עסקה גדולה למנועי בית שמש: תספק רכיבים למטוסי F-35

מדובר בהסכם מסגרת ארוך-טווח בסך 45 מיליון דולר עם החברה האמריקאית פראט אנד וויטני, שעשוי עוד לגדול בהמשך עד להיקף של 65 מיליון דולר

חברת התעשייה מנועי בית שמש (מב"ש) עדכנה הבוקר על הסכם מסגרת ארוך-טווח עליו חתמה, לאספקת חלקים למנועי סילון לחברת פראט אנד וויטני (Pratt&Whitney) האמריקאית תמורת 45 מיליון דולר (כ-175 מיליון שקל), העשוי לגדול עד ל-65 מיליון דולר (כ-250 מיליון שקל).

החברה, שעוסקת בייצור חלקי מנועי סילון ובשיפוצם, נמצאת בשליטת קרן פימי של ישי דוידי. במב"ש ציינו כי הרחבת החוזה תתקיים "בהתאם לזמינות ומוכנות הצדדים". מניית החברה נסחרה בשעות הצהריים במגמה חיובית.

עוד הוסיפו בחברה כי "החוזה מעגן אספקת חלקי חילוף למנועי סילון עבור שלושה פרויקטים שונים", ובהם אספקת 5 דיסקאות מדחס למנוע המורכב במטוסי F-16 ו-F15 בהיקף של 36 מיליון דולר, ופריט (Rear Hub) למנוע המורכב במטוס ה-F-35 (החמקן) בהיקף של 9 מיליון דולר.

בנוסף תספק מב"ש לחברה האמריקאית דיסק טורבינה למנוע של מטוס Airbus A320 "בהתאם למוכנות Pratt&Whitney ומו"מ בין הצדדים", עד סוף שנת 2025 בהיקף של 20 מיליון דולר. בחברה הוסיפו לגבי הסעיף האחרון כי "הלקוח הודיע על קיומו של שינוי הנדסי ומב"ש ממתינה לקבלת שרטוט השינוי. לתכנון חדש זה ייתכן ותהיה השפעה ישירה על מחיר הפריט ועל היקף רכיב זה בחוזה".

 

לקראת חתימת הסכם בצרפת

זהו החוזה השני עליו מדווחת החברה הישראלית בחודש האחרון, לאחר שבאמצע נובמבר עדכנה כי "הגיעה לסיכום על חידוש הסכם מסגרת ארוך-טווח עם חברת סנקמה מקבוצת ספראן הצרפתית לייצור חלקים עבור מנועי סילון בכ-17.5 מיליון דולר (כ-65 מיליון שקל)", וזאת עד חודש דצמבר 2021. הסכם רשמי בין הצדדים צפוי להיחתם בקרוב.

בתחילת חודש נובמבר צבר ההזמנות של מב"ש עמד על כ-200 מיליון דולר. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכנסות החברה עלו ב-9% ל-63 מיליון דולר, והיא נהנתה גם משיפור השורה הגולמית והתפעולית, כך שהרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-23% לכ-7 מיליון דולר.

מב"ש מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - ייצור חלקים ומנועים. בחברה מייחסים את השיפור בהכנסות בין החודשים ינואר-ספטמבר לצמיחה בהכנסות מגזר ייצור החלקים, "כולל הכנסה בגין מוצרים שייצורם הופסק לבקשת לקוח" ולגבי השיפור ברווחיות, מציינים כי הוא "נובע בעיקר מתמהיל מוצרים בעלי רווחיות גבוהה", וכן מרווח משותפות שהייתה לה בשנים קודמות.

בחודש מאי האחרון סיכמה פימי על רכישת החזקות כלל תעשיות (42%) של לן בלווטניק במב"ש ב-125 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל, ששיקף אז הנחה של כ-6% על שוויה בבורסה. מאז הדיווח על העסקה בין הצדדים ועד הבוקר טיפסה מניית החברה בכ-16% ומתחילת השנה השלימה קפיצה של 55% לשווי חברה נוכחי של כ-420 מיליון שקל.

מימוש חלקה של כלל תעשיות נעשה לאחר שבשנים האחרונות עלו על שרטון היחסים בינה לבין מנכ"ל מב"ש, אבנר שחם, והצדדים חיפשו דרך לסיום השותפות. זמן קצר לאחר העסקה בין כלל תעשיות לפימי, החל שחם לפעול למכירת החזקותיו בחברה, העומדות על 25.5% בשווי נוכחי של כ-105 מיליון שקל, למוסדיים, אולם עסקה בין הצדדים טרם יצאה לפועל.

מנועי בית שמש
 מנועי בית שמש