החל מו"מ למכירת חברת מדיקל תמורת מיליונים בודדים

החברה, שבשליטת חברת אקסלמד של מורי ארקין ואורי גייגר, מפתחת מכשיר המחליף תרופות למניעת קרישי דם ■ מנייתה עלתה היום מעל 14% לשווי של 10.2 מיליון שקל

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

חברת מדיקל קומפריישן, המפתחת מכשיר המחליף תרופות למניעת קרישי דם בניתוחים אורתופדיים, הודיעה כי המו"מ עליו דיווחה בעבר למסחור מוצריה באמצעות צד שלישי, לא הניב תוצאות. לכן נמצאת כעת החברה במגעים עם מספר גורמים למכירתה לפי מספר מיליוני דולרים. מניית החברה עלתה היום עד מעל 14% לשווי של 10.2 מיליון שקל. בעלי המניות העיקריים במדיקל הם אקסלמד, חברת ההשקעות במכשור רפואי של ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין (34%), ילין (16%), פונטיפקס (9%), ניסן תעשיות (5.3%) ומגדל (4.8%).

מכירת החברה לפי כמה מיליוני דולרים מהווה פרמיה על שווי החברה כעת, אולם אכזבה גדולה יחסית לציפיות שנתלו בחברה ולשוויים בהם נסחרה בעבר. בשנה האחרונה לבדה איבדה מניית החברה 60% מערכה. מאז שיאה במארס 2014, איבדה מניית החברה 98% מערכה, וזאת אף אם לוקחים בחשבון את העליות היום.

מדיקל פיתחה והביאה לשוק מוצר שהצליח במניעת תסחיפים מניתוחים, ואף ערכה ניסוי קליני מקיף, אשר הראה כי השימוש במוצר עדיף על תרופה וחוסך תופעות לוואי. היא הגיעה בשיא להכנסות של כמעט 10 מיליון דולר בשנה והותקנה בבתי החולים המובילים. מעת כניסתה לבורסה גייסה החברה מעל 100 מיליון שקל.

השיפוי שבושש לבוא

נפילתה נבעה מהעיכוב בהשגת שיפוי ביטוחי לשימוש במוצר בבתי חולים. החברה לא השיגה עד כה שיפוי מקיף לשימוש במוצר בבתי החולים, ואת שיווק המוצר לשוק הביתי החלה רק לאחרונה, לאחר שכבר צצה לו תחרות ראויה. דווקא לאחרונה שונו תקנות השיפוי הביטוחי בארה"ב באופן שעשוי לאפשר לחברה לחדור בכל זאת לבתי החולים, אולם הירידה בשווי החברה בינתיים פגעה ביכולת שלה לגייס הון ולפעול, היא עברה כמה סבבי צמצומים וכעת תתקשה לנצל את ההזדמנות באופן המיטבי.

בתקופה היפה וגם הקשה התגלעו סכסוכים בין בעלי המניות העיקריים בחברה, אקסלמד מחד וניסן תעשיות (שהייתה בעלת מניות עיקרית בחברה) מאידך, וגם אלה לא תרמו להתנהלות החברה.