4 דירקטורים במלרג יפצו את נושי החברה ב-20.5 מיליון שקל

זאת בגין חלוקות אסורות של דיבידנד בעת שהחברה נמצאה בקשיים ■ ארבעת הדירקטורים שחויבו בפיצוי הם ד"ר שמחה סדן, יורם שפירא, עו"ד איתמר הרמן ועו"ד מירב מלצמן

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה היום (א') על חיובם של 4 דירקטורים בחברת מלרג הנדסה הציבורית לשעבר לשלם פיצוי בסך של 20.5 מיליון שקל לטובת נושי החברה בגין חלוקות אסורות של דיבידנד בעת שהחברה נמצאה בקשיים.

ארבעת הדירקטורים שחויבו בפיצוי הם ד"ר שמחה סדן, יורם שפירא, עו"ד איתמר הרמן ועו"ד מירב מלצמן.

מלרג הייתה חברה ציבורית שעסקה בביצוע פרויקטים של תשתיות בנייה. החברה הייתה בשליטת מיכאל הירשברג ויוסף מלמד, והלקוח העיקרי שלה היה חברת נתיבי איילון. החברה גדלה וצמחה, עד שהתגלע סכסוך בין בעלי השליטה, שהסתיים בכך שהירשברג רכש ממלמד את חלקו בחברה.

קודם לקריסתה ביצעה החברה 3 חלוקות דיבידנד לבעלי המניות שלה: במאי 2007 בוצעה חלוקה של כ-8.1 מיליון שקל, באפריל 2008 בוצעה חלוקה של כ-17.3 מיליון שקל, ובאוגוסט 2008 בוצעה חלוקת דיבידנד של עוד כ-3.1 מיליון שקל.

ב-2010 החברה קרסה כלכלית, ובספטמבר של אותה שנה היא הגישה בקשה להקפאת הליכים. בהמשך מונה עו"ד רענן קליר כבעל תפקיד מטעם בית המשפט, ובינואר 2011 הושג הסדר נושים לחברה. 

קליר הגיש לבית המשפט תביעה נגד דירקטורים לשעבר במלרג בגין 3 חלוקות הדיבנדנד שביצעה החברה סמוך לקריסתה, בטענה כי מדובר היה בחלוקות אסורות, שכן הן לא עמדו במבחן יכולת הפירעון של החברה. ובמלים אחרות, קליר טען כי הדיבידנדים חולקו בלי שהדירקטורים בדקו כיצד הן ישפיעו על יכולת החברה לשלם בעתיד את כל התחייבויותיה.

"החלוקה השלישית (של הדיבידנד) לא עמדה במבחן יכולת הפירעון, ולכן מדובר בחלוקה אסורה. כך יש לקבוע כי לארבעת הדירקטורים לא עומדת הגנה מפני הטלת חבות אישית בגינה. לפיכך, יש לחייבם לשלם לקופת ההסדר את סכום החלוקה השלישית בשלמותו, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק".

עם זאת, נקבע כי לא קיים קשר סיבתי בין חלוקות הדיבידנד האסורות לבין קריסתה של מלרג. "המספרים מדברים בעד עצמם. מה שהביא לקריסתה של מלרג הוא חוסר היכולת שלה לגבות את חוב הלקוחות הנטען בסכום כולל של 100 מיליון שקל, דבר שהביא את החברה למצוקה תזרימית קשה. במקביל, החברה נאלצה לפרוע בשנתיים שקדמו לקריסתה אשראי בנקאי בסכום של כ-25 מיליון שקל וכן לפרוע בחודשים אוקטובר 2009 וינואר 2010 תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח בסכום כולל של 26 מיליון שקל", כתב השופט.

יצוין כי התביעה נגד דירקטורים נוספים של מלרג - יצחק רוטמן, מרים נופך-מוזס ומוטי בסר, שכיהנו כדירקטורים עד 2007 - נדחתה. עורכי הדין שיצגו את יצחק רוטמן, מרים נופך-מוזס ומוטי בסר הם רן שפרינצק ונימרוד אהרון ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות.