נתניהו: "אדון עם טראמפ על דרכים לפרק ההסכם עם איראן"

רה"מ נתניהו בראיון ל-CBS: "הנשיא הנבחר ועוזריו יפגינו לא רק תמיכה חזקה מאוד במדינה היהודית, אלא גם בעם היהודי" ■ מצהיר על דבקותו בפתרון שתי מדינות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אמש (א'), בראיון בתכנית "60 דקות" ברשת CBS, כי יש חמש דרכים לפרק את ההסכם הגרעיני עם איראן וכי ידון על מהלכים לביטול ההסכם בפגישה "קרובה" עם הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ. נתניהו אמר עוד, כי הוא מוסיף לדבוק בפתרון של שתי מדינות לשני עמים והכריז, כי טראמפ ועוזריו "יפגינו לא רק תמיכה חזקה מאוד במדינה היהודית, אלא גם בעם היהודי".

המראיינת, לסלי סטול: "האם ביטול ההסכם עם איראן לא יעמיד את ישראל במצב מסוכן יותר? הרי האיראנים יאוצו לייצר פצצה גרעינית". 

נתניהו: "אינני חושב שאיראן אצה לפתח את הפצצה לפני ההסכם".

המראיינת: באמת?

נתניהו: "הם לא אצו לעשות זאת כי הם חששו מגמול".

שאלה: או קיי. תיפטרו מההסכם. ואז מה?

רה"מ: "אני חושב שעומדות לרשותנו אופציות רבות יותר מכפי שאת חושבת. הרבה יותר".

שאלה: אם ארה"ב תחדש את הסנקציות על איראן, המדינות האחרות שחתומות על ההסכם לא יצטרפו אליה.

רה"מ: "יש דרכים שונות לעשות זאת. אני חושב על חמש דרכים".

נתניהו התייחס בזלזול לטענה, שההסכם עם איראן פותח לפני המעצמות צוהר מודיעיני באמצעות הביקורים של צוותי או"ם במתקנים הגרעינייים של המדינה: "העסקה עם איראן אינה מכשיר מודיעיני קריטי", הוא אמר.

"הדבר הטוב היחידי שאני יכול לומר על העסקה (עם איראן) הוא, שהעסקה קרבה בין מדינות ערביות מסוימות לבין ישראל", אמר נתניהו. "... אני יכול לומר שעמדתה של ישראל בעולם הערבי השתנתה מפני שהכערבים שוב אינם בישראל אויב אלא בעל ברית במאבקם שלהם נגד כוחות האיסלאם הקיצוני, השיעים, בהנהגת איראן, או כוחות סוניים קיצוניים בהנהגת דאעש".

שאלה: אנו שומעים שחל שיפור דרמטי ביחסים בין ישראל למצרים. זה נכון?

רה"מ: "כן".

שאלה: ועם ירדן?

רה"מ: "כן".

שאלה: וסעודיה?

רה"מ: "אין תגובה".

שאלה: האם אתם מפתחים בפועל ברית אנטי-איראנית במזה"ת?

רה"מ: "לא צריך לפתח זאת. זה כבר קיים".

נתניהו דחה טענה, שבהתקרבות ישראל לרוסיה וסין היא מתקדמת לקראת הקמת גוש אנטי-אמריקאי חדש. "ארה"ב היא בעלת ברית שאין לה תחליף", הוא אמר. "... גם לכם יש יחסים עם רוסיה וסין. גם אנו יכולים לקיים איתן יחסים כלכליים, יחסי סחר, כפי שאתם עושים? למה לא?"

רה"מ לא נשאל במפורש על האשמות שלפיהן עוזרים בכירים של טראמפ מחזיקים בדעות אנטישמיות, אך הוא ציין: "אני חושב, שטראמפ ועוזריו עומדים להפגין תמיכה חזקה מאוד לא רק במדינה היהודית, אלא גם בעם היהודי". הוא הוסיף: "אני מכיר את דונלד טראמפ. אני מכיר אותו היטב. יחסו לישראל, תמיכתו בה, ברורים לגמרי. יש לו רגשות חמים כלפי המדינה היהודית, העם היהודי. אין שום ספק בכך".

בהתבטאות הזו טאטא נתניהו לשוליים טענות של ארגונים יהודיים וגורמים אחרים, לרבות הליגה היהודית נגד השמצה, על רטוריקה אנטישמית והפצת דעות אנטישמיות שמקורן אצל חלק ממקורבי טראמפ.

 

 

נתניהו נשאל האם היא מצפה שיחסי ישראל עם ממשל טראמפ יהיו טובים יותר מאשר היחסים בתקופת ממשל אובמה. תשובתו: "היו לנו חילוקי דעות... היו לי חילוקי דעות עם הנשיא אובמה והמחלוקת הידועה ביותר הייתה כמובן על איראן". הוא הדגיש, כי לא מדובר בחיכוכים על רקע אישי. "נאמר שהייתה בינינו הכימיה האישית הטובה ביותר... האם את חושבת שלא הייתי יוצא נגד הגרעין האיראני; הרי הוא מסכן את קיומה של מדינת ישראל"?

רה"מ הטעים, שהוא מוסיף לדבוק בפתרון של שתי מדינות. "שתי מדינות לשני עמים. בזה אני מתמקד. הייתי רוצה שהנשיא טראמפ יסייע בידי להשיג זאת כאשר הוא ייכנס לבית הלבן. הייתי רוצה לראות האם מדינות ערביות יכולות לסייע לי להשיג זאת. זו המציאות החדשה".

שאלה: אמרת לנו שישראל פחות מבודדת עתה מכפי שהיתה במשך שנים רבות. בה בעת, אתם מאבדים תמיכה במערב אירופה.

רה"מ: "מבודדים? מדינות רבות באות לישראל וזה שינוי פנטסטי.

שאלה: אבל לא מדינות מערב אירופה, בעלות הברית הטבעיות שלכם.

רה"מ: "הן באות".

שאלה: "הן מכנות אתכם קולוניאליסטים".

רה"מ: "הן ישנו את דעתן".

שאלה: אבל הן מכנות אתכם כובשים?

רה"מ: "כינו אותנו בשמות רבים, אך אני חושב שהן משנות את דעתן".