בכיר בצה"ל: "חשש שטראמפ יקצץ בתקציב הסיוע הביטחוני"

למרות הסיוע הנרחב עליו חתמה ארצות הברית מול ישראל, בצה"ל חוששים שהממשל החדש ישנה את הכיוון ■ בתוך כך עדכן הקצין כי מספר משרתי הקבע פחת מ-40 אלף ובצה"ל נערכים גם בחזית המאבק בדה-לגיטימציה

בצה"ל חוששים כי הממשל האמריקני החדש עשוי לקצץ בתקציב הסיוע הביטחוני - כך אמר היום קצין בכיר במטה הכללי. הוא הוסיף כי קיצוץ תקציבי יביא להכבדה נוספת על תקציב הביטחון הישראלי. זאת, למרות ההצהרות בירושלים ובבית הלבן על כך שניתן לישראל תקציב הסיוע הגדול אי פעם. לדברי הקצין הבכיר, יש להמתין ולראות מה יהיו צעדת הראשונים של הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ בנושא.

עם תום שנת 2016, בצה"ל מסכמים שנה ראשונה לתכנית הרב-שנתית 'גדעון' ונערכים לשנה המתקרבת בכמה תחומים. הקצין הבכיר אמר ציין כי גלי הטרור וההיערכות לאיתור מנהרות ברצועת עזה הביאו להוצאות של כ-200 מיליון שקלים. יחד עם זאת, היעד בתכנית הנוכחית, לפי הנחיית הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, הוא התייעלות בתשעה מיליארד שקלים ובחינה של סדרת פעולות ובהן ייצור הנגמ"ש העתידי של צה"ל בחו"ל.

בתוך כך, בזמן שהאיום מצד מדינות הולך ופוחת, ישראל עומדת בחזית המלחמה החדשה, זו שמורכבת מכמה איומים במקביל ובהם ארגוני טרור, אבטחת הגבולות, ההגנה על העורף, מפגעים בודדים, מתקפות סייבר, מתקפות הדה-לגיטימציה ונשק לא קונבציונלי.

הקצין הבכיר הוסיף כי בנוסף לאיומים האלה, מערכות ההגנה האוויריות שהגיעו לאזור מציבות אתגר משמעותי לצה"ל, וכי בימים אלה, ל סוריה יש את מערך ההגנה האווירי הגדול בעולם והמתקדם שכולל מערכות כמו S-300 , SA-22, sa-17 , SA-3 ו-S-400 שמפעיל צבא רוסיה.

במקביל, הזכיר הקצין הבכיר את התחמשות צבא מצרים בצוללות, בנושאת מסוקים ובמטוסי קרב חדשים, כמו גם את הסכמי הענק של מדינות המפרץ לרכש מערכות לחימה בסך 200 מיליארד דולר. למרות האיומים המשתנים, הקצין הבכיר מציין כי טרם נכתבה תורת לחימה מספקת בנושא.

בצה"ל גם פועלים בחזית המאבק בדה-לגיטימציה במטרה לשמר את הלגיטימציה לפעולות צה"ל בעתיד. הקצין הבכיר חשף כי במטכ"ל הוקמה מחלקת "תודעה, לגיטימציה ומשפט" (תל"ם), שבראשה עומד קצין שמילא בעבר תפקידים באמ"ן. המחלקה עוסקת בהכשרת בניין הכוח של צה"ל למשימות, בבחירת חימוש מתאים לפעילות באזורים עם אוכלוסיה אזרחית ובחינה של הדין הבינלאומי. "כדי שלא נצטרך להגיב אחרי מבצעים אלא ליזום - אנחנו נקבע לעצמנו צעדים לפני", אמר הקצין הבכיר.

 

במקביל, מצבת כוח האדם בצה"ל ירדה מתחת ל-40,000 משרתי קבע, ולדברי הקצין הבכיר, מתקיימת שקיפות בכל מה שקשור להיקף כוח האדם, העברת כוח אדם מיחידה ליחידה ו"תקרה" ברורה בכל מה שקשור לגובה התקציב להוצאה על השכר. לדבריו, יחס הקצונה בצה"ל כולל חמישה סא"ל על כל אל"מ וחמישה רב-סרנים על כל סא"ל.

הקצין הבכיר הוסיף כי הצבא מתכוון להגדיל בשנה הקרובה את תקציב הקבע ליחידות שזקוקות לחיזוק בגלל פערי כוח האדם שנוצרו עקב הקיצור בשירות הסדיר. כמו כן, בצבא עורכים עבודת מטה כדי לבחון את הארכת השירות ותקני הקבע של לוחמים ביחידות העלית סיירת מטכ"ל, שלדג ו-669. להערכתו של הקצין הבכיר בסוף התהליך תאשר כנסת ישראל משך שירות תואם לנשים וגברים.