מחקר: אין השפעה בין מחירי הדירות לקרבתן למתקנים סלולריים

המחקר של בנק ישראל בחן עסקאות בדירות ומיקום מתקנים סלולריים בין השנים 2000 ל-2011 ■ "ייתכן שקיימת נטייה חזקה יותר להקים אתרים בבניינים שדייריהם/שכניהם מרקע חברתי-כלכלי חלש יחסית, בשל התנגדות פחותה להקמתם"

בשנים האחרונות היו לא מעט מקרים בהם תושבי שכונה מסוימת נאבקו נגד הצבת אנטנה סלולרית כזו או אחרת בקרבת אזורי המגורים או גם בקרבת בתי ספר. מאבקים אלה הסתיימו לעתים בהצלחה ולעתים בכישלון.

עם הרחבת השימוש בטלפונים סלולריים בישראל האמיר גם הצורך בפריסת מתקנים. במהלך השנים נטענו טענות שונות על השפעה של מיקום האנטנות או המתקנים הסלולריים על מחירי הדירות. הדבר אף הפך עם השנים לשיקול של רוכשי הדירות בבואם לסגור עסקה, וגם המידע היכן ממוקמים המתקנים הפך נגיש יותר.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל ערכו מחקר שניסה לבחון האם יש למיקום מתקנים סלולריים השפעה על מחירי הדירות הממוקמות קרוב לאותן המתקנים. במחקר נעשה שימוש בנתונים נרחבים החל משנת 2000 ועד שנת 2011.

"הגידול החד של שירותי התקשורת הניידת בישראל מאז סוף שנות השמונים לווה בפריסה נרחבת של אתרים סלולריים. לאתרים עלולות להיות השפעות חיצוניות שליליות על מחירי הנדל"ן בסביבתם, הנובעים מחשש לנזקים בריאותיים שמקורם בקרינה ומהמפגע האסתטי, במיוחד של אנטנות תורן הבולטות מטבען", כך במחקר שנערך על ידי אלעד דה מלאך ונעם זוסמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל, בשיתוף עם דויד ג'נסוב ואסף זוסמן מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית.

כאמור, במסגרת המחקר נאמדה השפעת הקרבה לאתרים סלולריים על מחירי הדירות. בסיס הנתונים למחקר כלל את קובץ העסקאות בדירות מגורים בשנים 2011-2000 של רשות המסים בישראל, כמו גם מידע מקיף על מיקום ומאפייני כל האנטנות הסלולריות בישראל במהלך השנים, שהתקבל מהמשרד להגנת הסביבה.

אחת הבעיות איתה התמודדה החוקרים במהלך המחקר הייתה שאלה מהותית הנוגעת למיקום המתקנים הסלולריים, והאפשרות שמיקומים אלו מתואמים יחד עם מאפיינים אחרים שמשפיעים בעצמם על מחירי הדירות. "למשל, ייתכן שקיימת נטייה חזקה יותר להקים אתרים בבניינים שדייריהם/ שכניהם מרקע חברתי-כלכלי חלש יחסית, בשל התנגדות פחותה להקמתם או תשלום נמוך יותר של חברות הסלולר לדיירים; באותם אזורים בכל מקרה מחירי הדירות כנראה נמוכים יותר", כך מסבירים החוקרים.

כדי להתמודד עם "בעיית הסלקציה" חושבה תחילה הנטייה להצבת אתרים סלולריים ליד דירה. לאחר מכן נערכה אמידה של השפעת הקרבה לאתרים סלולריים על מחירי הדירות, תוך פיקוח על הנטייה להצבת אתרים בסביבת הדירה ועל מאפייני הדירה, השכונה והזמן.

מסקנות המחקר פוצלו לנתונים אליהם הגיעו החוקרים ללא התחשבות ב"בעיית הסלקציה", ונתונים שהתקבלו עם התחדשות בבעיה זו.

על פי התוצאות, הנתונים שלא התחשבו בסוגיית הסלקציה העידו כי נמצא שקרבה לאתרים סלולריים מתואמת עם ירידה של אחוז עד 2% במחירי הדירות. החוקרים אף מציינים שמדובר בתוצאות דומות לתוצאות מחקרים שנעשו במקומות אחרים בעולם. אך גם הם לא התחשבו בבעיית הסלקציה.

במקביל, לאחר התחשבות ב"בעיית הסלקציה" לא נמצאה השפעה מובהקת של הקרבה לאתרים על מחירי הדירות. על פי המחקר, תוצאה זו תקפה גם לגבי אתרי תורן, שהם כאמור בולטים יותר. "התוצאה נותרת בעינה גם כשבוחנים עסקאות חוזרות באותו בניין או דירה", כך במחקר, "ולא נמצאו הבדלים בהשפעה בין אזורים בדירוג חברתי-כלכלי גבוה או נמוך".