יצליחו? אלה יוזמות החקיקה הבולטות לטיפול במשבר הדיור

2017 החלה, ועל הפרק כמה הצעות חוק שנועדו לעשות סדר בשוק הנדל"ן - ובעיקר להגן על רוכשי דירות ■ בינתיים, המחירים ממשיכים לעלות, ומספר העסקאות בירידה

מנופים/ צילום: תמר מצפי
מנופים/ צילום: תמר מצפי

שנת 2017 נפתחת עם אי ודאות גדולה בכל הקשור לענף הנדל"ן. לצד מס דירה שלישית שעתיד להיכנס לתוקף (והשאלה הגדולה כיצד הדבר ישפיע על הביקוש וההיצע), והסערה הגדולה סביב האיסור שהטיל לאחרונה בית משפט בנוגע למתן כתבי שיפוי ברשויות המקומיות, המחירים ממשיכים כרגע לעלות, אך מספר העסקאות נמצא בירידה.

כמה הצעות חוק שהוגשו לאחרונה לכנסת, יוזמות חקיקה שיינסו להבשיל במהלך השנה הקרובה, מנסות להסדיר ולתקן עוד קצת את השוק.

בתחום הנדל"ן, סיעות האופוזיציה והקואליציה לא פעם משתפות פעולה, והצעות החוק מתייחסות למגוון תחומים, החל מחובת התקנה של קולטני שמש לחימום מים, עבור בבטיחות העובדים, ועד דיור להשכרה ומשכנתאות. הנה כמה מהחשובות בהן.

משכנתאות 1 - סיוע לאזרחים ותיקים

הצעת חוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו), יפעת שאשא ביטון (כולנו), דב חנין (הרשימה המשותפת) ואלי אלאלוף (כולנו) מבקשת ליצור התייחסות מיוחדת לאזרחים ותיקים שעדיין משלמים משכנתא.

על פי הצעת החוק, משרד הבינוי והשיכון יעניק סיוע כספי בגובה 500 שקל בחודש לאזרח ותיק מעל גיל 70, המקבל גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה או לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, ומשלם משכנתא לרכישת דירת מגורים. בדברי ההסבר להצעת החוק מסבירים חברי הכנסת כי כמו שחוק האזרחים הוותיקים מעניק הטבות שונות לאוכלוסיה זו, יש לעגן בחוק גם סיוע בתשלומי משכנתא. נכון להיום קיים סיוע דומה אך הוא אינו בסכום אחיד או קבוע, ומוענק תחת קריטריונים נוקשים.

תאריך הגשה: 26 בדצמבר 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.

משכנתאות 2 - דחייה למובטלים

הצעת חוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו), מירב בן ארי (כולנו), מרדכי יוגב (הבית היהודי) ויעקב אשר (יהדות התורה) ומבקשת לאפשר למובטל לדחות את תשלומי המשכנתא. הצעת החוק מתייחסת למצב שבו אדם איבד את מקום עבודתו והוא מובטל אך צריך להמשיך ולשלם את תשלומי המשכנתא.

על פי ההצעה, מובטל יהיה רשאי לדחות את מועד הפרעון החודשי של הלוואה לדיור, באופן מלא או חלקי, בתנאי שלא מדובר בתקופה שתעלה על שלושה חודשים רצופים או שסך הדחיות יעלה על שנה. על מגיש הבקשה יהיה להגיש את הבקשה לבנק 30 יום לפני מועד הפרעון החודשי אותו הוא מבקש לדחות והוא חייב להיות מובטל באותה העת.

עוד מוצע כי במקרה של דחייה בתשלומים לא יטיל הבנק ריבית פיגורים או ריבית השונה מהריבית הקבועה במסגרת המשכנתא. במקביל מוצע כי אם החוק יעבור, הוא יחול גם על הלוואות שניטלו לפני אישור החוק בתנאי שתקופת החזר ההלוואה ארוכה מעשר שנים.

תאריך הגשה: 3 באוגוסט 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.

משכנתאות 3 - חיוב הבנקים למסור מידע מלא וכתוב על הצעה

הצעת חוק שהוגשה על ידי חברת הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), משה גפני (יהדות התורה) ואורלי לוי אבקסיס מבקשת לקבוע כי בנקים למשכנתאות יהיו חייבים להעביר ללווים הפוטנציאליים הצעת מחיר כתובה וברורה.

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב שהמטרה היא: "כדי שאותם בנקים יעמדו בהתחייבותם לגבי ההלוואה לדיור שהציעו ללקוחות". חברי הכנסת שהגישו את הצעת החוק טוענים כי ענף ההלוואות לדיור סובל מחוסר תחרות, "בשל התועלת הנמוכה שתחרות כזו אמורה להצמיח ללווה".

עוד טוענים מגישי הצעת החוק כי באם היתה תחרות אמיתית, היה צריך להיות מחיר אחיד להלוואות לדיור כמו גם פרסום המחיר בצורה גלויה לכל אדם. "המצב בפועל הוא ששיעורי הריבית לא מוצגים לכל, וכל לווה מקבל הלוואה בתנאים שונים". עוד טוענים מגישי החוק כי העובדה שהבנק אינו מחויב להגיש למבקש ההלוואה הצעה כתובה, הדבר מייצר חוסר ודאות ומאפשר לבנקים לשנות את ההצעה.

תאריך הגשה: 3 באוגוסט 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.

מים חמים בבית - התקנת מערכות סולאריות בבנייני מגורים

הצעת חוק שהגישו חברי הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), יעל גרמן (יש עתיד), דב חנין (הרשימה המשותפת), יהודה גליק (הליכוד) ואיתן ברושי (המחנה הציוני) מציעה לחייב כל בניין חדש שייבנה בהתקנת מערכת סולארית לחימום מים. הצעת החוק אף מציעה להתנות את קבלת ההיתר בתנאי זה.

נכון להיום מחויבים רק בניינים נמוכים להתקנת מערכות לחימום מים וקומות נמוכות בבניינים גבוהים. "בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר המבנים רבי הקומות בישראל. ההגבלה בחוק מונעת מבתים אלו ליהנות מיתרונות אספקת אנרגיה סולארית. במקביל, הודות להתקדמות טכנולוגית, השתפרה מאוד יעילותן של המערכות הסולאריות הזמינות בשוק, כך שיצליחו לספק מים חמים לכל הקומות, ללא פגיעה באיכות המים החמים של הקומות התחתונות, ותוך ניצול מרבי של שטח הגג", כך בדברי ההסבר להצעת החוק. במקביל, הצעת החוק גם מציעה אפשרות לפטור בניינים מחובה זו על ידי הקמת מערכת סולארית להפקת חשמל במקום, והתקנת מערכות יעילות לחימום מים באמצעות החלפת חום או ניצול חום שיורי.

תאריך הגשה: 31 באוקטובר 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.

דיור להשכרה - דיור להשכרה ודיור ציבורי במחיר למשתכן

הצעת חוק שהגיש חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) מציעה כי זוכה במכרז מחיר למשתכן יעביר למדינה בעלות ב-5% מיחידות הדיור שייבנו בפרויקט, וזאת לצורך השכרתן לחסרי דיור או לשימוש במסגרת זכאות לדיור ציבורי. את החלוקה בין השימושים השונים יקבע שר הבינוי והשיכון.

בכל הנוגע לדיור ציבורי מציעה הצעת החוק כי הדירות יושכרו לזכאים, ובכל הנוגע למחוסרי דירה, מוצע כי ייקבעו תנאים חדשים לזכאות לשכירות כמו גם אופן הגשת הבקשות וגובה דמי השכירות. את החוק מבקש חבר הכנסת כהן להפעיל החל מינואר 2018. על פי דברי ההסבר, מבקש חבר הכנסת כהן להוסיף דירות למלאי הדיור הציבורי שעדיין חסר ולהגדיל את ההיצע של דירות להשכרה. הקצאת אחוז מסוים מהדירות בפרויקטים של מחיר למשתכן שונה מהמצב הקיים שבו מקדמת חברת "דירה להשכיר" פרויקטים שלמים להשכרה והיתרון הוא "הפיזור הגיאוגרפי של אותן דירות שיושכרו והמגוון הקיים באותם מתחמי מגורים, הנובע מהאחוז הנמוך של דירות בכל מתחם שמיועדות להשכרה, לעומת מתחמי המגורים שיוזמת חברת דירה להשכיר, שבהם כלל הדירות מיועדות להשכרה".

תאריך הגשה: 20 ביוני 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.

בטיחות בגובה - מד רוח על עגורנים

הצעת חוק של חבר הכנסת האלוף במיל איל בן ראובן (המחנה הציוני) ואלי אלאלוף (המחנה הציוני) מבקשת לחייב התקנת מד רוח על העגורנים, על מנת להפסיק פעילותם בעת סופות. נכון להיום ההחלטה על הפסקת העבודה היא בדרך כלל של המנהל בפועל, שיעדיף שלא להשבית את האתר גם בימים סוערים במיוחד.

"עבודת המנופאים בגובה, בתנאי רוח קשים, היא סכנה והפקרות. המנופאים בשטח נתקלים לעיתים באטימות של מנהלי עבודה שמכריחים אותם לעלות ולעבוד, כנגד ההיגיון וכנגד החוק", מסביר ח"כ בן ראובן.

לדבריו, "ההצעה שלי באה להבטיח את מדידת הרוח ויצירת פרמטר חוקי מוחלט באשר למותר או אסור לעבוד, מידע שיהיה זמין גם למנופאי וגם למנהל העבודה. אנחנו בחורף, ולכן חוק זה חשיבותו גדולה, כמו גם מהירות הכנסתו לספר החוקים בישראל".

לדברי המהנדס דוד זהבי, מנכ"ל חברת Urban נדל"ן, החוק לא ימנע את האסון הבא. "על מנת שהחוק אכן ישיג את המטרה יש לעשות שני דברים - לשמור את נתוני המדידה לפחות 24 שעות אחורה ולקבוע כי הבחירה האם להמשיך את העבודה או להפסיקה לא צריכה להיות תלויה בהחלטת אדם. יש לחבר את המכשיר מדידה הרוח למערכת אוטומטית שתתריע כשעוצמת הרוח הופכת מסוכנת ותאפשר מספר דקות לסיים את הפעולה ולמגן את העגורן עד להספקה אוטומטית של העבודה עד שעוצמת הרוח תיחלש".

תאריך הגשה: 21 בנובמבר 2016. סוג: הצעת חוק פרטית.