עוד פרישה בצמרת הפועלים: אפרת יעבץ עוזבת את הבנק

הרקע לעזיבה - כניסתו לתוקף של חוק הגבלת שכר הבכירים ■ בשבוע האחרון עזבו ארבעה מנהלים בכירים את הבנק וייתכנו עזיבות נוספות

נמשכות עזיבות המנהלים הבכירים בבנק הפועלים. היום (ב') הודיעה ראש חטיבת בעלי העניין בבנק הפועלים, אפרת יעבץ, כי ברצונה לעזוב את הבנק. הודעתה של יעבץ נחשבת מפתיעה, שכן לפני פחות משנה היא מונתה להקים את חטיבת בעלי העניין בבנק.

בכך מצטרפת יעבץ גם לראש מטה השיווק, אלי כהן, שהודיע אתמול על עזיבה, ולשני מנהלי אגפים בכירים בחטיבה הקמעונאית: מירב ספקטרובסקי ששון וזיו בירון. הטריגר המאיץ את העזיבות השונות הוא חוק שכר הבכירים, שייכנס בתחילת השנה הבאה לתוקפו.

יעבץ נחשבת לאחת המנהלות הוותיקות והבכירות בבנק. היא מכהנת בתפקידים שונים בבנק מזה 28 שנים, ומשמשת חברת הנהלה מזה 7 שנים. לפני התפקיד הנוכחי כיהנה יעבץ כאחראית על משאבי האנוש בבנק והייתה שותפה למהלכי ההתייעלות העמוקים שבוצעו בבנק לאורך השנים. לפני כן כיהנה בתפקידים בתחומי הייעוץ בהשקעות ושוק ההון, ביניהם מנהלת אגף ניירות ערך ונכסים פיננסיים.

לפני כשנה מונתה יעבץ להקים את חטיבת בעלי העניין בבנק. חטיבה זו אחראית על הקשר עם בעלי העניין השונים ובראשם הלקוחות, וכן הייתה אחראית על הפעילות החברתית של הבנק. חטיבה זו הוקמה על רקע הביקורת החריפה והאווירה השלילית נגד הבנקים, והושקעו בה עד היום לא מעט משאבים. כאמור, לאור הקידום של יעבץ, עזיבתה נחשבת למפתיעה יחסית. עם עזיבתה של יעבץ, תישאר רק חברת הנהלה אישה אחת בבנק - אתי בן זאב, ראש חטיבת טכנולוגיה ומחשוב.

נציין כי ככל הידוע, בנק הפועלים הוא הבנק היחיד שבו נרשמה עזיבת מנהלים משמעותית על רקע חוק שכר הבכירים. בבנק הפועלים, שנחשב הבנק בעל רמות השכר הגבוהות ביותר במערכת, החליטו בשבועות האחרונים לבצע אדפטציה של שכר כל המנהלים הבכירים לרמות השכר החדשות ביום שאחרי כניסת החוק לתוקף, מה שכלל בין היתר ירידה של עשרות אחוזים בבונוסים הנהוגים בבנק, ומעבר לפיצויים רגילים בעת פרישה במקום פיצויים מוגדלים של 250%.

המנהלים הבכירים בבנק נדרשו לחתום על חוזה חדש, וחלקם העדיפו לנצל את ההזדמנות ולעזוב כעת, ולא לחתום חוזה בתנאים החדשים. עזיבה כעת גם תבטיח שהם יקבלו את מלוא הפיצויים שנצברו להם. אמנם בג"ץ קבע שחוק שכר הבכירים לא יחול על זכויות העבר, אך הוא קבע זאת באופן כללי וציין כי לא מדובר באמירה גורפת התקפה אוטומטית בכל המקרים. מנהלים נוספים שירצו לפרוש ולוודא שכל תנאיהם יישמרו יצטרכו לעשות זאת עד סוף השבוע הקרוב, והערכות הן כי עזיבתה של יעבץ אינה העזיבה האחרונה בבנק.

עזיבות המנהלים מהוות כאב ראש לא קטן למנכ"ל הבנק אריק פינטו שנכנס לתפקידו לפני פחות מ-5 חודשים. מצד שני הן מייצרות הזדמנות לתזוזות וקידום של מנהלים.