שיא כל הזמנים במחירי דירה במנהטן: יותר מ-2 מיליון דולר

גידול בבנייה ועלייה במחירי דירות קיימות גרמו לעליית המחירים בשוק הדירות בניו יורק ■ עם זאת הצפי הוא שעליית המחירים תיעצר ב-2017 בגלל העדר בניינים יקרים חדשים

ניו יורק, מנהטן תחתית, מימין נהר ההדסון ומשמאל האיסט ריבר / צילום: רויטרס
ניו יורק, מנהטן תחתית, מימין נהר ההדסון ומשמאל האיסט ריבר / צילום: רויטרס

המחיר הממוצע של דירה במנהטן יעלה השנה על 2 מיליון דולר לראשונה בהיסטוריה, אבל נראה כי עליית המחירים תיעצר ב-2017, אחרי שהם כמעט הוכפלו בעשור האחרון.

המחיר הממוצע עלה על רקע עלייה במכירת דירות משותפות (קונדו) בערכים של 10 מיליון דולר ויותר, שהיטתה את הנתון הממוצע, מסרה חברת CityRealty, שהיא אתר מודעות מכירה ונתוני שוק לעיר ניו יורק.

לחנוכת מגדל פארק אבניו 432 בגובה 96 קומות, שהקבלנים שלו מגדירים אותו כבניין המגורים הגבוה ביותר ביבשת אמריקה הייתה השפעה חריגה על המחירים, לפי גבי וורשאואר, מנהלת המחקר ב-CityRealty. 52 מ-75 הדירות בבניין המשקיף על סנטרל פארק נמכרו במחירים של מעל 10 מיליון דולר, לדבריה. כמה יחידות נמכרו ביותר מ-40 מיליון דולר.

לפי וורשאואר, גידול בבנייה ועלייה במחירי דירות קיימות גרמו לעליית המחירים בשוק הדיור בניו יורק. המחירים עלו בכל שנה מאז 2011, אך הם צפויים לקפוא בשנה הבאה. העדר של בניינים יקרים חדשים יותיר את המחירים ברמה של 2016.

היא הוסיפה שהתחזיות שלה אינן כוללות את השפעת העלייה האחרונה בריביות על המשכנתאות. הריביות הללו עלו מאז הבחירות ב-8 בנובמבר, יחד עם תשואות האג"ח, על רקע הציפיות לצמיחה כלכלית מהירה יותר ואינפלציה מואצת במסגרת תוכנית התמריצים שהנשיא הנבחר דונלד טראמפ רוצה ליישם.

הריבית הממוצעת למשכנתא בריבית קבועה ל-30 שנה היא כעת 4.27%, שיא של שנתיים, לפי אגודת בנקאי המשכנתאות, לעומת 3.6% בשבועות שקדמו לבחירות.

CityRealty בחנה רשומות של מכירות מהמחלקה הפיננסית בעיריית ניו יורק. רוב הארלם והשכונות הסמוכות אליה לא הובאו בחשבון מפני שקשה יותר להשיג נתונים על שוק הדיור בהישג יד, מסרה החברה הזו. הנתונים לדצמבר חושבו בהתבסס על הנתונים מתחילת השנה עד 30 בנובמבר.

המחיר הממוצע של דירת קו-אופ (אישור דיירים ע"י ועד הבית) וקונדו (דירה רגילה בבניין משותף) במנהטן ללא הארלם עלה השנה ל-2.2 מיליון דולר משיא של 1.9 מיליון דולר ב-2015, לפי אומדני CityRealty. בכל מנהטן, כולל הארלם, המחיר הממוצע היה 2.1 מיליון דולר.

דירת קונדו היא בבעלות ישירה של הקונה, ואילו קונה של דירת קו-אופ (קואופרטיב) מקבל החזקה בחברה שהיא בעלת הבניין.

המחיר החציוני בהתפלגות מחירי הדירות במנהטן רשם גם הוא שיא של 1.2 מיליון דולר, לעומת 1.1 מיליון דולר ב-2015.

לפני עשר שנים, מחיר דירות קונדו חדשות היה כמעט זהה למחירי דירות קיימות, אך מאז 2008 עלו מחירי דירות חדשות בקצב מהיר יותר.

המחיר הממוצע של דירה במנהטן עלה ב-91% בהשוואה ל-2006, לפי CityRealty.