בחזרה לעתיד נוסח אמזון

השירותים החדשים של אמזון מחברים בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי שבו אנו חיים

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

ענקית המסחר האלקטרוני אמזון, מחלוצות העידן המודרני של הקמעונאות העולמית ומי שבמידה רבה סימנה את הדרך לעולם הקניות המקוונות כמו שאנחנו מכירים אותו היום, הודיעה בשבוע שעבר על ניסוי חדיש בתחום הקניות: הקמת חנות ירקות אמיתית, כזו שיש לה קירות ומחיצות ודוכנים פיזיים עליהם תונח סחורה טרייה, לחלוטין לא דיגיטלית.

אותה חברה ממש, מתקדמת ופורצת גבולות, שהפכה את מחשוב הענן לשירות כל-כך מתוחכם, יעיל ונגיש לכל דורש, הודיעה שבוע לפני כן שהיא מתחילה בשירות חדיש ללקוחות שלה, שרוצים לאחסן מידע בענן: מעתה ואילך לקוחות של אמזון יכולים להעמיס את המידע שלהם על משאיות ענקיות ולשלוח אותו בכבישים הסואנים של אמריקה אל מחסני החברה, משם יעלו לענן.

אז מה קרה לאמזון? האם בעל הבית השתגע? האם הקידמה עוצרת סוף-סוף את מירוצה המהיר לטובת שירותים מסורתיים, כאלה שלא נס ליחם? לא ממש, אם בוחנים לעומק את השירותים החדשים האלה מבית היוצר של אמזון. כי המשאית שתשנע את המידע הרב הקיים בשרתי ארגונים גדולים היא למעשה חדר שרתים נייד, מאובזר במיטב האמצעים, מאובטח וממוזג, המסוגל להכיל עד 100 פטה-בייטים של מידע, כלומר 100 מיליון ג'יגה-בייטים.

על-מנת לסבר את האוזן, הזמן שייקח להעביר את כמות המידע הזו על גבי קווי פייבר מהירים של 10 גיגה-ביטים לשנייה, הוא כשנתיים וחצי. מי שיש לו כמות כזו של מידע, יעדיף כנראה לשנע אותו במשך מספר ימים על משאית מאובטחת לענן האחסון במקום המתנה כה ארוכה, מה עוד שתהליך שכזה אמור להתבצע באופן שגרתי ובתדירות של לפחות מספר פעמים בשנה. ולכן, משאית המידע מגיעה אל הלקוח, טוענת את המידע הרב על שרתי האיחסון שלה במשך כ-10 ימים ולאחר מכן נוסעת בכבישים המהירים של אמריקה אל נקודות הפריקה, כשהיא מלווה על-ידי מאבטחים, השומרים על המידע יקר-הערך שלקוחותיה של אמזון העמיסו עליה.

ומה בעניין חנות הירקות החדשה? מסתבר כי גם כאן מדובר על חוויה מעולם אחר, מודרני לחלוטין. על-פי החזון של אמזון, החנות החדשה, הצפויה להיפתח בקרוב בסיאטל, תאפשר יציאה ממנה ללא מעבר דרך תורים מייגעים וקופה רושמת, איטית ומקלקלת חוויה.

אמזון רואה לנגד עיניה לקוחות שבוחרים לעצמם פירות וירקות, מכניסים אותם לסל הקניות ובמקביל גם באופן אוטומטי לאפליקציה שעוקבת אחרי תהליך הקנייה, ובזמן שהם יוצאים מהחנות מבלי להתעכב בקופות, חיישנים מודרנית מדווחים על המצרכים הנרכשים, מחייבים את כרטיס האשראי של הלקוח או את החשבון שלו באמזון ומעדכנים את מערכת המלאי והאספקה של החנות.

חוויית קריאה "אמיתית"

אמזון גם תשתמש במידע הרב שתאסוף לגבי תנועות הקונים בחנות והרגלי הצריכה שלהם על-מנת לשפר את השירות וחוויית הקנייה (ומן הסתם גם את הכנסותיה ורווחיה) על סמך אין-סוף הנתונים שתאסוף בחנות הזו, המתוכננת להיות הראשונה מבין רבות שיבואו בעקבותיה.

שתי הדוגמאות האלה, מבית היוצר של אחת החברות החדשניות ביותר בעולם, ממחישות את החיבור בין עולמות התוכן המודרניים והכל-כך דיגיטליים, לבין העולם הפיזי שבו אנחנו חיים, לפחות עד להודעה חדשה. זהו עולם שבו מידע המאוחסן בביטים ובבייטים הוא נכס אסטרטגי ומשאב קריטי יקר עבור כל ארגון, שעדיין צריך לפעמים לשנע אותו על משאיות ממקום למקום. וזהו גם עולם, שבו למרות הקידמה והקלות הבלתי נסבלת לרכוש כל סחורה שהיא באופן מקוון, רבים מאיתנו כנראה מעדיפים עדיין למשש עגבניות ולהריח לחם דגנים חמים בסופרמרקט לפני שאנחנו קונים אותם, ולכן יש צורך להעמיד לרשותנו חוויית קנייה פיזית בדמותה של שוטטות בחנות אמיתית, בעלת מדפים ומקררים.

ומי יודע, אולי בהמשך להצלחות השירותים האלה, אמזון תשכנע אותנו לשוב לקנות ספרים בחנויות ספרים אמיתיות, המאחסנות אלפי ספרים על מדפים גבוהים ומאובקים? ואולי לאחר מכן נשוב לקנות תקליטים, שחורים ועגולים כאלה, שיש להפוך אותם מצד לצד על-מנת לזכות להאזין לכל השירים שנחרטו עליהם?

האם אלפי הרחפנים הזריזים העתידים לטוס בשמי ארצות-הברית בשנים הקרובות צפויים להנחית בפתח ביתם של הלקוחות המפונקים עיתונים יומיים מודפסים, כאלה שכבר מזמן היו אמורים להיעלם מהעולם, אבל אנחנו בכל זאת אוהבים לרשרש את דפיהם ולחוש בהם את חוויית הקריאה ה"אמיתית", למרות הכול?

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.