הותר לפרסום: בני שטיינמץ חשוד במתן שוחד בגינאה

(עדכון) - שטיינמץ שוחרר למעצר בית בערבות של 100 מיליון שקל ■ פרקליטו: "נשיאה המושחת של גינאה מנסה להפקיע ממנו זכויות כרייה. הניסיונות מתמשכים וחסרי בסיס"

בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)
בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)

היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות של המשטרה עצרה היום (ב') לחקירה באזהרה את בני שטיינמץ, אחד מאנשי העסקים הישראלים העשירים והמוכרים בעולם, שהונו מוערך במיליארדי שקלים. זאת, בגין חשד למעורבותו בפרשה חובקת-עולם ורחבת-היקף, שעניינה מתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים בשנים 2006-2012. בנוסף חשוד שטיינמץ בהלבנת הון.

שטיינמץ נחקר היום במשך שעות במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה). בית משפט השלום בראשון-לציון שחרר אותו היום בתנאים מגבילים למעצר-בית עד ל-2 בינואר. התנאים המגבילים כוללים איסור יצירת קשר עם מעורבים, הרחקה ממשרדו למשך 30 ימים והפקדת ערבויות כספיות בסך 100 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל במזומן.

במקביל למעצרו של שטיינמץ ערכה היום המשטרה חיפוש בביתו ובמשרדיו, ובין היתר תפסה מסמכים.

בא-כוחו של שטיינמץ ושל חברת BSGR שבבעלותו, עו"ד יובל ששון, מסר: "ההליך הנוכחי הוא מיחזור של הליך ישן שמובילה ממשלת גינאה מאז עלייתו לשלטון של נשיאה המושחת, אלפא קונדה, במטרה להפקיע שלא כדין את זכויות הכרייה של BSGR. מדובר בניסיונות מתמשכים וחסרי בסיס המיועדים להסוות את מעשי השחיתות, שמטרתם הפקעת הנכסים שלא כדין".

חקירת הפרשה נוהלה באופן סמוי במשך חודשים ארוכים, לאחר שעלה החשד למעורבות הישראלים במקרי השוחד, ולאור היבטים הנגזרים מפעולתם הפלילית לכאורה בחו"ל הנוגעים לישראל. זאת, בתיאום עם הרשויות בחו"ל. לדברי המשטרה, החקירה הסמויה ביססה בעת האחרונה את החשדות לשוחד בעניינם של שטיינמץ ושל שותפיו, זאת גם בהמשך לחקירה הגלויה שנוהלה בחו"ל ולממצאי שורת פעולות חקירה שבוצעו במסגרתה.

החקירה מנוהלת במשותף על-ידי רשויות אכיפה בארה"ב, בשווייץ, בגינאה ובישראל, זאת במסגרת המאמץ הבינלאומי בהובלת ה-OECD כנגד תופעת השוחד לעובדי ציבור זרים ברחבי העולם. החקירה מלווה מראשיתה על-ידי פרקליטות תל אביב (מיסוי וכלכלה) וגורמי פרקליטות המדינה. לדברי המשטרה, החקירה הגלויה בהקשר הישראלי בראשיתה, וצפויים נחקרים נוספים.

לפחות חלק מהחשדות נגד שטיינמץ התפרסמו בתקשורת הבינלאומית וגם בישראל בשנים האחרונות. בנובמבר 2012 נחשף ב"פייננשל טיימס" הבריטי כי ממשלת גינאה החלה לחקור חשד לשוחד שבמרכזו עומדת חברת BSGR בבעלותו של שטיינמץ. לפי החשד, החברה נתנה שוחד לנציגים של ממשלת גינאה בתמורה קבלת זכויות כרייה באחד ממכרות המתכות הרווחיים במדינה.

לפי הפרסום, החקירה נגד החברה החלה בעקבות תהליך "בחינה מחדש" שהוביל נשיא גינאה קונדה, שנכנס לתפקידו ב-2010 הנוגע לעסקאות כרייה שנעשו במדינה. בין העסקאות שנבדקו הייתה גם העסקה של רכישת הזכויות במכרה בידי החברה של שטיינמץ.

לפי הפרסום ב"פייננשל טיימס", מי שהייתה אמונה על בחינת העסקאות היא ועדה מיוחדת שהקימה ממשלת גינאה בתמיכת המיליארדר האמריקאי ג'ורג' סורוס. לפי הפרסום, חברי הוועדה אספו עדויות נגד החברה של שטיינמץ מיועצים ועובדי החברה לשעבר, וכן ממקורביו של הנשיא לשעבר של גינאה, לאסאנה קונטה.

מעורבתו של שטיינמץ בעסקי הכרייה בגינאה, שבגינם הוא חשוד במתן שוחד, החלה בדצמבר 2008, אז הורתה ממשלת גינאה לחברת הכרייה הבריטית ריו טינטו להעביר את זכויות הכרייה במכרה "סימנדו" לידי החברה שבבעלות איש העסקים תמורת 160 מיליון דולר בלבד. באפריל 2010, באחד האקזיטים הגדולים שנעשו בתחום ענף הכרייה והמחצבים על-ידי איש עסקים ישראלי, מכרה החברה של שטיינמץ את השליטה בה לחברה ברזילאית תמורת סכום-עתק של 2.5 מיליארד דולר.

שתי החברות החליטו להקים מיזם משותף, שקיבל בעסקה את זכויות השיווק של המרבץ. לפי הפרסום ב"פייננשל טיימס", חלק מהחשדות היו שבכירי החברה של שטיינמץ נתנו מתנות יקרות-ערך לשלטונות גינאה וכן שוחד כספי, בתמורה לקבלת זכויות הכרייה במקום. לפי הפרסום בעיתון הבריטי, בין המתנות היו גם מכונית פורמולה 1 משובצת יהלומים וזהב ו-2.5 מיליון דולר שהועברו לאשת של הנשיא קונטה.

שטיינמץ והחברה מסרו בזמנו בתגובה לפרסומים כי "מדובר בעלילה שמקורה ברדיפה פוליטית. החקירה נגד החברה נפתחה על רקע לחץ הולך וגובר בנוגע לעתודות המתכות של גינאה ומכרותיה מצד משקיעים מסין, מברזיל, מאפריקה ומאירופה".

"מכל החקירות לא יצא כלום"

שטיינמץ שומר על פרטיותו וממעט מאוד לחשוף את עסקיו או להתראיין בתקשורת. באפריל האחרון הוא העניק ראיון נדיר למוסף G של "גלובס", ובו הגיב לטענות נגדו על כך שזכויות הכרייה של החברות שלו הושגו באמצעות שוחד.

"את ההאשמות האלה השמיעו למחרת עלייתו לשלטון של הנשיא הנוכחי, אלפא קונדה, שבדרכי מרמה זכה בשלטון, ובמירמה הפקיע את זכויות החברה. ולמרות כל המאמצים שלו, מכל החקירות לא יצא כלום", אמר שטיינמץ באותו ראיון. "לא רק זה, אלא שהחברה זכתה בניצחון מאוד משמעותי בבית המשפט בתביעה חסרת השחר שהגישה נגדה החברה הברזילאית. השופט דחה אותם מכל וכל. היה להם זמן לערער, והם לא הגישו ערעור, החברה הודיעה שהיא שוקלת אם לתבוע תביעת-נגד. הסיפור הזה לא נגמר, כי זו הייתה תביעה חסרת שחר, אמוציונלית, שנבעה מרצון להרע לנו".

באותו ראיון ל"גלובס" נשאל שטיינמץ כיצד הוא מסכם את סיפור המכרה בגינאה, והוא השיב: "החברה היא קורבן של הצלחתה. זו נחשבה לעסקה הגדולה ביותר באפריקה במימון פרטי, עם הצלחה מסחררת. החברה השקיעה שם 160 מיליון דולר והפכה את הפרויקט למשהו ש'על הנייר' היה שווה 5 מיליארד דולר, בסכום שהיה אמור להגיע עם אבני דרך ל-2.5 מיליארד דולר. ובאפריקה, לצערי, כשאתה עושה משהו בקנה-מידה ובהצלחה כזאת, כולם רוצים להיות חלק ממנה. כולם רצו נתחים, וזה המקרה עם הנשיא החדש".

עוד אמר שטיינמץ בראיון כי "זה סיפור מאוד עצוב לכולם, אבל הוא הכי עצוב עבור תושבי גינאה, שהפסידו משהו שהיה יכול לשנות את המדינה שלהם באופן טוטאלי. התל"ג שם הוא מינימלי - 500-400 דולר לאדם לשנה. זו אחת המדינות העניות בעולם, והחברה בבעלותי עשתה שם במשך שנתיים עבודה נפלאה - כולל מחקר היתכנות שלם, קידוחים והכנת מתווה מסודר למכרה... בנוסף, החברה התחייבה לבניית רכבת בעלות של מעל מיליארד דולר, שתחבר את מרכז גינאה עם פנים-הארץ (מהבירה קונרקי לעיר קאיקאן), וגם זה מעולם לא קרה באפריקה. המדינה הזאת הפסידה הזדמנות שקורית פעם ב-20-30 שנה ותעסוקה ל-5,000 איש. החברה כבר הייתה מחויבת להשקעה של 10 מיליארד דולר, וכל זה נעלם".