבלן, גם כאן נסדיר את היחסים בין הקבלן לרוכשים במסגרת מחיר למשתכן. נעשה את ההתאמות ונסגור פרצות שנוצרו. יהיה ברור מה המפרט, גודל הדירה, כמות החדרים ועוד".

צפי התחזיות לשיווקי דירות במסגרת התוכנית לפי גלנט הוא מאד אופטימי. "2017 תהיה שנה בה יהיו זכיות מאסיביות והיתרים נרחבים. 2018 תהיה שנת בניה מאסיבית ברחבי ישראל כאשר אנחנו יודעים איפה הפרוייקטים השונים ייבנו. 2019-2020 יהיו שנים מאסיביות של אכלוסים.

"כאשר האזרחים מתחילים לראות את זה קורם עור וגידים, זה מרסן באופן טבעי את הביקושים. היתה התנהלות לא נכונה לאורך שנים ואנחנו פותרים אותה".

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, צינן את הרוחות הרעות שנשבו בין הממשלה לקבלנים בשבועות האחרונים. "לא תמיד אנחנו מסכימים על כל המהלכים", אמר בריק, והוסיף: "אבל אנחנו מעריכים את המאמצים ואת הכוונות. בשבועות האחרונים נאמרו דברים שלא צריך להיאמר משני הצדדים, הדברים לא נאמרו על דעתי ואני מתנצל על מה שנאמר.

"אני בטוח שלשר גלנט יש הערכה רבה למי שבונה את הארץ בעשרות השנים האחרונות. מפקד בלי חיילים לא יכול לצאת לקרב. אנחנו החיילים שלך ואנחנו נכונים לכל משימה".