החשכ"לית נתנה פטור נוסף ממכרז לחברת הציוד הרפואי שראל

מיכל עבאדי-בויאנג'ו חתמה על הפטור בכפוף לפתיחת 20% מהיקף הרכש לתחרות ■ באופן יוצא דופן, החשכ"לית קבעה כי לשראל לא מגיע פטור משום שלא הציגה יעילות או חיסכון, אולם העניקה אותו רק בשל הקשיים שהערים משרד הבריאות

חודש בדיוק לפני שהיא מסיימת את תפקידה, החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, חתמה על פטור נוסף ממכרז לצורך התקשרות עם ספקית התרופות והציוד הרפואי "שראל". הפטור עליו חתמה היום (ג') בויאנג'ו בתוקף אמנם למשך שנתיים, אך יש בו גם עוקץ: משרד הבריאות יחויב להנחות את בתי החולים הממשלתיים-כלליים (לא כולל פסיכיאטריים וגריאטריים) לפרסם במהלך השנתיים האלה מכרזים לאספקת תרופות וציוד בשווי שלא יפחת מ-10% בשנה מהיקף ההתקשרות עם שראל - כך שהמשמעות היא פתיחה לתחרות בהיקף של 20% מהרכש הכולל במשך שנתיים, קרי 230 מיליון שקל שיופנו לחברות אחרות. את השורה התחתונה הזאת פחות יאהבו בשראל, וכנראה שגם לא במשרד הבריאות.

בויאנג'ו, נזכיר, סברה בעבר שיש לפתוח לחלוטין את תחום רכש התרופות והציוד הרפואי לתחרות, זאת ביתר שאת לאחר המלצות הוועדה שהקימה בעניין, בראשות הכלכלן ד"ר שלומי פריזט. הוועדה קבעה כי שראל לא ממצה כראוי את היתרון לגודל שלה כמי שמנהלת באופן מרוכז את הרכש של מרבית בתי החולים, ולמעשה גובה בחלק מהמקרים מחירים גבוהים מאלה של ספקים פרטיים.

מסיבה זאת, בויאנג'ו העניקה מספר פעמים פטורים למספר חודשים בלבד, ופרסמה מכרז מקדים (RFI) לקבלת הצעות מספקים אחרים. על פי אנשי החשבת הכללית, עבודת המטה שנעשתה בעקבות פרסום המכרז המקדים וההצעות שהתקבלו באמצעותו, אפשרה להגיע לכלל מסקנה כי ניתן להוציא כבר כעת לפחות חלק מהרכש לתחרות שתיטיב עם בתי החולים.

בצעד יוצא דופן, בויאנג'ו מצרפת לחתימתה אמירה נוקבת ולפיה במצב דברים רגיל היא סבורה כי אין מקום להעניק לשראל פטור ממכרז. "נראה כי אם אפעיל את המנגנונים שהנחו אותי בעבר בקבלת החלטות באשר לפטור ממכרז, לא אוכל לחתום על פטור זה ולטעון כי הוא עומד בכללי יעילות או חיסכון או אף בכללי מנהל תקין", היא כותבת.

"חמור מכך, אין בידי כחשבת כללית תשתית מקצועית שמאפשרת מתן פטור כאמור, שהרי בכל פעם שאגף החשב הכללי העמיד את השירותים שמספקת שראל אל מול תחרות עם אחרים, נמצאו מחירים תחרותיים למחירים שניתנו על ידי שראל לממשלה".

אז למה בכל זאת בויאנג'ו חתמה שוב על הפטור? "נתקלתי במצב בלתי סביר, חריג וייחודי שבו משרד הבריאות בוחר לפעול בניגוד להנחיית החשב הכללי בתחומי סמכותי על פי דין", היא מסבירה במסמך הרשמי עליו חתמה. "חמור מכך, משרד הבריאות, בהתנהלותו, מנע ומונע בחינה או יצירת חלופה לחברת שראל. המשרד עשה ועושה כל שביכולתו על מנת לטרפד את החלטת ועדת הפטור והחשבת הכללית לרבות הערמת קשיים בלתי סבירים על העברת מידע שהועבר אליו על ידי החברה". לאור מכלול הנסיבות והמגבלות שתיארה, בויאנג'ו מסבירה כי מתווה הפטור עליו חתמה, יחד עם הוצאת 20% מהיקף הרכש לתחרות, הוא מידתי וסביר.

על פי הערכות, האמירה הזאת של בויאנג'ו עשויה להכשיל מאוד את המדינה במקרה של עתירה לבג"ץ, נגד הענקת פטור לשראל. מספר גופים ובהם התנועה לאיכות השלטון והתנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת (ה.צ.ל.ח.ה) עוקבים מזה שנים אחר הפעילות של שראל ולא מן הנמנע כי יבקשו לעתור בעניין.

שופטי בג"ץ, אם יתבקשו לכך, עשויים שלא להתרשם מהנסיבתיות החריגה עליה הצביעה בויאנג'ו, ולדרוש שינוי לאלתר. נזכיר כי שראל הוקמה למעשה בידי בתי החולים הממשלתיים, בעקבות דוח מבקר המדינה מתחילת שנות התשעים שהצביע על כשלים ביחידת הרכש שהייתה אז חלק ממשרד הבריאות.

מנהלי בתי החולים הביעו שביעות רצון גבוהה מאוד משראל בשלל מכתבים ששלחו בשנתיים האחרונות, אולם לדעת גורמים באוצר הדבר נובע במידה רבה מעצם התלות שלהם בחברה. גם במשרד הבריאות העידו כי הם שבעי רצון באופן כללי משראל, אולם הסכימו להידוק הפיקוח על החברה ולהוצאת מכרזים בתחום החיסונים ועוד.

ממשרד הבריאות נמסר למנהלי בתי החולים הממשלתיים בעניין, כי "אין המטרה היא לצייר את המטרה סביב החץ. לצערי - לא מצאנו בצד השני פרטנר לשיח מקצועי וענייני. המטרה נקבעה על ידם מראש - פירוק הלכה למעשה של חברת 'שראל' באמצעות הוצאת חלק מהרכש לביצוע נפרד, כפי שבא בסופו של דבר לידי ביטוי בהחלטת ועדת הפטור שהתקבלה היום, ללא הצדקה מקצועית ומבלי שיש תשתית לוגיסטית לכך. הלכה למעשה - אין כל אפשרות מעשית לבצע החלטה זו ולשמור על התפקוד התקין של המערכת. אנו נמשיך לפעול מתוך מחויבותנו העליונה לתפקודם התקין של בתי החולים לטובת המטופלים. לא נסכים להטלת סיכון, ולו הקטן ביותר, על בריאות הציבור ושלום החולים וזו כמובן גם הנחייתנו לכם".