מנהלי העיזבון של עו"ד יורם יוסיפוף: גוגל ביזתה את ביהמ"ש

מנהלי העיזבון דורשים לחייב את גוגל להיענות לצו ביהמ"ש המחייב את חשיפת הסיסמה לחשבונותיו של עו"ד יוסיפוף ז"ל, זאת כחלק ממאמציהם לאתר את נכסיו בארץ בעולם

עו"ד יורם יוסיפוף/ צלום:איל יצהר
עו"ד יורם יוסיפוף/ צלום:איל יצהר

הקרב על חשיפת חשבון הגוגל של עו"ד יורם יוסיפוף המנוח מסתבך ואף חוצה גבולות: גוגל ארה"ב נדרשת לנמק בבית המשפט, עד יום ראשון, מדוע לא הועברה סיסמת הגוגל של עו"ד יוסיפוף לידי מנהלי עיזבונו, כפי שהורה בית המשפט המחוזי בתל-אביב. האחרונים מעוניינים בסיסמה כחלק ממאמציהם לאתר את נכסיו של עורך הדין המנוח בארץ בעולם.

אתמול והבוקר (ה') הגישו מנהלי עיזבונו של יוסיפוף בקשות דחופות לבית המשפט נגד חברת גוגל ישראל, מנכ"לה, מאיר ברנד, וחברת גוגל ארה"ב: האחת - להכריז על ביזיון בית המשפט מצד גוגל, לאחר שגוגל ישראל הפרה לטענתם את צו בית המשפט המחייב אותה להעביר לידיהם את סיסמת חשבון הגוגל של יוסיפוף; השנייה - בקשה להרחיב את הצו גם על חברת גוגל העולמית (גוגל ארה"ב), שמקום מושבה בקליפורניה, שם התנהל חשבונו של יוסיפוף, לטענת גוגל ישראל.

במסגרת הבקשה לביזיון בית המשפט, מבקשים מנהלי העיזבון - עורכי הדין עופר שפירא ורז מנגל - לחייב את גוגל ישראל ומנכ"ל החברה, מאיר ברנד, לשלם קנס בסך 100 אלף שקל על כל יום עיכוב בהעברת סיסמתו של עו"ד יוסיפוף לידיהם.

"גוגל ישראל היא חברה-בת בבעלות מלאה של גוגל העולמית, אשר שוויה עומד על מאות מיליארדי דולרים, ובנסיבות אלה קיים צורך בהטלת קנס משמעותי, שאחרת הטלת קנס בסכומים נמוכים לא תהווה כל הרתעה ולא תהווה כל תמריץ", נכתב בבקשה.

השופטת איריס לושי עבודי קבעה דיון בבקשה ליום ראשון הקרוב, וכן חייבה את גוגל ארה"ב להשיב לבקשות עד מועד הדיון.

"תעלומת יורם יוסיפוף" פרצה עם מותו של עורך הדין המוכר באוקטובר. יוסיפוף, שנחשב לאחד מעורכי הדין העשירים בארץ, ושמו נקשר בעסקאות של מיליוני אירו שעשה עבור לקוחותיו ועבור עצמו, מת במפתיע מאירוע לבבי (בעיצומו של הליך פלילי שנוהל נגדו בטענה להעלמות מס לכאורה מעסקאות של מיליונים), ובתוך כך נפתחה תיבת פנדורה ממנה פרצו טענות לחובות של עורך הדין המנוח לשוק האפור, ריביות של 3% בחודש על הלוואות שנטל, הליך בוררות שקיים מול גורמים מהעולם התחתון אצל הרב ישעיהו פינטו וחוב-עתק למס הכנסה בהיקף של כ-500 מיליון שקל.

בית המשפט מינה את עורכי הדין מנגל ושפירא למנהלי העיזבון, ובימים אלה עסוקים השניים באיתור נכסיו של יוסיפוף ברחבי העולם. זאת, לאחר שכבר הגישו דוח סודי ראשון לבית המשפט בנוגע לחלק מהנכסים והחובות שאותרו.

במסגרת הליך איתור הנכסים הגישו מנהלי העיזבון לבית המשפט בקשה לחייב את גוגל להעביר לידם את הסיסמה של יוסיפוף בחשבון גוגל. בית המשפט המחוזי נעתר לבקשה והורה לגוגל ישראל להעביר לידיהם את סיסמת הגוגל שלו ולאפשר להם גישה לחשבונות הג'ימייל, גוגל דרייב, המסמכים שנשמרו ב"ענן" וכל חשבון אחר שניהל.

מידע עם ערך רב

בבקשה לחייב את גוגל להעביר לידיהם את הסיסמה לחשבונו האישי של יוסיפוף, ציינו מנהלי העיזבון כי בדיון בו מונו לתפקיד, התברר כי בנו של החייב, אסף, המתגורר בלונדון, מחזיק במחשב הנייד של אביו וכן באסופת מסמכים הנוגעים לעסקיו ברחבי הגלובוס.

מיד לאחר הדיון טסו עו"ד מנגל ועו"ד דנה הילל ממשרדו של עו"ד שפירא ללונדון, על-מנת לתפוס את המסמכים והמחשב. בבקשה צוין כי "לאחר דין ודברים, תוך שהופעל על בנו של החייב מכבש לחצים מצד צדדים שלישיים שלא לשתף פעולה עם מנהלי העיזבון, הצליחו מנהלי העיזבון לקבל לידיהם את המחשב הנייד של המנוח וכן ארגזים מלאים במסמכים".

לטענת מנהלי העיזבון, מבדיקת המחשב עולה כי עו"ד יוסיפוף ניהל חשבון בחברת גוגל, הכולל דואר אלקטרוני ושירותי "ענן" (אחסון מסמכים ברשת). אולם, ברשות מנהלי העיזבון לא הייתה הסיסמה הנדרשת כדי להיכנס לחשבון הגוגל האמור.

"מחיפושים ראשוניים במחשב מתברר כי למידע המצוי בחשבון הגוגל של המנוח יש ערך רב בכל הדרוש לפעולותיהם של מנהלי העיזבון לביצוע חקירות ולאיתור נכסים, כינוסם ומימושם. מדובר בנכסים ובזכויות תביעה בארץ וברחבי העולם, בשווי רב", כתבו מנהלי העיזבון, וביקשו לחייב את גוגל להעביר לידיהם את הסיסמה.

בית המשפט נעתר, כאמור, לבקשה וחייב את גוגל ישראל להעביר את סיסמת הגוגל של עורך הדין המנוח לידי מנהלי העיזבון, ואולם מבקשת ביזיון בית המשפט שהגישו עורכי הדין שפירא ומנגל עולה כי גוגל ישראל מסרבת לעשות כן.

לדברי מנהלי העיזבון, כאשר פנו לגוגל ישראל בבקשה כי תועבר לידם סיסמת הגוגל של עו"ד יוסיפוף, כפי שמורה צו בית המשפט, הם נענו כי אין באפשרות גוגל ישראל לקיים את הצו, וכי על מנהלי העיזבון לפנות לחברת גוגל העולמית, כיוון שחשבונו של המנוח מצוי בבעלותה.

"מדובר במכתב בנוסח סטנדרטי אשר נוסח באופן גורף", נכתב בבקשת הביזיון נגד גוגל, וכן צוין כי גוגל ישראל היא חברה בבעלות מלאה של גוגל העולמית, ולאור העובדה שהיא "שייכת" לה, הרי שמסירת צו בית המשפט המחייב את חשיפת הסיסמה לגוגל ישראל - כמוה כמסירה ל"מורשה לניהול עסקים", ולכן מהווה גם מסירה לגוגל העולמית.