ואחד לשנה הבאה: הטרנדים הטכנולוגיים שיבלטו ב-2017

דוח הטרנדים המובילים של אריקסון: הבינה המלאכותית תשתלב בחיינו, ומשקפי המציאות הרבודה יזהירו מסכנות ■ גם הרכב האוטונומי והסמארטפון זוכים למקום של כבוד בדוח

כלי רכב אוטונומיים של גוגל / צילום: רויטרס
כלי רכב אוטונומיים של גוגל / צילום: רויטרס

חברת אריקסון העולמית פרסמה לאחרונה את 10 הטרנדים המובילים לשנה הבאה. חלק מהטרנדים ידועים וצפויים - ולכן גם פחות מפחידים - והם מצביעים על מגמות שמחייבות את כולנו לתת עליהם את הדעת. מכוניות אוטונומיות, למשל, יכולות לאיים על כל תעשיית הרכב משום שהמכוניות יהפכו לשיתופיות.

עניין אחר - מה קורה לנו כבני אדם בעקבות ההסתגרות הסוציאלית? אנחנו מסתמכים פחות על מקורות מידע מהימנים שאת מקומם תופסות הרשתות החברתיות. איזה אמת מיוצגת על-ידי הרשתות החברתיות ועד כמה היא מהימנה? התשובה לכך מורכבת. כדאי מאוד לקרוא את הדוח של אריקסון, הוא נותן הרבה חומר למחשבה.

להלן 10 הטרנדים החמים:

בינה מלאכותית: בינה מלאכותית נמצאת בכל מקום. 35% ממשתמשי האינטרנט המתקדמים רוצים להיעזר ביישומי AI בעבודה ו-1 מתוך 4 עובדים מעדיף שבינה מלאכותית תנהל עבורו את העבודה. מהצד השני, מחצית מהנשאלים מוטרדים מכך שרובוטים בעלי בינה מלאכותית יגרמו בקרוב לאנשים רבים לאבד את מקור פרנסתם.

בינה מלאכותית היא כבר לא מדע בדיוני. לטכנולוגיות בינה מלאכותית יש הרבה יישומים והיא כבר נמצאת מעבר לשלב שבו מדובר רק על המלצות שמשפיעות על הרגלי צריכה, אלא גם על תחומים כמו בריאות וחקיקת חוקים.

הציבור, על-פי המחקר שערכה אריקסון, כבר מאמין שבינה מלאכותית תהפוך לחלק מחיינו. יותר ויותר אנשים, ולא רק משתמשי אינטרנט כבדים, מעוניינים שבינה מלאכותית תסייע להם בשגרת יומם.

האינטרנט של הדברים: תחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים), עדיין מופשט למדי ולצרכנים קשה לעכל אותו עד הסוף. אבל ככל שהם משתמשים יותר באפליקציות באופן אוטומטי, הם מגלים בהדרגתיות עד כמה ה-IoT תומך בצרכים היומיומיים שלהם. 2 מתוך 5 מאמינים שסמארטפונים ילמדו את ההרגלים שלהם ויבצעו בשמם מטלות באופן אוטומטי.

משתמשים רבים הופכים את הסמארטפון שלהם לכלי ששולט על מה שנעשה בבית שלהם, על הפעלת המוסיקה, הפעלת האזעקה, פתיחה ונעילה של הרכב ועוד. יחד עם זאת, חצי מהנשאלים היו רוצים לבלות פחות זמן מול הסמארטפון שלהם או מול המחשב.

מכוניות אוטונומית: את הטרנד הבא מכיר כל מי שקורא עיתונים ושומע חדשות - בעתיד לא יהיו נהגים. 1 מתוך 4 הולכי רגל ירגיש בטוח יותר בחציית רחוב כאשר כלל המכוניות יהיו אוטונומיות ו-65% מהם יעדיפו מכונית כזו. ככל שהמכוניות האוטונומיות יתרבו וייעלמו הנהגים, תתעורר שאלה לגבי עתיד תעשיית הרכב.

הבעלות על רכבים כבר לא תהיה כמו שהיא היום היות והשימוש ברכבים יהיה שיתופי. כל נושא האופן שבו הולכי הרגל מתפקדים בסביבה החדשה גם הוא יהפוך להיות מורכב. מצד אחד הפגיעות שלהם גדלה, אך מצד שני ככל שיהיו יותר מכוניות אוטונומיות, כך הסיכוי לפגיעה בהולכי הרגל יירד.

 

מציאות משולבת: למרות שמציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) הם תחומים שממוקדים היום במשחקים, המחקר מראה שאנשים היו רוצים לראות איך הטכנולוגיות האלה משתלבות בפעילויות נוספות בחיי היום-יום. כמו שהאינטרנט הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, אותו הדבר יהיה עם ה-VR וה-AR. למשל מאמצי טכנולוגיות ראשוניים ששיחקו טניס שולחן במציאות מדומה, הגיעו להערכה שבעתיד הקרוב, אלוף העולם בטניס שולחן ואלוף העולם בטניס שולחן במציאות המדומה, יהיה למעשה אותו אדם.

כמעט 4 מתוך 5 משתמשים במציאות מדומה מאמינים ש-VR יהיה בלתי ניתן להבחנה ממציאות פיזית בתוך פחות משלוש שנים. חצי מהמשיבים כבר מעוניינים בכפפות או נעליים המאפשרות ליצור קשר עם עצמים וירטואליים.

הגוף האנושי נשאר מאוחר: הגוף האנושי כבר לא מסונכרן עם הקדמה. בתקופה שבה מכוניות אוטונומיות הופכות למציאות, מקרי בחילה בנסיעה במכונית יעלו ו-3 מתוך 10 מעריכים כי יזדקקו לגלולות נגד הקאה. 1 מתוך 3 גם צורכים גלולות מסוג זה לפעילות באמצעי מציאות מדומה או רבודה (Augmented reality).

הגוף האנושי מתקשה עד היום להסתגל לנסיעה במכוניות והדבר הולך ומחריף למרות שאנשים נוסעים במכוניות וברכבות כבר מאות שנים. במציאויות מתחלפות אנחנו משגעים את החושים שלנו והבעיה רק תלך ותחמיר.

פרדוקס הבטיחות במכשיר החכם: יותר מחצי מהנשאלים כבר משתמשים בהתראות חירום, עקיבה או התראות בסמארטפונים שלהם. אלה הטוענים כי הסמארטפון שלהם גורם להם להרגיש בטוחים יותר - 3 מתוך 5 אומרים כי הם לוקחים על עצמם יותר סיכונים מאחר והם מסתמכים על הניידים שלהם. אלא שהתלות במכשירים מסוכנת כשלעצמה במידה ומתרחשת תקלה. באריקסון קובעים שכפתורים ייעודיים למצוקה במכשיר הסלולרי, איתור מיקום חכם ומאמת זהות, יהפכו להיות חלק אינטגרלי מהמכשיר, ושאלו התחומים החמים הבאים בכל הקשור לביטחון ציבורי.

הסתגרות סוציאלית: כיום, אנשים מסתגרים בתוך הרשתות החברתיות שלהם במובן שבו הם צורכים את כל החדשות שלהם מאותה רשת. אחד מתוך שלושה מעיד על כך. יותר מ-1 מכל 4 מעיד כי הוא מעריך את דעותיהם של אנשי הקשר שלו יותר מאשר של נבחרי ציבור.

אנשים נחשפים פחות ופחות למגוון דעות בגלל הרשתות החברתיות, מה שמצייר עבורם השקפת עולם פחות מגוונת. ההפרדה בין אנשים וקבוצות הולכת ומתגברת, במקום לחבר ביניהם. יותר ויותר אנשים מסתמכים פחות על החדשות כמקור מהימן לאינפורמציה, ונעזרים ברשתות החברתיות כמקור מידע מהימן.

מציאות רבודה אישית: יותר ממחצית מהנשאלים היו רוצים להשתמש במשקפי מציאות רבודה כדי להאיר סביבות חשוכות ולצפות סכנות. יותר מ-1 מתוך 3 היה גם רוצה "לחתוך בעריכה" אלמנטים מטרידים מסביבתו. במלים פשוטות, המגמה היא שאנשים רוצים ליצור בעצמם את המציאות שבה יחיו. לעשות התאמה אישית של כמה שיותר מרכיבי חיים. עבור מי שממשיך להאמין בכוחם של מותגים - התהליך הזה הוא סיוט.

פרטיות: 2 מתוך 5 משתמשי אינטרנט כבדים רוצים לעשות שימוש רק בשירותי אינטרנט מוצפנים, אבל אנשים חלוקים בנושא זה. כמעט חצי מהנשאלים רוצים רק רמה סבירה של פרטיות ויותר מ-1 מתוך 3 מאמין שאין יותר פרטיות.

טכנולוגיה לכולם: יותר מ-2 מתוך 5 משתמשי אינטרנט כבדים היו מעדיפים לצרוך את כל המוצרים שלהם מחמשת חברות ה-IT הגדולות. מתוכם, 3 מתוך 4 מאמינים שזה יקרה תוך חמש שנים מהיום.

הטרנדים החמים
 הטרנדים החמים