בג"ץ ידון בעתירות נגד מס דירה שלישית עד סוף פברואר

העתירות שהוגשו ע"י סיעות האופוזיציה וקבוצות של בעלי דירות להשקעה יאוחדו לעתירה אחת ■ השופטת חיות הורתה לממשלה ולכנסת להעביר את תגובתן עד אמצע חודש ינואר

השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון
השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון

העתירות שהוגשו לבג"ץ כנגד מס דירה שלישית, 3 במספר עד כה, יאוחדו לכדי עתירה אחת - ועל הממשלה והכנסת להעביר את תגובתן לעתירות עד שבועיים לפני הדיון, כך הורה היום (ב') בג"ץ.

לגבי מועד הדיון, זה טרם נקבע ושופטת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה היום בהחלטתה כי: "העתירות תובאנה לדיון בפני הרכב בהקדם ולא יאוחר מסוף חודש פברואר 2017".

נזכיר כי העתירות לבג"ץ הוגשו הן על ידי סיעות האופוזיציה והן על ידי שתי קבוצות של בעלי דירות להשקעה.

העתירות כולן טוענות להליך לא תקין של אישור החוק בוועדת הכספים ומסתמכות בין היתר על התנגדות היועצת המשפטית לוועדה כמו גם על מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון שתקף את הליך האישור הועדת הכספים.

במקביל, עוד טענות שעולות מהעתירות שהוגשו מתייחסות לפגיעה במעמד הביניים וברוכשי דירות, כאשר תחולתו הרטרואקטיבית של החוק פוגעת בזכות הקניין ובאנשים שתכננו מהלכים כלכליים במטרה ליצור לעצמם פנסיה.

בנוסף, טוענים בעלי הדירות כי מי שייפגע בעיקר מהחוק הם בני מעמד הביניים המחזיקים דירות זולות יחסית וכן כי מדובר בהטלת כפל מס. עוד במסגרת העתירות, נטען כי הנוסחה שנקבעה איננה ברורה, ואף ניתנת לשינוי - מה שמהווה מרכיב של אי וודאות קשה כלפי בעלי הדירות. כן נטען כי הוראות החוק יובילו לפגיעה בזכויות יסוד באופן בלתי מידתי ועל כן אינם עומדים בפסקת ההגבלה של חוק יסוד כבוד האדם .