אחיה של ענבל אור חויב להעביר כ-325 אלף ש' לקופת הפירוק

בכך קיבל השופט אורנשטיין את בקשתו של עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד לחברת אור סיטי נדל"ן ■ אחיה של יזמת הנדל"ן, חיים אור קריאף, התנגד לבקשה מטעמים שונים - אך טענותיו נדחו

ענבל אור, צילום: אייל יצהר
ענבל אור, צילום: אייל יצהר

אח של יזמת הנדל"ן ענבל אור, חיים אור קריאף, יעביר לקופת פירוק החברות מקבוצת אור סיטי נדל"ן כ-325 אלף שקל תוך 30 ימים, זאת לאחר שנטל מחברת אור סיטי הלוואות שונות אותן לא השיב - כך קבע הבוקר (א') נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אשר חייב את קריאף בנוסף בשכר-טרחת המנהל המיוחד, עו"ד איתן ארז.

השופט אורנשטיין קיבל בכך את בקשת עו"ד ארז להורות על החזרת הכספים, לאחר שמצא תיעוד לחוב של האח בכרטסות על שמו בהנהלת החשבונות של חברת אור סיטי נדל"ן.

קריאף, שעבד בחברה של אחותו ענבל אור בתפקידים שונים, התנגד לבקשה וטען, בין היתר, כי הכספים לא הועברו לו בפועל, ולכן הוא אינו נדרש להשיבם. עוד הוא טען כי לחברה יש חובות כלפיו בגין זכויות סוציאליות כגון פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה בסך כ-300 אלף שקל, כמו גם חוב בגין עמלות שיווק בסך כ-300 אלף שקל נוספים - אותם יש לקזז מהסכום שמבוקש לחייבו בו.

בתגובה לכך טען עו"ד איתן ארז כי היות וקריאף הוא אחיה של בעלת השליטה בחברה, אין מקום לקיזוז; כי זכאותו לעמלות והיקף זכאותו לא הוכחו; כי החוב לחברה מתועד גם בתלושי השכר של קריאף, בהם לא כפר; ועוד. 

כונס הנכסים הרשמי ציין כי יש לערוך בירור עובדתי של טענות הקיזוז, וכי טענת קריאף באשר לזכאותו לעמלות נטענה בעלמא ולא הוכחה.

הדיון בבקשה אמור היה להתקיים בחודש שעבר, ואולם קריאף, השוהה בימים אלה בארצות-הברית, הודיע לבית המשפט כי לא יוכל להתייצב, תוך שהוא מודיע לבית המשפט כי הגעתו לדיון בארץ תסב לו נזקים קשים. בהמשך הוא פנה לבית המשפט במכתב אישי, בו כתב כי הוא "לא יכול לחזור לארץ בזמן הקרוב, עד שאוכל להחזיר את החובות שלי ולפרנס את משפחתי בכבוד".

קריאף ביקש מבית המשפט לבדוק חלופה אחרת כדי שיוכל להתמודד עם הטענות נגדו, אך לאחר שהשופט אורנשטיין הבהיר לו כי בית המשפט אינו משמש כיועץ לבעלי הדין, הגיש קריאף בקשת דחייה של הדיון ל-7 בדצמבר. השופט נעתר לבקשת הדחייה, ואולם קריאף לא התייצב גם לדיון החדש שנקבעו. בא-כוחו, עו"ד גיא ירושלמי, הודיע לבית המשפט כי אין בכוונתו של קריאף לשוב לארץ בעת הקרובה.

נזכיר כי יזמת הנדל"ן עצמה - המצויה בעיצומו של הליך פירוק החברות בבעלותו והליך הכרזה על פשיטת-רגל כנגד - התנהלה לאחרונה באופן דומה, כאשר לא התייצבה לדיון בפני אורנשטיין בתיק הפירוק וכינוס הנכסים שלה. למה? היא הודיעה לבית המשפט כי הגישה ערעור על החלטותיו לבית המשפט עליון, ולכן הדיון כנראה היה מיותר בעיניה. השופט אורנשטיין לא התרשם מהפגנת המחאה ונתן בהיעדרה החלטה המאשרת לממש את זכויותיה בשתי דירות בפרויקט "אור על הפארק" ברמת-גן ולמכור 4 נכסים נוספים שלה ברמת-גן, בגבעתיים ובתל-אביב.

בדומה לכך, גם הפעם קיים אורנשטיין את הדיון בהיעדרו של האח ונתן החלטה בהיעדרו, כאשר היום הורה, כאמור, כי על קריאף להשיב את הכספים שנטל מחברת אור סיטי נדל"ן לקופת הפירוק. "בהיעדר תמיכה בתצהיר בגרסה העובדתית של קריאף נשמטת הקרקע תחת עמדתו, ומשכך לפנינו גרסה אחת והיא של המנהל המיוחד", קבע אורנשטיין, אך הבהיר כי " גם לגופה דין הבקשה להתקבל; בקשת המנהל המיוחד, המוסכמת על הכנ"ר, מושתתת על מסמכים בכתב של החברה ושל המשיב עצמו (קריאף, א' ל"ו) המבססת את הבקשה. לעניין זה אבהיר כי מאלה עולה תיעוד על חובות המשיב לחברה כהלוואות שניתנו לו על-ידי החברה".

בין המסמכים ציין אורנשטיין כרטיס על שם קריאף על יתרת חוב בסך כ-152 אלף שקל בגין הלוואה, תלוש שכר לחודש אוגוסט 2015 שלפיו קיימות יתרות חובה בגין הלוואות בסך 170 אלף שקל, דפי חשבון של החברה בהם מתועדות פעולות שתואמות את תלושי השכר המתעדים את ההלוואות ועוד.