הסכמות על מיסוי דירה שלישית; המס המירבי הועלה ל-24 אלף ש' ונקבעה רצפה של 1 מיליון שקל

(עדכון) בעליהן של שלוש דירות ששווי שתי הזולות שבהן אינו עולה במצטבר על 1 מיליון שקל יהיה פטור ממס ■ מי ששווי שתי דירותיו הזולות במטבר עד 1.4 מיליון שקל ישלם מס מופחת ■ יחולקו מענקים למי שימכור דירה שלישית תוך 9 חודשים

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

על פי ההסכמות בעליהן של שלוש דירות ששווי שתי הזולות שבהן אינו עולה במצטבר על 1 מיליון שקל יהיה פטור ממס. מי ששווי שתי דירותיו הזולות עד 1.4 מיליון שקל ישלם מס מופחת ומי ששווי דירותיו מעל 1.4 מיליון שקל ישלם 1% משווי הדירות כאשר מעל שווי של 2.4 מיליון שקל כאשר תקרת המס תעמוד על 24 אלף לכל דירה מהדירה השלישית ומעלה. בשעות הקרובות יעלה סעיף זה להצבעה בוועדת הכספים.

שינוי חשוב נוסף, כבעליהן של שלוש דירות יוגדר רק מי ששיעור הבעלות שלו יגיע ל-220% או יותר.בנוסף, מי שפיצל את דירתו יראו את הדירות המפוצלות כדירה אחת לצורך המס. המשמעות היא שהאוצר ריכך את הנוסח המקורי שלפיו שליש דירה נחשבה דירה לצורכי מס. 

שיעור הבעלות החדש, משמעותו שגם מי שיש בבעלותו דירה אחת ושני חצאי דירות (נניח אם קיבל אותן בירושה) לא יהיה חייב במס. 

על מנת לתמרץ את בעלי הדירות למכור את דירותיהם נקבע כי מי שימכור את הדירה תוך 9 חודשים ממועד כניסת החוק לתוקף יקבל מענק שיפצה אותו על תשלום המס, גובה המענק עדיין לא נקבע סופית אך לפי הערכות יעמוד על 50 אלף שקל לדירה.

בנוסף קובע הנוסח המוצע של הצעת החוק, כי מי שיפקיד את כספי המכירה של הדירה (עד לגובה 2 מיליון שקל לנישום) בקופת גמל ייהנה מפטור מלא ממס על רווחי ההון של החיסכון וזאת בשני תנאים: הכסף יישאר בקופה למשך 6 שנים לפחות וגיל המוכר יהיה 60 או יותר במשיכה במצטבר.

לקראת הישיבה המכרעת על אישור מס הדירה השלישית שתיערך הלילה בוועדת הכספים הבטיח יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, לדאוג להכניס "שינויים רבים" במתכונת המס שמציע האוצר. ביטן כבר הודיע בעבר על התנגדותו למס אף הציע להגביל אותו לבעלי דירות ששווין עולה על 20 מיליון שקל - אולם "הנמיך פרופיל" לאחר ששר האוצר, משה כחלון, איים כי אי-העברת המס תביא לפירוק הקואליציה והליכה לבחירות.