כצפוי: אקסלנס גמל נבלעת בהפניקס - ואיילון גמל במיטב דש

לאחר קבלת אישור רשות שוק ההון, הושלמו שתי העסקאות ■ לאחר השלמת המהלך יחזיק מיטב דש בנתח שוק של כ-10.7% משוק הגמל וההשתלמות, לעומת 6.8% של הפניקס

אילן רביב
אילן רביב

כצפוי, שוק הפנסיה, הגמל וההשתלמות משנה את פניו: איילון פנסיה וגמל עוברת מניהול קבוצת הביטוח שבשליטת לוי רחמני לניהול בית ההשקעות מיטב דש, שבימים אלה נמצא בליבה של עסקה למכירתו לידי הקרן הזרה XIO. ובמקביל, אקסלנס גמל יוצאת סופית ורשמית מבית ההשקעות ונספגת בתוך החברה האם הפניקס.

היום הודיעו מיטב דש ואיילון כי השלימו את העסקה למיזוג איילון פנסיה וגמל לתוך מיטב דש גמל "כנגד הקצאת מניות המהוות 20% מהון המניות של מיטב דש גמל (לאחר ההקצאה) לבעלות המניות באיילון פנסיה וגמל". יתרת המניות, 80%, ייוותרו בידי בית ההשקעות, שכיום בשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, ובניהול אילן רביב.

השלמת העסקה הייתה תלויה בקבלת אישור רשות שוק ההון, שכצפוי ניתן.

נכון לסוף נובמבר 2016 נוהלו במיטב דש גמל, קופות גמל וקרנות השתלמות בהיקף של כ-38.75 מיליארד שקל - חברת הניהול השלישית בגודלה בשוק הגמל. באותו מועד, נוהלו באיילון נכסי גמל והשתלמות בהיקף של קצת יותר מ-3.6 מיליארד שקל.

כך, נכון לסוף נובמבר, אחזו מיטב דש ואיילון בנתח שוק מצרפי של כ-10.7% משוק הגמל וההשתלמות - כאשר עיקר הכוח מגיע ממיטב דש.

לצד זאת, שני הגופים ימוזגו ויחזיקו במשותף, לפי אותו מפתח של 1 ל-4, בעסקי הפנסיה החדשה. כאן מדובר על נכסים בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקל (נכון לסוף נובמבר) שאיילון מביאה כנדוניה, בעוד שבמיטב דש נוהלו באותו מועד נכסי פנסיה בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקל. יחד מחזיקים הגופים בכ-2.5% משוק הפנסיה החדשה.

גם בקבוצת הפניקס, בניהול אייל לפידות, הושלמה כצפוי עסקת גמל שמהווה אבן-דרך בשוק הגמל: העברת נכסי הגמל וההשתלמות, המשמעותיים, של אקסלנס לניהול החברה האם, וזאת לצד עסקי הפנסיה וביטוחי המנהלים שהאחרונה מנהלת.

הפניקס הודיעה היום כי ביום חמישי האחרון "התקבל אישור הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון לרה-ארגון בפעילות הגמל והפנסיה של קבוצת הפניקס".

מדובר בעיקר בהעברת פעילות הגמל וההשתלמות של אקסלנס, שנכון לסוף נובמבר ניהלה כ-23.2 מיליארד שקל (נתח שוק של כ-5.8%), לחברה האם הפניקס, שניהלה באותו מועד נכסי גמל והשתלמות בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל (כ-0.9% מהשוק כולו). כעת תנהל הפניקס כ-6.8% משוק הגמל וההשתלמות.

נציין כי פעילות הפנסיה של אקסלנס נספגה בחברה האם הפניקס זה מכבר, ועתה מושלם המהלך של הפשטת וריקון בית ההשקעות מנכסי החיסכון לטווח ארוך שלו. כיום אקסלנס נמצא בבעלות מלאה (100%) של הפניקס, שלאחרונה נחתמה עסקה למכירת השליטה בה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה לידי יאנגו הסינית.