החוק לדחיית עליית תאגיד השידור צפוי לקבל אישור ביום ב'

הממשלה פועלת לשינוי החוק כך שלא יאפשר לתאגיד להתחיל בשידור בינואר ■ באופוזיציה דורשים שהתיקון יובא לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל, שהעתירה שהגיש לבג"ץ היא זו שהביאה לניסיון לשנות את החוק

תאגיד השידור כאן לוגו
תאגיד השידור כאן לוגו

פעולת הבזק של הממשלה לתיקון חוק השידור הציבורי, כך שהתאגיד לא יוכל להתחיל לשדר כבר בינואר - נמשכת. אחרי שאתמול אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את התיקון לחוק, מחר אמורה ועדת הכנסת לנתב את הדיונים בו לקראת קריאה שנייה ושלישית לוועדה מיוחדת שבראשה יעמוד יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן.

ביטן צפוי לכנס את הוועדה בראשותו ביום חמישי, ולהעביר בה את התיקון שהוא לכאורה טכני: מחיקת הסעיף שאפשר לתאגיד לעלות ב-1 בינואר באישור שרי האוצר והתקשורת, והותרת הסעיף שמורה על כך שהתאגיד יתחיל לשדר עד 30 באפריל 2017. לאחר האישור בוועדה החוק יובא לאישור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, וההצבעה בעניין צפויה להתקיים ביום שני הבא.

באופוזיציה מתנגדים למהלך הצפוי מחר, ודורשים כי הדיון בתיקון החוק ייערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, שהיא הזירה הטבעית לדיון בנושאים הללו.

מרכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי, צפויה לפנות היום ליו"ר הכנסת בדרישה להחזיר את הדיון לוועדת הכלכלה, ובאופוזיציה מתכוונים לפנות בעניין גם ליועץ המשפטי של הכנסת.

מהלך ששומט את הבסיס לעתירות

חששות אחרים שהועלו בהקשר למהלך נוגעים לכך שביטן - מהמתנגדים החריפים להקמת התאגיד, שאף הוביל בעבר את יוזמת החקיקה לביטול הקמתה והותרתה של רשות השידור - ינצל את הוועדה כדי להכניס לחוק שינויים נוספים ומהותיים יותר.

ביטן דחה היום על הסף אפשרות כזאת: "אין לאף אחד מה לדאוג בעניין הזה, כי אני לא עושה דברים כאלה", הוא אמר ל"גלובס". "יש נוסח שהוסכם בין ראש הממשלה לשר האוצר ואין לי כוונה להעביר משהו שלא הוסכם עליו".

סוגיות מתחומי התקשורת אכן נידונות בדרך כלל בוועדת הכלכלה, ובה גם אושר התיקון הקודם לחוק התאגיד, באוגוסט, אלא שבראש הוועדה עומד ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) שהוא לא רק איש אופוזיציה אלא גם מי שאחראי לעתירה לבג"ץ בעניין התאגיד, שהיא זאת שהובילה לתיקון החוק שמבוצע כעת.

אתמול דנו שופטי בג"ץ בשתי העתירות שהוגשו בעניין - אחת על ידי כבל, אלדד יניב ועמותת הצלחה, והשנייה על ידי ארגון העיתונאים - והוציאו צו על תנאי שמורה למדינה לפרסם תגובה מנומקת להודעת המוכנות של התאגיד עד 1 בינואר. התאגיד הודיע כבר באוקטובר כי יהיה מוכן לשדר ב-1 בינואר, אך למרות זאת שרי האוצר והתקשורת שהיו אמורים לאשר את הבקשה לא דנו בה.

הקו שנקטה המדינה מול העתירות הוא להימנע מלנמק את אי תשובתה ומלהיכנס בכלל לשאלת המוכנות של התאגיד. במקום זאת, היא הודיעה לבית המשפט כי הוא פועלת לשנות את החוק, במהלך שלמעשה ישמוט את הבסיס לעתירות. כעת עולה האפשרות שהמדינה תבקש מבג"ץ להימנע מהגשת נימוקיה עד ה-1 בינואר כפי שמורה הצו על תנאי שהוצא אתמול, בטיעון כי ממילא יום למחרת החוק ישונה בכנסת.

מכרז התאגיד לבחירה של מפתחת האפליקציה שלו יגיע לדיון בבית המשפט

חברת ווימי, שהתמודדה במכרז, עתרה לבית המשפט לאחר שנפסלה מכיוון שבסעיף של עלות פיתוח האפליקציה ותחזוקתה היא רשמה "0"

חברת ווימי פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה שיבטל את המכרז שערך תאגיד השידור הישראלי לבחירת החברה שתפתח עבורו את האפליקציה שלו. הצעתה של ווימי, שפיתחה גם את אחת האפליקציות שמשמשות כיום את רשות השידור, נפסלה על ידי התאגיד מכיוון שבסעיף שבו היא נדרשה למלא את עלות פיתוח האפליקציה ותחזוקתה לשנה היא רשמה את הספרה "0".

בתאגיד טוענים כי בעקבות אופן מילוי הסעיף הזה הוזמנה החברה לשימוע, ובו הודו נציגיה כי לא הבינו היטב את הסעיף וכי למעשה הם כן מצפים לתשלום עבור תחזוקת האפליקציה מהיום הראשון. בעקבות זאת, התקבלה ההחלטה לפסול את ההצעה. בתאגיד מעריכים את עלות פיתוח האפליקציה ב-200 אלף שקל.

מנגד, בעתירה המנהלית שהגישה ווימי באמצעות עורך הדין ישראל ליברובסקי נטען כי החברה אכן עומדת מאחורי הסכום שמילאה בסעיף שבמחלוקת, וכך גם השיב באופן מפורש מנכ"ל החברה, איתן קוטר, בשימוע שנערך לו.

בחברה מסבירים כי "צורת העבודה של ווימי היא כזו שקוד הפיתוח נמצא בבעלותה", ולכן התאגיד אינו נדרש לשלם עבור עלות הפיתוח החד-פעמית. בשיחה היום עם עורך הדין ליברובסקי הוא אף טען כי בחברה מוכנים לספוג גם את עלות התחזוקה לשנה הראשונה ולא לגבות תשלום עבורה.

מהתאגיד נמסר היום כי ווימי "לא הציעה לספק את השירות ללא עלות, ובשימוע שערכה ועדת המכרזים של התאגיד לחברה נמסר על ידי מנכ"ל החברה כי הצעתם המקורית לא הביאה בחשבון עלות תחזוקת האפליקציה".

בית המשפט ידון בעתירה ב-10 בינואר.