מה ש(כנראה) לא יקרה

ניצחון מועמדי הימין בהולנד או בצרפת ו/או הפסד של מרקל בגרמניה יפוררו את גוש האירו

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

סוף שנה קלנדרית הוא זמן התחזיות לשנה האזרחית הבאה. בשורות הבאות בחרנו להציג בפניכם מספר תחזיות כלכליות או תסריטים אשר ספק רב אם יתממשו, ואולם היה ויתממשו - הן ישפיעו באופן ניכר על החסכונות של כולנו.

ישראל

ירידת מחירים חדה בשוק הדיור המקומי - בשנים האחרונות הפך הניסיון לנחש מתי תתפוצץ בועת מחירי הדיור המקומית לספורט לאומי, ואולם המחירים המשיכו לעלות והבועה המשיכה להתמלא באוויר חם. בתחזיות לשנת 2017 איש כבר אינו מנבא ירידת מחירים חדה בשוק הדיור ונראה כי בחוכמה הקולקטיבית הסיכוי לירידת מחירים חדה בשוק הדיור הישראלי בשנת 2017 הוא כמו הסיכוי למצוא סוס ירוק באורווה.

הריביות במשק נמוכות וצפויות להיוותר נמוכות לאורך זמן, האבטלה בשפל וצפויה להיוותר נמוכה והיצע הנדל"ן לא מדביק את הביקוש. הפוליטיקאים, אשר הזו בכל רם ומתלהם יוזמות שיביאו עימן ירידות מחירים חדות בשוק הדיור, התפכחו מן הסיסמאות ומדברים בקול הרבה יותר חלש מבעבר על ההסתברות להפחתה חדה במחירי הדיור. בנתונים אלו, ירידה כזאת בשנה הקרובה היא תרחיש לבעלי דמיון מפותח.

ארה"ב

הפד מותיר את הריבית ללא שינוי - מאז בחירתו המפתיעה לנשיאות של דונלד טראמפ טרודים כולם בבהלת אינפלציה וציפיות להאצת הצמיחה בארה"ב. אלה נשענות על ציפיות להקטנת מסים, השקעה מוגברת בתשתיות, הטלת מכסים על מוצר מיובאים, ביטול הסכמי סחר, הקלות ברגולציה על הבנקים ועוד.

בנתונים אלו, הצפי הוא כי הפד יעלה את הריבית במשק האמריקאי שלוש פעמים במהלך שנת 2017 וימשיך ויעלה את הריבית בקצב דומה ב-2018. המדיניות הכלכלית המוצעת על ידי טראמפ בשילוב הסביבה הכלכלית הגלובלית טומנים בחובם לא מעט סיכונים כלכליים, אשר היה ויתממשו יאלצו את הפד לשנות כיוון ולהימנע מהעלאת הריבית.

אירופה

מפלה לכוחות הפוליטיים התומכים באחדותה של אירופה - שנת 2016 לימדה אותנו שיעור חשוב בשבריריות של הלכידות האירופית. הבחירה של הבריטים להתנתק מן האיחוד האירופי מהווה מכה קשה לכוחות הפועלים לאיחוד כלכלי של אירופה ורוח גבית ליורו-סקפטים ברחבי היבשת.

המפלה של ראש ממשלת איטליה מתיאו ראנצי במשאל העם על שינוי החוקה בתחילת החודש היא תזכורת נוספת למיאוס שקיים בקרב חלקים גדולים וגדלים בכלכלה האירופית מההנהגה הפוליטית המסורתית. שנים של צנע ואבטלה גבוהה במדינות רבות באירופה, בצוותא עם גלי הגירה עצומים והתעצמות הטרור איסלאמי בערי אירופה, מגבירים את ההסתברות לניצחון של כוחות יורו-סקפטיים בבחירות שייערכו בשנת 2017. ניצחון של מועמד הימין בהולנד או ניצחון של מארין לה פן בבחירות לנשיאות בצרפת ו/או הפסד של אנגלה מרקל בבחירות בגרמניה עשויים להאיץ את תהליך ההתפוררות של גוש האירו.

משבר בנקאות באירופה - השבריריות של מערכת הבנקאות האיטלקית, הנושאת על מאזניה כ-400 מיליארד דולר בחובות רעים, היא סוד גלוי, וגם שמות הבנקים הפגיעים יותר באיטליה ידועים לכל. מצבו של הבנק הגדול בגרמניה, דויטשה בנק, נותר מדאיג למרות התאוששות לא מבוטלת במחיר המניה. תביעת המיליארדים של משרד המשפטים האמריקאי נגדו עדיין מרחפת מעל בעלי המניות של הבנק ותיק הנגזרים האדיר שלו נותר פצצת זמן מסוכנת. הסלמה במצבו של דויטשה בנק עלולה לטלטל את המערכת הפיננסית האירופאית בשנת בחירות בה הגמישות לסייע לבנקים נמוכה מאשר בתקופות של שגרה.

 

סין

ניוד מלא של המטבע הסיני - נשיאה החדש של ארה"ב אמנם מאשים את הסינים במניפולציה במסחר במטבע חוץ, אשר מחלישה את המטבע המקומי באופן מכוון על מנת לייצר יתרון תחרותי בזירת הסחר הבינלאומי, ואולם בפועל מתמודד הממשל הסיני בשנתיים האחרונות עם תופעה הפוכה: המטבע המקומי מפוחת בחדות, ולולא מכירה מסיבית של יתרות מטבע חוץ של סין והגבלות על תנועות הון, הצניחה בשער המטבע הסיני עשויה הייתה להיות דרמטית.

הסינים חותרים לליברליזציה בשוק המטבע וניוד מלא של המטבע שלהם ביחס למטבעות, ופעלו רבות לשם כך בשנים האחרונות ואף זכו להישג יוקרתי בעצם הכללתו כמטבע רזרבות. למרות האמור לעיל, בנתונים הנוכחיים, בהם המשקיעים בסין ומחוצה לה מעריכים כי המטבע הסיני יוסיף להיחלש וכספים רבים מחפשים את דרכם החוצה מן המדינה,

ניוד מלא של המטבע הסיני הוא מהלך מסוכן כלכלית ופוליטית שלא לומר מהלך הרפתקני עבור הממשל הסיני ולפיכך לא צפוי להתרחש בשנת 2017. היה וכפועל יוצא מאירועים בשוק המט"ח יחליט הממשל הסיני כי תמיכה במטבע יקרה מדי עבורו ויאפשר ניוד מלא של המטבע הסיני יהא זה מהלך מטלטל להכלכלה הגלובלית.

נפט

צניחת מחיר הנפט חזרה ל-25 דולר לחבית - ההסכם של מדינות OPEC לקיצוץ מוסכם של התפוקה, שהושג בנובמבר, האיץ את המגמה החיובית שבאה לידי ביטוי בהכפלת מחירה של חבית נפט מאז השפל שרשמה בחודש ינואר האחרון. סדקים במדיניות הקטנת התפוקה וחזרה לאסטרטגיית נתח שוק, בצוותא עם ביקוש חלש הנובע מכלכלה עולמית במיתון, עשוי לחדש את המגמה השלילית החדה במחירי הנפט ולהצית את הדאגות למדינות ולתאגידים אשר יציבותם נשענת על מחירי אנרגיה גבוהים.