"על ועדת הכספים לעסוק בעידוד הצמיחה ולא בהגדלת גרעון"

כך אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז, בוועידת ישראל לעסקים 2016 ■ במסגרת הפאנל "מה בולם את הצמיחה" לין התייחס לעודף רגולציה: "למי שנמצא במגזר העסקי סיכוי יותר גבוה להיות מואשם בפלילים מאשר בעולם הפשע"

אוריאל לין / צילום: מסך
אוריאל לין / צילום: מסך

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, השתתף היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2016 של "גלובס". במסגרת הפאנל "מה בולם את הצמיחה במשק" לין אמר כי "אם בארבע השנים שחלפו הינו ממנפים את כושר הצמיחה האמיתי שלנו של 5%, הינו מוסיפים למשק 138 מיליארד שקל במונחי תוצר עסקי, והיינו תורמים להכנסות המדינה 41 מיליארד שקל". 

לין אמר כי "ועדת הכספים בכנסת עוסקת בוויכוח האם להגדיל את יעד הגרעון ל-2.5% או ל-2.9% - על זה מתווכחים? שיקדישו את זמנם לעידוד הצמיחה. מדוע ירדנו בשיעורי צמיחה? משום שבמהלך השנים האחרונות שאפשר היה להעמיס ללא סוף על גב המגזר העסקי, ברמת ממשלה, ברמת הרגולציה, ראינו שורה של מהלכים וחוקים שמהווים פגיעה בזכויות היסוד של מעסיקים.

"למעסיק אסור להביע את דעתו על התארגנות עובדים ראשונית בעסק שלו. חקיקת עבודה הוא מבול שקשה לתארו במילים. הועברו 150 תיקוני חקיקה ו-40 תקנות. כי קל מאוד להעביר חקיקה שמעניקה עוד זכויות לעובדים. אם רוצים להגן על הסביבה - נטיל חובות על המעסיק. מי שמייבא תרופות בקרטונים הוא מזהם את הסביבה - עכשיו לך תאכוף את זה. זו החשיבה הבסיסית, למען האמת, חשיבה מעוותת. כל רגולטור שבא הרי צריך להותיר את חותמו האישי, ואף אחד לא בולם או מסוות. המגזר העסקי עושה היום את עיקר העבודה של רשויות המדינה, ועוד לא רואים התייעלות של המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה. המונופולים מטילים את העלויות המוחלטות על המגזר העסקי. מדובר בתשתיות שלמות שהם מונופולים בבעלות המדינה, כמו חשמל, נמלי ים, מים".

בנוסף, לין התייחס בנאומו לעודף הרגולציה במגזר העסקי וכתוצאה מכך הסיכוי הגבוה להיות מואשם בעבירות: "לתאווה הבלתי מרוסנת של המונופולים אפשר להוסיף עוד ועוד עבירות פליליות - מי שנמצא היום במגזר העסקי, הסיכוי שלו להיות מואשם בפלילים גבוה יותר, מאשר של מי שנמצא בעולם הפשע". 

לין הוסיף כי "מס החברות בישראל היה 24%, ובתחילת 2018 הוא יהיה 23%. כאשר מס משיכת רווחים עלה במכה אחת ב-25% - אין במגזר העסקי כל ראייה של הפחתת המסים. אחת השגיאות הכי בסיסיות היא שצמיחה של מגזר העסקי צריכה לבוא מהמגזר העסקי, ולא על פי תפיסה עולם אליטיסטית. צריך לדעת להניע את המגזר העסקי כולו. שגיאה בחשיבה היא, למשל, ביצוא של סחורות: מדברים על כך שזה מנוע צמיחה - זה יכול להיות, אבל בפועל מי שי שיצר צמיחה זה דווקא המסחר. יצרנו עודף של יבוא, בעוד שיצוא כמעט ולא גדל.

"הפוטנציאל האמיתי כיום של הצמיחה בישראל הוא יצוא השירותים, ולכן נדרשת בלימת ההכבדות על המגזר העסקי ושינוי המגמה, למשל על -ידי החקיקה. נדרש שינוי בחשיבה - אי אפשר להעמיס ללא סוף על המגזר העסקי. שנית להרחיב את השתתפות האוכלוסייה בכח העבודה, משום שבדרך זו נעלה את התוצר לנפש ומשיגים את מה שאנחנו רוצים. נמצאים ברמת תוצר נמוכה 36,000 לעומת ממוצע האו אי סי די בריטניה וקנדה.

לין סיכם: "אולי אחת הרפורמות החשובות ביותר, לא לצמצם את המגזר הציבורי, אלא לבלום את הגידול. מספר העובדים במגזר הציבורי העומד על 74% ממשיך לצמוח בקצב מהיר, הוא עולה למדינה בערך 200 מיליארד שקל - זה מועמס על תקציב המדינה. אם היינו בולמים את הצמיחה במגזר הציבורי היינו חוסכים הרבה משאבים וזה ניתן לעשות".