"יש בישראל קבוצה גדולה שלא משתתפת בכלכלה"

פרנק המסקרק, דירקטור בכיר בבנק העולמי, השתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ואמר כי המטרות המרכזיות של הבנק הן לסיים את העוני הקיצוני ולעודד את הצמיחה 

פאנל כלכלה עולמית / צילום:איל יצהר
פאנל כלכלה עולמית / צילום:איל יצהר

"ישראל משתפת פעולה עם הבנק העולמי בהרבה נושאים, בהם מים, טכנולוגיה, חינוך, חקלאות ועוד, ולבנק העולמי, בו חברות כיום 189 מדינות, יש שתי מטרות עיקריות - לסיים את העוני הקיצוני בעולם ולעודד את הצמיחה הכלכלית", כך אמר היום (א') פרנק המסקרק, דירקטור בכיר, World Bank Group במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

המסקרק אמר כי "בכל הנוגע לסוגיית העוני, צריך לזכור שהגענו רחוק והיו לנו הצלחות גדולות כי צמצמנו באופן משמעותי את העוני הקיצוני בעולם לשיעור של פחות מ-10%. אנחנו רוצים לסיים לגמרי את העוני הקיצוני בעולם עד שנת 2030. זה לא יהיה קל, כי יש עוני באזורים מורכבים, אבל אני משוכנע שנצליח, וצריך לזכור שהטיפול בעוני גם מסייע לפריון בעבודה". לדבריו, "העולם רשם התקדמות גדולה בכל הנוגע למיגור העוני, אבל צריך להמשיך בכך ולצרף אוכלוסיות נוספות ולהציל אותן מכך".

המסקרק ציין עוד בדבריו כי "הבנק העולמי בפעולותיו הוא מאוד פרקטי, ופוליטיקות נשארות מחוץ לארגון. הבנק העולמי עוזר בנושא המימון, ומאפשר מימון ארוך טווח למדינות שונות. המסר המרכזי שלי הוא שהבנק העולמי יכול להקטין את הסיכון של עסקים ואת עלות מימון העסקים, משום שהוא מסייע במימון לחברות. אנחנו מספקים ידע שעוזר לפריון".

עוד התייחס המסקרק לעולם הטכנולגיות המתפתח במהרה ואמר כי "כיום, ל-7 מתוך 10 מבתי האב באוכלוסייה הענייה בעולם יש טלפונים סלולריים וגישה טובה יותר אליהם מאשר למיים נקיים. הטכנולוגיה מאפשרת לעולם להתקדם, אבל צריך לספק יותר אפשרויות לאוכלוסיה החלשה והבנק מסייע לכך. הטכנולוגיה אמנם מסייעת משמעותית להתקדמות, אבל ללא ההכשרות הנכונות היא עלולה להגדיל את הריכוזיות ואם לא תהיה אחריות על ההתפתחויות הטכנולוגיות, המצב יוביל לשליטה גדולה יותר באנשים על-ידי גופים עסקיים וממשלות, לכן צריך לשמור על ההתקדמות הטכנולוגית באמצעות אימוץ המדיניות הנכונה".

לסיום ציין המסקרק כי "ישראל נמצאת בפסגה בכל הנוגע להשקעות בתחום הטכנולוגיה, אבל נמוכה בתחום פרעיון העבודה, ויש פה קבוצה גדולה שלא משתתפת במלואה בכלכלה, וישראל ניצבת בפני אתגר לחנך אותם ולהעניק להם את היכולות המתאימות".