האישום בתיאום מחירים בתרופות גנריות: "טבע חשופה פעמיים"

מסתמן כי לטבע היה תפקיד קטן יחסית בקנוניה ■ מומחה בדיני ני"ע: "טבע חשופה פעמיים, אך יכולה לעשות עסקה אחת לגבי שתי התביעות"

ארז ויגודמן / צילום: בלומברג
ארז ויגודמן / צילום: בלומברג

כתב האישום שהוגש לפני כשבוע על-ידי מדינות ארה"ב נגד 6 חברות תרופות גנריות, ביניהן טבע ומיילן, חושף את האופן שבו התפתח, לכאורה, תיאום המחירים בין החברות הגנריות. במהלך שמוגדר בכתב האישום כ"נרחב, מתואם היטב וארוך-טווח" מופיעה טבע כנאשמת ברורה, אך נראה כי תפקידה בקנוניה המתוארת קטן יחסית.

על-פי כתב האישום, את המהלכים הובילו שני בכירים מחברת הריטג' האמריקאית, חברה גנרית קטנה יחסית מניו-ג'רזי. השניים, המנכ"ל לשעבר וסגן נשיא לשיווק ותפעול בהריטג', כבר הודו באשמה, ונמסר כי הם משתפים פעולה עם החקירה.

בכתב האישום מוזכרת למשל קנוניה לכאורה בין הריטג' לחברת מיילן סביב תמחור האנטיביוטיקה דוקסילין. מיילן שלטה בשוק הדוקסיל מסוג Doxy DR עד שהגיעה הריטג' לשוק, ולכן נהנתה ממחירים גבוהים יחסית. עוד טרם החלה הריטג' בשיווק המוצר, פנו בכיריה למיילן וביקשו לחלק ביניהן את השוק. מיילן הסכימה לוותר על שני לקוחות גדולים לטובת הריטג' בתמורה להימנעות ממלחמת מחירים.

במקרה אחד מיילן לא ויתרה, ובמייל פנימי שנשלח בין אנשי הריטג' עלתה השאלה מה לעשות עם מיילן ש"מפרה את ההסכם". בהתכתבות אחרת ציינו הבכירים כי ויתרו על התמודדות מול מיילן על רשת בתי מרקחת אחרת, משום שעלולה להגיע "נקמה".

כשנכנסה חברה שלישית לשוק, חברת מיין, תחילה לא כללו אותה בהסכם, אך עם הזמן הציעה הריטג' למיין כי תתן לה במתנה חוזה מסוים, בתמורה לכך שלא תתמחר את מוצריה באופן תחרותי מדי.

במקרה הנוגע לטבע, הריטג' סימנה תרופה מסוימת, לטיפול בסוכרת, כזירה מעניינת שבה ניתן להעלות מחירים. אנשי המכירות של הריטג' התבקשו ליצור מיד קשר עם המתחרים כדי להסכים, עקרונית, על העלאות מחירים. כתב האישום מספר על מייל שבו אנשי הריטג' מדווחים כי הגיעו להסכם עם מתחרה אחת. אין תיאור של מייל כזה לגבי טבע (לפחות לא בחלק הגלוי שלו - חלק מכתב האישום נמחק לשם סודיות), אולם נראה כי גם מחירי התרופות של טבע עלו בתקופה זו.

יצוין כי תביעה זו היא תביעה נפרדת מזו שהגיש משרד המשפטים האמריקאי בעניין תיאום מחירים, שנחשפה לפני כמה חודשים. התביעה הראשונה היא פלילית, והנוכחית עוסקת באותם מעשים (לכאורה), אך היא תביעה אזרחית. 20 המדינות הן הצד התובע (בשם מי ששילמו עבור התרופות היקרות), אך מדובר בתביעה לפי החוק הפדרלי, והשיפוט הוא בבית משפט פדרלי. 

טבע חשופה לשתי התביעות ועלולה להידרש להתפשר בשתיהן. עם זאת, לדברי ד"ר צבי גבאי, עורך דין שותף וראש תחום ניירות ערך במשרד ברנע ושות' ולשעבר הממונה על אכיפה ברשות ניירות ערך, ניתן ואף מקובל להגיע לעסקה שתסגור בבת-אחת את שתי התביעות.

"האינטרס העיקרי להתפשר הוא של החברות, אולם גם למדינות תובעות במשפט האזרחי וגם לתובע הפלילי יש אינטרס להתפשר. המשפטים הללו נערכים בפני מושבעים, הם ממושכים וקשים לניהול. כמו כן, התביעה הפדרלית רגישה היום מאוד לכתבי אישום נגד חברות, בגלל פרשת משרד רואי החשבון שנקשר בפרשת אנרון - פירמת ארתור אנדרסון. המשרד יצא זכאי בתביעה על התנהלותו בפרשת אנרון, אולם עד שהדברים הובהרו, מאות ואלפי משרות נמחקו".

לכן התביעה הפדרלית נוטה לעתים לנקוט בצעד של "ניקוי אורוות בפיקוח", ואם החברות יוכרו כעומדות בכל הכללים למשך כמה שנים, ייתכן כי יימחק כתב האישום, בתשלום של קנס לא ענק.

פשרה: טבע תשלם 519 מיליון דולר

בתוך כך, טבע הודיעה בסוף השבוע כי תשלם 519 מיליון דולר כפשרה בתביעה נגדה של משרד המשפטים האמריקאי ורשות ניירות ערך (SEC), בעניין שוחד שנתנה החברה במדינות אוקראינה, מקסיקו ורוסיה, לפני 2012. ההסדר כולל הודאה באשמה על-ידי החברה-הבת הרוסית של טבע.

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2016 הודיעה טבע על הפרשה של 520 מיליון דולר לצורך פשרה זו, וכן הודיעה על "ניקוי אורוות", כך שלא הסכום ולא ההודאה החלקית באשמה באים כהפתעה.

מניית טבע עלתה 1% בארה"ב בעקבות ההודעה, לאחר עלייה דומה בתל-אביב בסוף המסחר בחמישי. היום היא יורדת 1.4% בתל-אביב לשווי חברה של 142 מיליארד שקל.