השליטה ב"סבון" נמכרת לחברת הקוסמטיקה הצרפתית איב רושה

את "סבון" - שלה 175 חנויות ברחבי העולם - ייסדו לפני שני עשורים אבי פיאטוק וסיגל קוטלר-לוי; השניים יקבל כעת יותר מ-100 מיליון שקל כל אחד ■ איב רושה רוכשת את גרעין השליטה ב"סבון" לפי שווי חברה מוערך של יותר מחצי מיליארד שקל

נראה כי אין צורך להמציא איזו טכנולוגיה פורצת דרך כדי לעשות אקזיט במאות מיליוני שקלים. מספיק לקחת סבון, ולייצר ממנו מוצרי טיפוח לגוף ולנפש - והנה הדוגמה של הרשת הישראלית "סבון" (SABON). השליטה ב"סבון" נמכרת לחברת הקוסמטיקה הצרפתית איב רושה (yves rocher). האחרונה אינה רוכשת את כל החברה אלא רק גרעין שליטה, כלומר לפחות 51% לפי שווי חברה מוערך של יותר מחצי מיליארד שקל.

לפי רשם החברות, שני בעלי המניות של הרשת הישראלית הם שני מייסדיה, אבי פיאטוק (49) וסיגל קוטלר-לוי (48), שלכל אחד מהם יש חצי מהון המניות. זה אומר שכל אחד מהשניים ייפגש באקזיט זה עם מאות בודדות של מיליוני שקלים. בהנחה שהשווי שנקבע לחברה בעסקה הוא חצי מיליארד שקל, והשניים מכרו חצי מהחזקותיהם, כלומר רבע מיליארד שקל יחדיו- כל אחד ייפגש עם יותר מ-100 מיליון שקל.

מהודעת החברה עולה כי לאחר השלמת העסקה, פיאטוק וקוטלר-לוי ישמרו על נתח משמעותי מהון המניות ו"ימשיכו להוביל ולשלוט בפיתוח ובניהול החברה, עם תוכניות צמיחה שאפתניות עבור המותג SABON לשנים הקרובות". עוד עולה מההודעה כי רושה עשויה בעתיד לרכוש את מלוא הבעלות בחברה הישראלית, וכך להגדיל את הונם הנזיל של שני מייסדיה.

אגב, ייתכן מאוד כי "סבון", כמו הרבה חברות רווחיות אחרות דוגמתה, חילקה במשך שנות קיומה דיבידנד לבעלי מניותיה אלה, ולכן ייתכן כי שווי ההון של כל אחד משני מייסדיה גבוה יותר.

הרוכשת, איב רושה, היא חברה פרטית שיש לה נוכחות בישראל, וייתכן כי זו אחת הסיבות לחיבור בינה לחברה הישראלית. לאיב רושה יש 7 חנויות בארץ, בין היתר בקניון איילון ברמת-גן, בקניון עזריאלי בתל-אביב, באשדוד ובקניון הגדול בפתח-תקווה.

איב רושה אינה עוד חברת קוסמטיקה. החברה, שנקראת על שם מייסדה, מגדירה את עצמה כחברת טיפוח בוטני. כפי שעולה מאתר הבית שלה, "רושה, שהטבע היה תשוקתו הגדולה, יצר את מוצרי הטיפוח הבוטניים הראשונים בשנת 1959 בעיירת מגוריו La Gacilly שבחבל בריטני שבצרפת". עוד נאמר באתר כי רושה החל לגלגל את החברה "בעליית-הגג של הבית שבו נולד, על-ידי פיתוח הקרם הראשון שלו, המבוסס על תמציות של פרחי נורית הלב".

כיום איב רושה נחשב למותג הקוסמטיקה מספר 1 בצרפת. החברה פעילה ב-90 מדינות ומפעילה 4,000 חנויות. כמו כן, בבעלות החברה 550 דונם של שדות אורגניים בעיירת הולדתו של מייסדה. החברה מפיצה 300 מיליון מוצרים שונים מדי שנה תחת 8 מותגים.

כאמור, איב רושה היא חברה פרטית שלא הונפקה, ובעלת השליטה בה (95%) היא משפחת המייסד.

"סבון" יצאה לדרכה לפני 19 שנה. החנות הראשונה של החברה (שנקראה בעבר "סבון של פעם") נפתחה ברחוב שינקין בתל-אביב. שני עשורים עברו מאז, ומחנות אחת גדלה הרשת והתרחבה, וכעת היא מונה 175 חנויות - 40 מהן בישראל - שפרוסות ב-14 מדינות שונות, בהן ארה"ב (17 חנויות) ויפן.

יפן, אגב, היא המדינה העיקרית מלבד ישראל שבה פעילה הרשת (לפי מספר החנויות, 40), והסיבה היא די פשוטה: ליפנים, נאמר זאת בעדינות, יש חיבה לא קטנה לניקיון, טיפוח וכיוצא באלה. חנות כמו של חברת "סבון" היא כוס התה של היפנים.

בעבר הצהירו מנהלי הרשת כי הפוטנציאל הכי גדול שלה הוא בשוק האסייתי, במדינות כהונג-קונג, סין וטאיוואן. ייתכן כי רושה, שדומיננטית באירופה, רואה ב"סבון" את כרטיס הכניסה שלה ליבשת אסיה. בצרפת, אגב, יש ל"סבון" 13 חנויות. 

שני מייסדי החברה ציינו בהודעתה כי "רושה היא שותף אסטרטגי אידיאלי לחברה שלנו, ואנחנו בטוחים כי מומחיותה תתרום להתמקצעות שלנו ותתמוך בהאצת קצב הצמיחה של 'סבון' בכל העולם". בריס רושה, מנכ"ל החברה הרוכשת, ציין: "רכישת מניות רוב ב'סבון' עולה בקנה אחד עם שאיפות הצמיחה הבינלאומיות שלנו".

אגב, בראיון שנתן בעבר ל"גלובס", ציין פיאטוק, אחד משני מייסדי "סבון", כי "בכל עסק יש סיכון. אף אחד לא מבטיח לך כלום". ובכן, נראה כי והוא ושותפתו להקמת החברה בחרו להקטין מעט את הסיכון.

פיאטוק וקוטלר-לוי מכירים מגיל צעיר. "יצאנו עם אותם חבר'ה מגיל 17", סיפרה בעבר קוטלר-לוי ל"גלובס". "אבי הגיע יום אחד עם רעיון הזוי לפתוח חנות סבונים. באותה תקופה סיימתי את הלימודים האקדמיים, וסיימתי לעבוד בחברה למידע עסקי. הייתי בת 29, והחלטתי לזרום איתו. לקחנו סבון - מוצר שהוא לגמרי מובן מאליו - והפכנו אותו למוצר בוטיק עם שמנים ארומתרפיים".

על הרגע שבו הצטלבה דרכו עם זו של קוטלר-לוי, סיפר פיאטוק: "היה לי את הרעיון לפתוח חנות נרות, וחשבתי שנכון לקחת איתי בחורה שיהיה לה את הטאץ' הנשי. ידעתי שלסיגל יש טעם טוב, והצעתי לה. במקביל נפתחה חנות שנקראה 'נרות בשינקין', אז ירדתי מרעיון הנרות והגעתי לסבונים".

עוד סיפר פיאטוק על העבודה המשותפת עם קוטלר-לוי: "אני מתעסק בפיתוח העסקי, בעניינים פיננסיים, ועוזר קצת לפיתוח המוצר בכך שאני אחראי על הריחות והפורמולות וגם עוזר בעיצוב החנויות וההיבטים הטכניים של החנויות. סיגל אחראית לשפה העיצובית, לקונספט, לייצור המוצר ולנראות החנויות".

מטבע הדברים, השניים לא אוהבים לדבר על הונם: "זה צהוב, רכילותי ומגעיל", אמרה בעבר קוטלר-לוי. "וחוץ מזה, הילדים שלי ירצו שאקנה להם מלא דברים".

סבון (SABON)

שנת הקמה: 1997

מה החברה עושה: רשת חנויות של מוצרי סבון

מייסדים: אבי פיאטוק וסיגל קוטלר-לוי

מספר מדינות בהן פעילה: 14, ביניהן ארה"ב, יפן, רומניה, צרפת, איטליה וספרד

מספר חנויות בעולם: 175

מספר חנויות בישראל: 40

הערכת הכנסות שנתיות: 170-200 מיליון שקל

הערכת רווח נקי שנתי: 10-20 מיליון שקל

מספר עובדים: 480

איב רושה (YVES ROCHER)

שנת הקמה: 1959

מה החברה עושה: רשת חנויות של מוצרי קוסמטיקה בוטנית

מייסד: איב רושה

מספר מדינות בהן פעילה: 90

מספר חנויות בעולם: 4,000

מספר חנויות בישראל: 7

הערכת הכנסות שנתיות: 2 מיליארד אירו

מספר עובדים: 16 אלף, 7,000 מתוכם בצרפת

מבנה בעלות: פרטית, בבעלות משפחת המייסד