עובדת רשות השידור: "חיים יבין חפן את שדיי בידיו"

(עדכון) - על רקע פרסום עדות להטרדה מינית לכאורה מצד המגיש הוותיק, חברת "תא העיתונאיות" הדס שטייף סיפרה כי "עדויות על יבין ועל טאלנטים נוספים בערוץ 1 הגיעו לתא עוד בתחילת פרשת עמנואל רוזן" ■ יבין: "מכחיש מכל וכל"

חיים יבין / צילום: תמר מצפי
חיים יבין / צילום: תמר מצפי

מתרבות התגובות לידיעות על העדות להטרדה מינית לכאורה מצד המגיש חיים יבין. "עדויות על חיים יבין ועל טאלנטים נוספים בערוץ הראשון הגיעו ל'תא העיתונאיות' עוד בתחילת פרשת עמנואל רוזן", אמרה העיתונאית הדס שטייף, חברת "תא העיתונאיות" הנאבק בהטרדות מיניות.

"השיח היה שבעבר לעבוד כאישה בערוץ 1 היה לא מכבד ומטריד. נשים שתקו כי רצו את העבודה", תיארה שטייף. "אני באופן אישי נמנעתי מלפרסם את שמו של יבין כמו שמם של האחרים בערוץ, משום שכולם כבר לא עובדים שם. רובם יצאו מזמן לגמלאות".

לדבריה, "הנשים, חלקן מבוגרות, עובדות ותיקות, בקשו להשאיר את זה מאחור. הן רק שיתפו אותי ואחרות ב'תא העיתונאיות', אבל לא רצו להמשיך הלאה. לא רצו לפרסם ולא להתלונן. אז השארנו את זה כמו סיפורים נוספים בקופסה השחורה שלי".

מארגון "אחת מתוך אחת" הגיבו גם לדברים שפורסמו. "שוב אנחנו עדות ועדים לכך שהטרדות מיניות מתרחשות בכל מקום, ויכול להתרחש על-ידי כל אדם (לכאורה). הטרדות מיניות מתרחשות בעיקר כאשר מעורבים יחסי כוח, ואין חולק כי ל'מר טלוויזיה' היה כוח, אשר לפי הפרסומים נוצל כדי לתקוף מינית", נמסר. "אנו מחזקות את הנשים האמיצות שבחרו לחשוף את ההטרדות המיניות, וקוראות לעוד נשים לא לפחד, ולדבר".

כפי שפורסם מוקדם יותר היום, קולגה לשעבר ברשות השידור סיפרה על מפגש מטריד לכאורה שלה עם חיים יבין. לדבריה, בעודה בשנות ה-40 לחייה, לפני כ-15 שנה, בתקופה שבה יבין עוד נחשב ל"מר טלוויזיה", היא נפגשה עמו ברשות השידור בירושלים, במסגרת עבודתה שם.

"חיים יבין חיזר אחריי כמו שהוא חיזר אחרי בנות, אבל לא נעניתי לחיזוריו, לא היה שום רומן בינינו", היא מספרת לוואלה! תרבות. "באחד הימים נפגשתי עם חיים בעבודה, והוא פתאום נגע בחזייה שלי. הוא חפן את שדיי בידיו, בניגוד לרצוני. העפתי לו את הידיים, אמרתי לו: 'תחזיר את הידיים שלך למקום, תפסיק עם זה מיד!'. הוא אמר: 'אני מאוהב בך'. הייתי בשוק. זה היה מגעיל ומשפיל. מישהי שנכחה בחדר ראתה את זה קורה, היא הייתה בשוק. הוא חרמן זקן, הוא אשמאי זקן, אבל הוא היה נעצר כשאמרו לו 'לא'".

המתלוננת נזכרה בהטרדה שחוותה לטענתה מחיים יבין, בעקבות הראיון של יבין ביום שישי ב"ידיעות אחרונות", בו התבטא בנושא השינוי הציבורי ביחס להטרדות מיניות. הראיון עורר תגובות זועמות ברשת.

יבין אמר בראיון: "פעם הייתה אווירה הרבה יותר חופשית. אם היית אומר משהו, או טופח או מחבק או אפילו מנשק - זה היה דבר חצי לגיטימי. היום כולנו היינו מואשמים בהטרדה. אבל אהבתי יותר את התגובות של הנשים אז. אם היית צובט מישהי בתחת, היא הייתה מורידה לך סטירה. היום רצים לעורך דין. אני בעד שתתני סטירה ונגמור את העניין... דה באסטרדס צ'יינג'ד דה רולס".

אמירתו של יבין הסעירה גם את את מגי אוצרי, דוקטורנטית למשפטים וסופרת. היא שיתפה ביום שישי בפוסט לפייסבוק, דרך עמוד הפייסבוק של בעלה, במקרה שחוותה לטענתה. "קראתי את הציטוטים מן הראיון של חיים יבין ב'ידיעות אחרונות' ונתמלאתי תחושת קבס", כתבה אוצרי. "פגשתי את חיים יבין כשהייתי בת 24 לערך - בוגרת טרייה של הפקולטה למשפטים... באותה תקופה עבד יבין על סדרה דוקומנטרית חדשה עבור yes. כשישבנו שלושתנו - אני, הוא והפרופסור - הוא מיד היה נכון לשלב אותי בצוות הפיתוח של הסדרה. הפגישה הסתיימה בכך שקבענו להמשיך להידבר בנושא.

"לאחר שניסחתי מסמך הצעה לסדרה, נפגשנו שנינו בבית קפה לבדנו. לתדהמתי, לא נראה היה שיבין מתעניין יותר מדי בסדרה. למרבה הצער, הוא התעניין בי הרבה יותר. מה שקרה אחר-כך - השיחות, הסמסים וההזמנות התכופות ל'קפה, רק שנינו' - הסתיים בהתחמקות מבוהלת מצידי, שאיתה, באופן 'פלאי' משהו, התפוגגה גם הצעת העבודה של יבין".

"אלמלא יבין היה מרהיב עוז (וחוצפה) להתראיין בנושא ההטרדות המיניות, סביר להניח שלעולם לא הייתי כותבת את הפוסט הזה. אבל אני כותבת אותו כדי להזכיר לכולם מי כאן הקורבן - והוא לא חיים יבין. אני נגעלת מהמחשבה שאנשים קוראים את הראיון של יבין ומפרשים אותו כמשובת חרמנות גברית בלתי מזיקה, כי הרי 'Boys will be boys'. כן, יש פה קורבן - ואלה לא הגברים שמייבבים על כך ש'השתנו החוקים' ומתמלאים געגוע לימים שבהם צביטה בישבן נסתיימה בסטירה. אלה הנשים, שגם היום, כמו פעם, צריכות פעמים רבות לבחור בין פרנסה לבין 'מכירת' הגוף שלהן למציע העבודה - בחירה שהיא 'פריבילגיה' של נשים בלבד".

מאפרת שעובדת ב ערוץ 1 סיפרה על מקרה שארע לפני כ-10 שנים: "חיים נכנס לחדר איפור, התיישב על הכסא. התחלתי לאפר אותו. נכנסה בחורה. הוא אמר את מה שהוא אמר. הוא אמר: 'אוי, הסוודר הזה עושה לך ציצים מאוד יפים'. אז הפסקתי לאפר אותו ברגע, אמרתי לו 'לא מקובל עליי ההערות שלך, ואתה לא תדבר ככה'. והוא אמר לי: 'אבל פעם, בברנז'ה'... אמרתי לו, 'אנחנו לא פעם, אני לא בברנז'ה שלך, אני לא חברה שלך וההערות שלך לא מקובלות עליי'. הוא נהיה חיוור כולו וסתם את הפה. האמירה הזאת היתה מגעילה ולא במקום. כאילו, מה אתה מעיר הערות בכלל?! מי אתה שתעיר הערות בכלל?! מה, מה, מה? למה? אם מישהו היה אומר את זה על הבת שלך או על הנכדה שלך?! כאילו, שיחשוב גם על זה. לא מקובל, ממש לא מקובל עליי. אני יודעת שהיו סיפורים על בנות אחרות שהטריד, שנגע וכל מיני כאלה".

בסך הכל פורסמו עד כה 4 תלונות בכלי התקשורת על הטרדות לכאורה מצד יבין. חיים יבין מסר בתגובה: "לא היה ולא נברא. המצאה. אני לא יודע מה דוחף את המתלוננת או המתלוננות. זה שקר. מה רודף אותן? אני חוזר ואומר: זו פבריקציה. היתה לפני שנים תקופה של מתירנות. זה חלף. עברנו תקופה. עברנו מהפך ביחסים החברתיים. אני מברך על כך. זו מהפיכה תרבותית חשובה.

"אני בעד זכויות שוות לגברים ונשים ובעד שויון זכויות מלא ומוחלט. נשים, לשמחתי, תופסות היום מקום חשוב וקובע בתקשורת בכלל ובטלויזיה בפרט וזו מהפיכה חשובה. היא חשובה מאד ומשנה סדרי עולם ובודאי סדרי טלויזיה במיוחד. הבה נביט בתקווה לעתיד. הסיפורים הנ"ל הם המצאה. לא היה ולא נברא. שקרים".

חיים יבין / מתוך פייסבוק
 חיים יבין / מתוך פייסבוק