"יהודי אינו מכנה יהודי קאפו - אלא אם כן הוא בעצמו קאפו"

אייב פוקסמן, לשעבר ראש הליגה נגד השמצה, מגיב ל"גלובס" על התבטאות של דייוויד פרידמן, השגריר האמריקאי המיועד, נגד תומכי ג'יי סטריט ■ פרידמן: "ראשי הליגה נגד השמצה – מטומטמים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המלחמה בין דייוויד פרידמן, השגריר המיועד של ארה"ב בישראל, לבין הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים המובילים בעולם למאבק נגד אנטישמיות, הולכת ומתעצמת. אייב פוקסמן, הראש המיתולוגי של הליגה עד 2015, הגיב אמש בחריפות נדירה על התבטאות יוצאת דופן של פרידמן בגנות תומכי ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום. השגריר המיועד הגדיר תומכים אלה כגרועים יותר מיהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים - קאפו. תגובת פוקסמן לפרידמן על אמירה זו: "יהודי אינו מכנה יהודי קאפו אלא אם כן הוא בעצמו קאפו". פוקסמן אמר את הדברים בראיון ל"גלובס". 

בעקבות הודעת המטה של דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר, על מינויו של פרידמן כשגריר המיועד, מפרסמים אמצעי תקשורת בארה"ב ציטוטים מהתבטאויות שליליות של פרידמן על אנשים ומוסדות שאינם חולקים את השקפותיו הימניות על ישראל ויחסיה עם הפלסטינים. 

לאחר שפרידמן הצמיד לתומכי ג'יי סטריט את הכינוי קאפו, הבליט אתמול (ג') אתר החדשות היהודיות ג'ואיש אינסיידר התבטאות שלילית אחרת של פרידמן בראיון שהעניק לאתר ערב הבחירות לנשיאות, ב-8 בנובמבר - הפעם נגד הליגה נגד השמצה. פרידמן לא טרח להזכיר את העובדה שהארגון היהודי הזה קנה לו מוניטין עולמיים בזכות מאבקו הבלתי נלאה באנטישמיות. 

הליגה הפכה את עצמה מטרה לניגוחי פרידמן לאחר שהמנכ"ל החדש שלה, ג'ונתן גרינבלאט, מתח ביקורת קשה על התבטאויות ותשדירי בחירות של טראמפ במהלך מסע הבחירות. לדברי גרינבלאט, נחבאו ברטוריקה של טראמפ מסרים סמויים של המיליארדר לתומכים אנטישמיים, מסרים שרק הם יכלו לשמוע, בדיוק כפי שרק כלבים יכול לשמוע משרוקיות מיוחדות בתדר צליל גבוה שהאוזן האנושית אינה יכולה לקלוט. 

בתגובה על כך אמר פרידמן לג'ואיש אינסיידר כי מנהיגי הליגה נגד השמצה "מטומטמים". כדבריו: "אנשים מדברים על משרוקיות לכלבים, ועל טראמפ עם משרוקיות לכלבים. לאחר שג'ונתן גרינבלאט האשים את טראמפ שהוא, איכשהו, אנטישמי, מה שמענו בהמשך? שמענו מהליצן הזה ממיניסוטה (סנטור אל פרנקן), שצריך לחזור לקריירה הקודמת שלו כקומיקאי. (פרנקן אמר שאחת מההתבטאויות של טראמפ דומה לשריקה שיצאה מ"משרוקית לכלב זאב" והשווה אותה למשפט שלקוח מ"הפרוטוקולים של זקני ציון")... שוב, זה מה שקורה כאשר אנשים מתחילים להקצין טיעונים מטורפים כאלה ומביאים אותם לאבסורד שנובע מההיגיון הפנימי שלהם. האנשים האלה מאבדים את כל האמינות, ולמען האמת, הם נשמעים כמטומטמים. זה בדיוק מה שהם. הם מטומטמים". 

"הליגה נגד השמצה, שנוסדה על סמך הרעיון שצריך לפעול לעקירת האנטישמיות, עיוותה והרסה כליל את המנדט שלה בגלל החלטתה להשמיע ביקורות מסוג זה", המשיך פרידמן. "אני לא יכול לראות שמישהו מתייחס עכשיו ברצינות לארגון הזה". 

השגריר המיועד אמר שגרינבלאט, לדעתו, נמצא עתה בשמאל הקיצוני ושהוא היה תומך ידוע של ג'יי סטריט.
על כך הגיב בזעם פוקסמן: "יהודי אינו מכנה יהודי קאפו אלא אם כן הוא בעצמו קאפו".

לדבריו, "ארגונים ומנהיגים בקהילה היהודית ראויים לקבל כבוד רב יותר ממישהו כמו פרידמן ששואף להגיע לעמדת הנהגה ולדבר בשם העם היהודי. ההתבטאויות המכוערות של השגריר המיועד פרידמן בגנות הליגה נגד השמצה, המנכ"ל הנוכחי שלה וג'יי סטריט אינן קבילות. הן פוגעות בצורך לאחדות בקהילה שלנו כדי שנוכל להתמודד עם אתגרים שאנו יודעים שממתינים לנו, בין אם מדובר באנטישמיות ובין אם מדובר באיום האיסלאם הרדיקלי". 

"אני מקווה שכשגריר ינהג פרידמן באיפוק רב יותר בהתבטאויותיו הפומביות ושהוא יבין שאנשים יכולים לחלוק על עמדות של אחרים באופן מנומס ולא לתקוף אותם ללא אבחנה", הוסיף פוקסמן. "אני אומר זאת לטובת הכלל - למען שיח ציבורי מנומס, למען אחדות הקהילה היהודית ולמען המשך הקשרים החזקים בין ישראל לארה"ב". 

השגריר המיועד לא מראה עניין לצנן את הרוחות. הוא אמר, שטראמפ ישאף לפתח יחסי עבודה עם אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון ועם ארגונים יהודיים מהזרם המרכזי. אך הליגה נגד השמצה לא תתקבל בברכה בבית הלבן.