קבוצת פישמן חויבה לפרט תשלומים לרעיית פישמן ולילדיו

זאת לאחר שהשופט אורנשטיין קבע כי אשתו וילדיו של פישמן הם חלק מ"קבוצת פישמן"

טובה ואליעזר פישמן  / ציללום: יוסי כהן
טובה ואליעזר פישמן / ציללום: יוסי כהן

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, פסק היום (א') כי על "קבוצת נכסי אליעזר פישמן" למסור למנהל המיוחד שמונה לקבוצה, עו"ד יוסי בנקל, פרטים על תשלומים שקבוצת פישמן משלמת לבעל השליטה, אליעזר פישמן, כמו גם לרעייתו, טובה פישמן, ושלושת ילדיו.

זאת, לאחר שבנקל אמר לשופט כי בפגישה שהייתה לו עם פישמן, הנמצא בכינוס נכסים, ועם ובתו ועורך דינו, שלום גולדבלט, "התשובה שקיבלתי הייתה שהם לא מוכנים למסור לי נתונים".

בעקבות הוראת בית המשפט הסכים עו"ד גולדבלט למסור נתונים למנהל המיוחד, אך הבהיר כי "ההסכמה למסור נתונים היא מבלי לגרוע בכל טענה, ומבלי שתהיה בכך הסכמה לנטען על-ידי המנהל המיוחד".

במהלך הדיון הבהיר המנהל המיוחד כי לעמדתו יש לראות את החברות שבבעלות פישמן או בני משפחתו כ"מקשה אחת". "עסקינן במארג של חברות הקשורות אחת בשנייה, יש לראותן כמקשה אחת תחת השם קבוצת פישמן ולהתייחס אליהן ככאלה".

לדברי המנהל המיוחד, "קבוצת פישמן הוגדרה ככוללת רשימה של חברות ויחידים. היחידים הם אליעזר פישמן, רעייתו טובה פישמן, וילדיו: אייל פישמן, ענת מניפז ורונית אופיר-פישמן".

"לא מקובל עליי"

במהלך הדיון אמר בא-כוחו של פישמן, עו"ד גולדבלט, כי הפרטים שלא הועברו למנהל המיוחד קשורים לילדיו של פישמן ולא לחברות, ותהה מדוע הם צריכים למסור נתונים למנהל המיוחד. בתשובה לשאלת השופט אם יש מניעה למסור למנהל המיוחד פרטים אודות תשלומים שמשולמים לבני משפחתו של פישמן, רעייתו וילדיו, על-ידי מי מהחברות שבקבוצה, השיב עו"ד גולדבלט: "התשובה היא לא".

לדברי בא-כוחו של פישמן, "כל חברה בקבוצה המשלמת כספים בתוך התהליך, אין שום בעיה, אך לא זו הייתה בקשת המנהל המיוחד. התשובה השלילית הייתה לגבי נכסים פרטיים של בני המשפחה שאינם קשורים לקבוצת החברות".

עו"ד גולדבלט הוסיף כי עם הפרטים הנוגעים לחברות אין בעיה. "החברות יכולות למסור את הפרטים המבוקשים. מאחר שאני מייצג את החברות, אני יכול למסור את הנתונים", מסר.

המנהל המיוחד שב והבהיר כי הנכונות להעביר נתונים שהציג היום עו"ד גולדבלט באולמו של השופט אורנשטיין, היא "יותר נכונות ממה שהציג במשרדי. עו"ד גולדבלט הצהיר כבא-כוח החברות הוא מוכן לתת מידע, אך לא בשם בני המשפחה, וזה לא מקובל עליי".

ביום חמישי האחרון הגיש המנהל המיוחד במעמד צד אחד, בקשה למתן צווים נגד אשתו של איש העסקים, טובה פישמן. במסגרת הצו מבקש בנקל למנוע מטובה פישמן לבצע עסקאות כלשהן בנכסיה, המעורכים על-ידי המנהל המיוחד בעשרות מיליוני שקלים לפחות. לרעייתו של פישמן יש מספר נכסים, ובראשם הבית בו מתגוררים השניים בסביון, שרשום על-שמה ומוערך בשווי של כ-30 מיליון שקל. השופט סירב לתת את הצו במעמד צד אחד, ודיון בנושא נקבע ל-8 בינואר.

 

נמחקה בקשת אקסלנס

בתווך כך, השופט אורנשטיין הורה היום על מחיקת הבקשה למנות מפרק זמני לקבוצת פישמן שהגישה קופות הגמל של אקסלנס. זאת, לאור העובדה שכבר מונו בעלי תפקידים שתפקידם לנהל ולמכור את נכסי פישמן. המנהל המיוחד אמר בדיון כי "למנות בעל תפקיד נוסף יסבך ויסרבל", והשופט קיבל את עמדתו.

בקשת קופות הגמל של אקסלנס הוגשה בשבוע שעבר, בטענה כי קבוצת פישמן מונעת ממנה מאז אוגוסט לממש אופציית מכר ולקבל בגינה תשלום של 19 מיליון שקל. קופות הגמל של אקסלנס מחזיקות כיום בכ-5% ממניות טן, שאותן רכשה לפני 10 שנים בדיוק מידי פישמן.

את הרכישה ביצעו קופות הגמל במקביל לעסקה שבה מכר פישמן עוד כ-10% ממניות טן לקבוצה של משקיעים פרטיים בראשות רוני בירם וגיל דויטש, שהיו אז בעלי השליטה באקסלנס. אותה קבוצה גם כללה אז את גילי כהן, שכיהן באותם ימים כמנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, את עמיר בירם (אחיו של רוני בירם) וכן משקיעים נוספים.

במסגרת אותה עסקה קיבלו הרוכשים השונים אופציית PUT למכור לפישמן חזרה את המניות שבידיהם, ונושא זה עודכן בתוספת להסכם הרכישה שנחתם בין הצדדים בתחילת 2010, ושהגביל את המועד האחרון למימוש האופציה לינואר 2017.

במאי השנה מימשו המשקיעים הפרטיים את האופציה שברשותם ומכרו לפישמן את מלוא המניות שברשותם תמורת כ-30 מיליון שקל. בעקבות אותה עסקה עלה שיעור ההחזקה של פישמן בטן ל-92%, בעוד שביתרת המניות החזיקו קופות הגמל של אקסלנס (5%) ורונית אבן (3%), מנהלת בכירה בקבוצת פישמן.

בהמשך החל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הליך של כינוס נכסיו של פישמן בעקבות בקשה שהגישה רשות המסים, ולמניות השליטה בטן (כמו גם לנכסים אחרים של פישמן) מונה כונס נכסים. כונס הנכסים כבר פרסם מכרז למכירת טן, ובין המתעניינים ברכישתה ניתן למנות את הקרנות אייפקס וסקי ואת חברת שפיר הנדסה.

בפנייה לבית המשפט טענה אקסלנס גמל כי "בסביבות מחצית שנת 2016" היא פנתה לאבן, שמכהנת כדירקטורית בחברת נכסי פישמן, בדרישה למימוש האופציה. עם זאת, התשובה שהתקבלה הייתה כי נכסי פישמן לא תוכל לעמוד בהתחייבותה לרכישת המניות, לנוכח הקשיים הכספיים שבהם היא נתונה".

באקסלנס גמל - המיוצגת בידי עורכי הדין רענן קליר, אלון בנימיני ועמית גולדמן ממשרד קליר-בנימיני ושות' - טענו כי העובדה שרק זמן קצר לפני כן זכו המשקיעים הפרטיים לקבלת תשלום מנכסי פישמן בגין מימוש האופציות שבידיהם, מעלה חשש להעדפת נושים.