צפו: עוקץ "נערות הפיתוי" מפיל כל יום גולשים רבים ברשת

צעירות פתייניות מאתרות קורבנות פוטנציאליים דרך רשתות חברתיות ואתרי דייטינג ■ כך עובד עוקץ "נערות הפיתוי" שמתפשט ברשת

שימו לב לסרטון - ג'ס, בחורה צעירה ואטרקטיבית, פונה לגבר שצופה, מסירה את החולצה שלה ומפתה את הצופה להתפשט ולגעת בעצמו. מבלבל? ובכן הסרטון הזה הוא חלק מקמפיין של הרשות הבריטית למלחמה בפשע.

הקמפיין נועד להעלאת המודעות לסחיטות ברשת על רקע מיני, זאת לאחר שבשנה האחרונה התאבדו 4 גברים שנפלו קורבן להונאות. המטרה, על-פי הרשות, היא לחשוף את הקלות הבלתי נסבלת שבה גברים יכולים ליפול למלכודת שתהפוך את חייהם לסיוט.

בשנים האחרונות יותר ויותר גברים צעירים ממדינות שונות, כולל בישראל, נסחטים לאחר שנשים צעירות בזהות בדויה, שמופעלות על-ידי ארגוני פשע, פונות אליהם ברשתות החברתיות ומשכנעות אותם להתפשט מול המצלמה ולבצע מעשים מיניים בעצמם.

לאחר זמן קצר הן סוחטות מהם כספים תוך כדי שהן מאיימות כי אם לא ישלמו, הן יפיצו את אותם סרטונים ותמונות בקרב אנשי הקשר שלהם ברשתות החברתיות.

רק בשנה האחרונה מספר האנשים בבריטניה שדיווחו על סחיטות במצלמות הרשת קפץ בשיעור גבוה - מ-385 בשנת 2015 ועד 864 בשנה זו. ב-2011, לעומת זאת, היו רק 9 דיווחים למשטרה. ההנחה הרווחת היא כי מספר הקורבנות הכולל הוא הרבה יותר גבוה, משום שלא מעט קורבנות אינם מדווחים על העבירה.

הרשות הבריטית למלחמה בפשע (NCA) זיהתה כנופיות פשע המופעלות ממרוקו, הפיליפינים וחוף השנהב, אשר מאתרות קורבנות פוטנציאליים ברשתות כמו פייסבוק, סקייפ או לינקדאין.

גם בישראל מאות גברים נפלו לסחיטה בשנה האחרונה, והמשטרה מתקשה להתמודד עם התופעה ולאתר את העבריינים שעומדים מאחוריה. בחודש יולי השנה התקבלו כ-200 תלונות מגברים שפותו לקיים קשר מיני וירטואלי מול מצלמות פתוחות.

מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, אורנה היילינגר, ממליצה לגברים שנפלו קורבן לא להיכנע למעשי הסחיטה ולא לשלם כסף, אלא להנמיך פרופיל, להשהות את חשבון הפייסבוק ולנתק מגע מהסוחטות - כדי שהאירוע יסתיים במהירות.