השוק הסיטונאי: המבקר עשוי להעיר על התנהלות מש' התקשורת

ייתכן שהממצאים יעלו שאלות סביב האופן שבו קידם המשרד את מדיניות השוק הסיטונאי. כך, בפועל המדיניות שהותוותה נבלמה ושונתה, וזאת מבלי שגובשה מדיניות חלופית

שלמה פילבר  / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

מידע שהגיע לידיהם של חוקרים ממשרד מבקר המדינה על משרד התקשורת עשוי, לדעת גורמים המקורבים לנושא, להתבטא גם במסגרת הערות כלפי המשרד בדוח השנתי הבא שיפרסם המבקר בשנה הבאה.

בהקשר זה נזכיר כי המבקר הורה לשר התקשורת בפועל, צחי הנגבי (הליכוד), שלא לקבל החלטות בעניין ביטול ההפרדה המבנית בחברת בזק. הממצאים שהגיעו לידי החוקרים במשרד המבקר מתייחסים גם לתקופה שבה הונהגה מדיניות השוק הסיטונאי, קרי טרום כניסת ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד שר התקשורת, אבל בעיקר לשנה וחצי האחרונות שבהן את המשרד מוביל המנכ"ל שלמה פילבר, מקורבו של נתניהו.

ייתכן שהממצאים יעלו שאלות סביב האופן שבו קידם המשרד את מדיניות השוק הסיטונאי. כך, בפועל המדיניות שהותוותה נבלמה ושונתה, וזאת מבלי שגובשה מדיניות חלופית. ייתכן שאילו נתניהו ופילבר היו מחליטים על שינוי מדיניות ועושים זאת בדרך שקופה וראויה, הדבר יכול היה להתקבל בהבנה - אלא שלא נקבעה מדיניות חלופית, ולמעשה מימוש המדיניות נעצר.

בדיקת המבקר מתייחסת לנושא הטלפוניה של בזק - שהיה אמור להיות חלק מהרפורמה - וייתכן שגם לשלב השני של הרפורמה, הקרוי השלב הפסיבי, של הקצאת התשתיות הפיזיות של בזק לטובת המתחרות.

הטלפוניה, שהיא חלק חשוב מהרפורמה שלא קודמה, היא אחד הנושאים שבלעדיהם אי-אפשר לאשר לבזק את ביטול ההפרדה המבנית, ולכן לא ברור מדוע המשרד ממשיך לעכב את פרסום המחירים בטלפוניה של בזק לטובת מתחרותיה. עם זאת, לדעת גורמים במשרד התקשורת, מן הדוח הסופי שיגיש המבקר בשנה הבאה תעלה תמונה שונה בתכלית.