הבנק המרכזי האירופי האריך את רכישות האג"ח עד דצמבר 2017

(עדכון) במקביל, הודיע הבנק המרכזי כי הוא מפחית את היקף רכישות האג"ח ל-60 מיליארד אירו מדי חודש ■ הריבית נותרה על כנה

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי החליט היום (ה') כצפוי להותיר את הריבית על כנה, וכן על הארכת תוכנית רכישות האג"ח ב-9 חודשים עד דצמבר 2017. עם זאת, הבנק המרכזי הפחית את היקף רכישות האג"ח החל מאפריל 2017 ב-20 מיליארד אירו בחודש ל-60 מיליארד אירו.

בשוק מעריכים כי ההחלטה של הבנק המרכזי להפחית את ההיקף החודשי של רכישות האג"ח היא בבחינת איתות לשווקים כי אין בכוונתו להמשיך לתקופה ארוכה עם תוכנית התמריצים. לאחר פרסום ההודעה קיים יו"ר הבנק המרכזי מריו דראגי מסיבת עיתונאים, בה אמר כי ההחלטה התקבלה בזהירות רבה מאחר והחשש פני דיפלציה ירד באופן משמעותי. 

הבנק המרכזי האירופי השיק את התוכנית להקלה כמותית בינואר 2015. במסגרת התוכנית הבנק המרכזי רוכש אג"ח בהיקף של 80 מיליארד אירו מדי חודש במטרה להפחית את עלויות גיוס ההון של המגזר העסקי וע"י כך לתמרץ עסקים לגייס הון בזול יחסית ולהרחיב את פעילותם וכפועל יוצא מכך לגרום לאינפלציה לטפס לעבר יעד של 2%.

ההחלטה של ה-ECB מגיעה על רקע משאל העם שהתקיים השבוע באיטליה ויצר חוסר ודאות פוליטית-כלכלית כאשר 60% מהעם האיטלקי אמר "לא" לרפורמות החוקתיות שהציע ראש הממשלה מתאו רנצי. בעקבות תוצאות המשאל, רנצי החליט להתפטר מתפקידו.

דראגי אמר עוד כי המדינות החברות באיחוד צריכות לבצע רפורמות כלכליות במנותק מהמשברים הפוליטיים כי "המטרה היא לצמצם את האבטלה ולהגדיל את הצמיחה".