דיווח: איטליה מוכנה להזרים לבנקים "חולים" עד 15 מיליארד א'

ברויטרס דווח כי הממשלה האיטלקית מוכנה לספק חבילת חילוץ למונטה די פאסקי ולעוד מספר בנקים קטנים יותר ■ מערכת הבנקאות האיטלקית נאנקת תחת חובות בעייתיים בהיקף של 356 מיליארד אירו, שמאיימים להצית משבר בנקאות בכל אירופה

מתיאו רנצי, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס
מתיאו רנצי, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס

ממשלת איטליה מוכנה להזרים 15 מיליארד אירו לבנק האיטלקי השלישי בגודלו במדינה והוותיק ביות בעולם - מונטה די פאסקי די סיינה, וכן לבנקים אחרים באיטליה שנאנקים תחת שיעור גבוה של הלוואות "רעות". כך דווח היום (ו') ב"רויטרס". ברקע לדיווח, תוכנית חילוץ פנימית שמתכנן מונטה די פאסקי, שצפויה לפי הערכות להיכשל.

מונטה די פאסקי, שמאז 2009 חולץ כבר פעמיים וגייס כמעט 8 מיליארד אירו רק בשנתיים האחרונות, זקוק כעת להון נוסף. הבנק צריך לגייס עד סוף דצמבר 5 מיליארד אירו אחרת הוא לא יעמוד בדרישות ההון של הבנק המרכזי האירופי, שעלול להודיע על הפסקת פעילותו בשל כך. לכן, קיים חשש גדול בקרב מעצבי המדיניות באיטליה ובגוש האירו כי אם הבנק לא יצליח לגייס את ההון הדרוש, אם באמצעות הנפקת מניות ואם באמצעות סיוע ממשלתי, הוא עלול להצית משבר בנקאות רחב יותר באיטליה ובכל היבשת. לפי הדיווח ברויטרס, הממשלה האיטלקית תהיה מוכנה כאמור, אם היא תידרש לכך, להזרים עד כ-15 מיליארד אירו לבנק הוותיק ולעוד מספר בנקים קטנים יותר.

מערכת הבנקאות האיטלקית הפכה לאחת הבעיות הגדולות של האיחוד האירופי. היא סובלת מהלוואות רעות בהיקף של 356 מיליארד אירו, בערך כשליש מכל החובות הבעתיים של מערכת הבנקאות בכל גוש האירו בתקופת משבר הבנקאות ב-2008-2009. בניגוד לספרד או אירלנד, שסייעו לבנקים שלהן באופן נרחב, איטליה לא פעלה באופן מספיק כדי להבריא את מערכת הבנקאות, והתוצאות ניכרות כעת. 

הדיווח ב"רויטרס" מהווה בשורות חיוביות למונטה די פאסקי (סימול: BMPS) ולבנקים אחרים באיטליה כגון יוניקרדיט , שאיבדו משוויים עד כ-70% מתחילת השנה.