פספוסים של 2016: תחזיות האנליסטים שהיו רחוקות מהמציאות

בתי ההשקעות העריכו כי המעו"ף יעלה 6% בסיכום שנתי - בפועל הוא דווקא ירד בכ-4% ■ צפו עלייה של כ-7% במדד ה-S&P 500 - והוא זינק ב-60% יותר

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

כמו מרבית התחזיות הכלכליות, גם אלה שסיפקו בתי ההשקעות והכלכלנים ל"גלובס" בשנה שעברה התממשו באופן חלקי בלבד, וחלקן התבררו (בממוצע) כרחוקות מאוד מהמציאות. כך לדוגמה, המשתתפים שלקחו חלק בפרויקט אשתקד (שמרביתם משתתפים בו גם השנה) הביעו אופטימיות זהירה לגבי ביצועי מדד ת"א 25 ב-2016, והעריכו עלייה של 6% שיציג המדד המוביל בבורסה המקומית בסיכום שנתי, בעוד שבפועל הוא דווקא ירד בסיכום השנה בכ-4%.

לגבי השקעה בשוק המניות האמריקאי, האופטימיות של משתתפי הסקר התבררה כזהירה יחסית, ובסיכום שנתי הציג מדד ה-S&P 500 האמריקאי תשואה של 11% - כמעט 60% יותר מזו שנחזתה על-ידיהם ועמדה על כ-7% בממוצע.

גם בזירת המאקרו המקומית האנליסטים והכלכלנים לא הצליחו לקלוע: עוצמת הכלכלה הישראלית הפתיעה אותם השנה, כשזו צמחה ב-3.5% (לפי הערכות בנק ישראל שפורסמו השבוע), לעומת צפי לצמיחה של פחות מ-3%, ובעוד שהם סיפקו הערכה לאינפלציה שנתית ממוצעת בשיעור של כ-0.7%, בפועל זו הייתה שלילית השנה בשיעור של 0.3% (שוב, לפי ההערכות האחרונות של בנק ישראל).

בזירת המט"ח, ההערכות הממוצעות היו לעלייה של 0.5% שירשום הדולר ביחס לשקל בסיכום שנתי, לרמה של 3.9 שקלים לדולר, בעוד שבפועל הדולר דווקא נחלש השנה ב-1.3% לרמה של 3.85 שקלים לדולר.

יחד עם זאת, מי שהימר על תחזיות האנליסטים והכלכלנים שפרסמנו בסוף 2015, יכול היה ליהנות מתשואות נאות בהמלצות ההשקעה המנייתיות שהעניקו - הסקטור שבלט במרבית ההמלצות שניתנו אשתקד היה סקטור הבנקים, ובסיכום שנתי הוא אכן הניב למשקיעים בו תשואה של כ-18%. מניית בנק הפועלים, שבלטה בין המניות המומלצות שצוינו לפני שנה, מסכמת את 2016 בעלייה דומה.

למרות ההצלחה החלקית בלבד, כאמור, התחזיות שניתנו לשנה החולפת מהוות שיפור ניכר לעומת אלה שניתנו שנה קודם לכן (בסוף 2014 לגבי 2015), שם נרשם כישלון כמעט מוחלט בשלל התחזיות וההערכות שניתנו, שהיו רחוקות מרחק משמעותי יותר מהמציאות בפועל.

תחזיות
 תחזיות