שנת המימושים: בעלי עניין מכרו ב-2016 מניות בכ-6 מיליארד ש'

המוכרים הגדולים ב-2016 היו שאול אלוביץ', צדיק בינו וקרן עזריאלי, שמכרו ממניותיהם בתמורה כוללת של קרוב למיליארד שקל כל אחד  ■ הרקע למימושים הגדולים: חוק הריכוזיות ורפורמת המדדים

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

לקראת רפורמת המדדים שמקדמת הבורסה, ומתוכננת להיכנס לתוקף תוך זמן קצר, בעלי עניין ובעלי שליטה בבורסה מסכמים את 2016 כשנת שיא בכל הנוגע למכירת מניות.

מהנתונים השנתיים של הבורסה עולה, כי מכירות אלה התקרבו ל-6 מיליארד שקל, והן משקפות כמעט הכפלה ביחס למכירות בעלי עניין שבוצעו ב-2015. הנתונים מתייחסים למכירות והפצות של מניות לציבור.

בשנתיים שקדמו לכך (2013-2014) הסתכמו מכירות בעלי העניין בבורסה ביותר מ-5 מיליארד שקל בכל שנה, בעיקר בהשפעת חוק הריכוזיות, המחייב הפרדה בין החזקות פיננסיות וריאליות, שזירז חלק מבעלי השליטה להיפרד מחלק מהחזקותיהם.

השנה, הייתה זו כאמור רפורמת המדדים שמקדמת הבורסה שעמדה מאחורי חלק ניכר מהמימושים. מלבד הרחבת המדדים המובילים, אחד מהפרמטרים הנבחנים לצורך הכללת חברות במדדים אלה הוא חלקו של הציבור בחברה, כאשר הדרישה הכלולה ברפורמה מחמירה יותר ביחס לדרישות הנוכחיות.

כך לדוגמה, נתח החזקות הציבור הנדרש היום ממניות הכלולות במדד המעו"ף (ת"א 25) עומד על 25%, בעוד כללי הרפורמה קובעים כי היכללות במדד המוביל החדש - ת"א 35 - דורשת שיעור החזקות ציבור של 30%. לצד זאת קיומו של חוק הריכוזיות המשיך גם הוא להשפיע על מהלכי המכירה, לצד סיבות נוספות, הן רגולטוריות והן כאלו שנבעו משיקולים עסקיים.

מסיכום הנתונים שריכז קובי אברמוב, מנהל יחידת המחקר בבורסה לני"ע, עולה כי השמות הבולטים בסיכום שנתי בצד המממש היו שאול אלוביץ', צדיק בינו וקרן עזריאלי (עזריאלי פאנד), שמכרו במהלך השנה החולפת ממניותיהם בתמורה כוללת של קרוב למיליארד שקל כל אחד.

אלוביץ', המוביל את טבלת המממשים, מכר במהלך השנה כ-4% מהונה של חברת התקשורת בזק, שבה הוא מחזיק בשרשור באמצעות חברת בי-קומיוניקיישנס, תמורת כ-980 מיליון שקל. אחריו בטבלה בינו, שמימש בשבועות האחרונים כ-15% ממניות חברת האנרגיה פז תמורת כ-930 מיליון שקל, ואילו עזריאלי פאנד מימשה 5% ממניות ענקית הנדל"ן עזריאליתמורת קרוב ל-900 מיליון שקל.

מוקדם יותר החודש ביצע בינו מכירה של עיקר נתח מניותיו בפז, כשלושה חודשים לאחר שחדל באופן רשמי להיות בעל השליטה בפז, בעסקה הצפויה להניב לו סכום עתק בטווח של 705-930 מיליון שקל (בתלות בהחלטת שותפיו האוסטרליים אם להצטרף למכירה או לא).

המכירה של בינו נעשתה בהתאם לחוק הריכוזיות, שאילץ אותו לבחור בין פז לבין החזקת השליטה בבנק הבינלאומי, שהעמיד את בינו בין המממשים הבולטים גם בשנים קודמות, עם מכירת מניות, עיקרן של פז, וחלקן של הבינלאומי, בסכומים מצטברים של מאות מיליוני שקלים ואף יותר מכך.

לעומת זאת, המימוש בעזריאלי נעשה על רקע רפורמת המדדים. זמן קצר לאחר הודעת הבורסה בדבר הרפורמה בסוף חודש מארס, דיווחה עזריאלי כי קרן עזריאלי קנדה (Azrieli foundation) מוכרת כ-5% מהון החברה בתמורה כוללת של כ-900 מיליון שקל, "כחלק מהיערכות לקראת הרפורמה במדדים" - במהלך שמטרתו להגדיל את החזקות הציבור בחברה הנכללת במדד המעו"ף ל-30%.

לאחר המכירה נותרה קרן עזריאלי קנדה - הפועלת כקרן ציבורית שאותה הקים דוד עזריאלי המנוח למטרות פילנתרופיות - עם כ-8.5% ממניות עזריאלי.

בסיכום שנתי, מימושים משמעותיים נוספים היו בין היתר של יתרת מניות הבינלאומי, שבהן החזיק בנק דיסקונט, בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל - המהווה כ-9% ממניות הבינלאומי, וזאת כחלק מהסכמות דיסקונט עם הרגולטורים להקטין החזקות בבינלאומי.

בנדל"ן, נכסים ובנין מכרה באחרונה מניות בתמורה דומה (כ-400 מיליון שקל) ממניות החברה הבת גב ים. גם מכירה זו נעשתה על רקע חוק הריכוזיות, וההערכות שלפיהן דרישות החוק יחייבו את נכסים ובנין לרכוש את החזקות הציבור בגב ים, ולמזג אותה אליה, והעדפת בעלת השליטה תחת זאת לקבל מזומן תמורת ההחזקה.

עוד בין המממשים הבולטים השנה, מתיו ברונפמן ושלום פישר נפרדו מהשותפות בקמעונאית המזון שופרסל אחרי כעשור, ומכרו בחודשים האחרונים מניות שופרסל בהיקף המתקרב ל-300 מיליון שקל.

מכירות  בולטות של  מניות  על ידי  בעלי עניין  בשנת  2016
 מכירות בולטות של מניות על ידי בעלי עניין בשנת 2016