דירוג: כמה Gett שווה אילו הייתה ציבורית? כ-2 מיליארד דולר

חברת Zirra הישראלית דירגה את השווי של חברות הטק הפרטיות המובילות בישראל בהנחה שהיו ציבוריות ■ צפו בדירוג

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

שווי של חברה פרטית, בעיקר חברת טק צעירה, הוא דינמי, משתנה משמעותית כמעט בכל רגע, נתון לשיקול דעת, ובקיצור - משהו שצריך להתייחס אליו עם קורט של מלח. אולי אפילו יותר מקורט. זאת, להבדיל משווי של חברות טק שנסחרות בשוקי ההון שמתבסס על תוצאותיהן הכספיות שידועות לכל, על שווי של חברות אחרות שפועלות באותו סקטור ועל תחזיות השוק לגביהן.

כמה היו שוות אותן חברות טק פרטיות בהנחה שהיו ציבוריות, והשווי שלהן היה מושפע מאותם גורמים שמשפיעים באופן שוטף על חברות ציבוריות? חברת Zirra הישראלית מנסה לענות על שאלה זו. החברה דירגה את השווי של חברות הטק הפרטיות המובילות בישראל בהנחה שהיו ציבוריות, ויצרה את הדירוג המצורף: GETT (גט טקסי GetTaxi), מפעילת האפליקציה להזמנת מונית, שווה 2 מיליארד דולר. כזכור, "גלובס" חשף כאן באחרונה כי לפי דו"ח הרבעון השלישי של אחת מקרנות ההון סיכון שמושקעות בגט, השווי של החברה הישראלית בספריה הוא 1.2 מיליארד דולר.

 

"תהליך הערכת החברות של Zirra מתבסס על מקורות פומביים בלבד והוא לא מתיימר לשקף את השווי האמיתי של החברה בספרי המשקיעים שלה כמו קרנות ההון סיכון", מסבירה Zirra בהודעתה. "Zirra מעניקה לכל חברה שווי היפותטי בהנחה שזו הייתה נסחרת בבורסה, בנטרול אפקטים שונים שמעלים באופן מלאכותי את השווי, כמו היווצרות בועת שווי או יחסי ציבור נמרצים.

תהליך ההערכה עושה שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית ולמידת מכונה ומערב שיטות הערכה על בסיס פרמטרים פנימיים של החברה, כמו הערכת הכנסות ורווח, שיעורי צמיחה, תעבורת משתמשים או מספר עובדים". הסבר זה של Zirra יכול להסביר מדוע חברת הדפוס הדיגיטלי של בני לנדא, לנדא דיגיטל פרינטינג, שמוערכת לפי שווי של כמיליארד דולר, זוכה לפי Zirra לתג מחיר של 588 מיליון דולר.

עוד מציינת Zirra בהודעתה כי "האלגוריתם מתחשב גם בפרמטרים חיצוניים לחברה באמצעות מתאמים (רגרסיות) בינה לבין אלפי חברות אחרות, בהתבסס על פרמטרים משותפים כמו תחום, שלב חיים, גודל ומסלול הצמיחה. המספרים מכוילים לאחר מכן אל מול רשת של מומחים בתחומם, שמסייעים גם בהבנה של נתונים איכותניים נוספים כמו מתחרים, סיכונים וסיכויים". בקיצור, סוג של מודל להערכת שווי, הדור הבא.

Zirra שואבת את המידע שלה מ-85 מקורות כגון: אתרי החברות, "בלומברג", לינקדאין, אדוורדס של גוגל, Glassdoor, ביקורות גולשים, וניתוח סנטימנטים ברשת ובעיתונות.

Zirra עצמה, אגב, היא סטארט-אפ. החברה, שהוקמה ב-2014, מעסיקה 15 איש וגייסה 2.5 מיליון דולר משורת משקיעים בהם בכירים לשעבר במיקרוסופט, AOL, פרופסור דן גלאי, קרן סינגולריטים ומשפחת שקד, בעלת השליטה ב-888.

כל מספר קולע
 כל מספר קולע