תגובות המערכת הפוליטית על נתוני דוח העוני

לאחר פרסום דוח מדדי העוני והפערים החברתיים לשנת 2015 של הביטוח הלאומי מגיעות תגובות חברי הכנסת ■ "מדינה אשר מוגדרת כענייה ביותר בקרב חברות ה-oecd, היא מדינה שממשלתה ויתרה על אזרחיה"

הבוקר (ה') פורסם דוח מדדי העוני והפערים החברתיים לשנת 2015 של הביטוח הלאומי. כפי שפורסם, מנתוני הדוח עולה כי חלה אמנם ירידה במספר העניים, אך הם נעשו עניים יותר. ישראל אף נותרה בראש רשימת העוני ואי-השוויון בהשוואה למדינות ה-OECD.

יו״ר השדולה למאבק בעוני, ח״כ אילן גילאון (מרצ), אמר בהתייחסו לדוח : ״ילדי ישראל נאלצים לחוש מדי יום את נחת זרועה של מדיניותו הכלכלית האכזרית והמסוכנת של נתניהו. דוח רודף דוח, אך לנתניהו תכניות משלו. האיש מסמא את עיני הציבור באיומים והפחדות, בזמן שקרוב ל-20% מהמשפחות שחיות בישראל הן עניות ונאלצות לוותר על מזון כדי לשרוד.״

גילאון הוסיף: ״עוני הוא לא גזרה משמיים אלא תוצאה של חלוקה לא נכונה של העושר הלאומי. רק חלוקה חדשה של התקציב ומדיניות רווחה מתוקנת הם הפתרון, אך לצערי אוזניהם ולבם של שרי הממשלה וראשה אטומים לדבר".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה על הדוח: "הנתונים המזעזעים הם בראש וראשונה בושה לממשלת ישראל ולעומד בראשה. מדינה שבה כל משפחה חמישית חיה מתחת לקו העוני, מדינה אשר מוגדרת כענייה ביותר בקרב חברות ה-oecd, היא מדינה שממשלתה ויתרה על אזרחיה".

לדבריה, "ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם המערבי מבחינת פער סוציו אקונומי בין אזרחיה, והתעלמות הממשלה מהמצב הזה היא סכנה לבטחון המדינה לא פחות מעשיית עסקים עם חברות איראניות.

"התקציב שצפוי לעבור בשבועות הקרובים לא מביא שום בשורה אמיתית למצב ההולך ומידרדר. אני מצפה מחברי כנסת מכל סיעות הבית לא לתת יד למתווה הנוכחי של התקציב, עד שיספק מענה לכל אלו שעובדים ולא גומרים את החודש, לפריפריה בצפון ובדרום ולא רק במזרח, לעולים חדשים וותיקים, לדיור ציבורי, לציבור הנכים, ולכל אותם נושאים שנראה כי נשכחו מסדר יומה של הממשלה הזאת".

שר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד):" שוב חוזרת ישראל למקום הראשון בעוני. דוח זה מנפץ את האשליה שבה חיה הממשלה הזו, תחת סיסמאות של עוד מאתיים שקל לקשישים ועוד רפורמה כזו או אחרת בביטוח הלאומי. השורה התחתונה של המילים הריקות הללו, היא ישראל ענייה יותר עם עומק עוני מדאיג ביותר. שנתיים וחצי חלפו מאז הנחתי על שולחן הממשלה את הדוח הראשון של ישראל למאבק בעוני וכלום לא קורה. ראש הממשלה ושריו עסוקים בפוליטיקה ובהישרדות, בעוד 1.7 מיליון עניים לא שורדים. אני בספק אם ראש הממשלה בכלל מתייחס לדוחות אלה, הוא בוודאי לא קורא אותם".

ח״כ עמיר פרץ הוסיף: ״מדיניותו של ראש הממשלה נכשלה ודנה כל ילד שלישי וכל אזרח חמישי לחיים ולעתיד של עוני. מי שהבטיח לפני כמעט עשר שנים לחסל את העוני בתוך שלוש שנים הוא עדיין ראש הממשלה של המדינה עם שיעורי העוני ואי-השוויון הגבוהים במערב״.

לדברי פרץ, ״מגמת ההשתלבות השקטה והמבורכת בשוק העבודה של משפחות חרדיות והחלטות שנתקבלו כמו העלאת שכר מינימום - על אף שנתניהו היה המתנגד העיקרי שלהן - הצליחו לבלום את המשך התרחבות מעגל העוני, אך דו״ח העוני של הביטוח הלאומי מבהיר שמדיניותו הקפיטליסטית הקיצונית של ראש הממשלה נכשלה במשימה העליונה של הבטחת חיים בכבוד לאזרחים ועתיד לילדי ישראל״.

עוד אמר פרץ כי ״בלי מהפכה חברתית שתכלול העלאת שכר המינימום ל60% מהשכר הממוצע במשק (6,000 שקל), הוצאה אל מחוץ לחוק את חברות כח האדם הפוגעות בזכויות העובדים וביציבות התעסוקתית, השוואת קצבאות זקנה לשכר המינימום, בנייה ממשלתית של לפחות מאה אלף דירות ולקיחת אחריות בתחום הבריאות והחינוך מהגיל הרך ועד לתואר הראשון - ימשיכו מאות אלפי ילדים ואזרחים ישראלים לשקוע בבוץ הטובעני של העוני".