סיכום 2016: ירידות הפארמה הפילו את מדד גלובס פרומתאוס

המדד ירד בשנה שחלפה ב-8.9%, לעומת מדד הנאסד"ק שעלה ב-7.5% ומדד ת"א 100 שירד רק ב-2.5% ■ תת-מדד מדעי החיים צנח ב-2016 ב-25.2%, ולעומת זאת זינקו החברות ראדא, מזור ו-Wix

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

בזמן שבבורסה בת"א מנסים למשוך חברות שונות לבצע הנפקות בארץ, רבות מהן מכוונות דווקא לעבר הבורסות באירופה ובעיקר לארה"ב. עבור לא מעט חברות, ההנפקה בארה"ב מקרבת אותן אל הגשמת החלום, ונכון לסוף שנת 2016, לא פחות מ-120 חברות ישראליות נסחרות בנאסד"ק.

נתון זה הוביל לכך שבתחילת 2015 השיקו "גלובס" וחברת פרומתאוס ייעוץ כלכלי את מדד החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, אשר פותח על-ידי מחלקת הייעוץ הכלכלי של פרומתאוס בהובלת אינג' אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפירמה. מלבד המספרים היבשים, סיכום השנתיים האחרונות מוביל ללא מעט מגמות שעולות מהמדד.

כאשר בוחנים את הנושא, ניתן לראות כי בדומה לשנת 2015, גם בשנה שחלפה התנודתיות של הישראליות בנאסד"ק הייתה חדה ביותר. כמעט מחצית מחברות המדד סיימו את שנת 2016 עם עליות או ירידות של יותר מ-30% בשווי השוק שלהן. הסיבה העיקרית לכך היא שחלק ניכר מהחברות הללו הן חברות אשר חשופות לתנודתיות רבה מפאת גילן הצעיר.

במבט כללי, מדד גלובס פרומתאוס ירד ב-2016 ב-8.9%, בעוד מדד הנאסד"ק עלה ב-7.5% ומדד ת"א 100 ירד ב-2.5%.

הטלטלות של טבע

תת המדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים צנח בשנה שחלפה ב-25.2%, כאשר יחד איתו גם מדד הנאסד"ק ביומד ירד ב-21.7%. בשוק הישראלי, המגמה הייתה מתונה יותר ומדד ת"א ביומד ירד ב-12.1% "בלבד". הרקע לקריסה הכללית בשוק הפארמה, הוא העיסוק הרב במחירי התרופות במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב של שני המתמודדים, וחשש המשקיעים מפעולות אפשריות של מי שסומנה כמועמדת המובילה לנשיאות, הילארי קלינטון.

שיאנית המדד השנה היא יצרנית האלקטרוניקה הצבאית ראדא , שהוסיפה לערכה 298% והגדילה את שוויה מ-5.6 ל-22.4 מיליון דולר. הנסיקה הזו נרשמה, בין היתר, על רקע שילוב מערכת הרדאר שלה בפרויקט "אגרוף הברזל" של תע"ש. בפרומתאוס מציינים לחיוב גם את חברת המכשור הרפואי ויצרנית מערכת הנחייה לניתוחי עמוד שדרה, מזור רובוטיקה , שהוסיפה 134% ונסחרת בשווי של 530 מיליון דולר. גם מפתחת פלטפורמת פיתוח האתרים Wix  בלטה בשנה שחלפה, כשכמעט הכפילה את שוויה לכ-1.9 מיליארד דולר.

בצידו השלילי של המדד ישנן חברות רבות השנה. אחת הבולטות מתחום הפארמה היא חברת פריגו , שירדה ב-42% וכעת נסחרת בשווי של 12 מיליארד דולר. מתחום הטכנולוגיה, חברת אבטחת המידע אימפרבה ירדה ב-2016 ב-39% משווי של 2 מיליארד דולר ל-1.2 מיליארד דולר.

ללא ספק, המניה הישראלית הבולטת בשנה האחרונה היא טבע , שירדה ב-45% משווי של 60 מיליארד דולר ל-37 מיליארד דולר בלבד. חברת טבע עברה שנה מלאה בטלטלות רבות, כאשר מבין הבולטות שבהן ראוי לציין את הרכישה הכושלת של רימסה המקסיקנית, פקיעת הפטנט על מוצר הדגל, הקופקסון, והרכישה במחיר גבוה מדי של חטיבת המחקר של אלרגן, אקטביס.

במבט שנתי, מעניין לבחון גם את החברות שמרכיבות את מדד גלובס פרומתאוס. בניגוד לשנת 2015, שבה 8 חברות ישראליות החלו להיסחר בנאסד"ק, בשנת 2016 לא הצטרפו חברות רבות למדד, כאשר היחידה שזכתה להצטרף לנבחרת הישראליות בארה"ב, היא חברת סלקט ביוטכנולוגיה , שהונפקה ביולי.

לעומת זאת, במהלך השנה היו שלוש חברות שנמחקו מהמסחר: חברת אלון רבוע כחול, שאת רוב שוויה איבדה על רקע קריסת רשת מגה ומכירת הרשת במסגרת הסדר חוב ליינות ביתן; חברת איזיצ'יפ, שנרכשה על-ידי מלאנוקס ב-811 מיליון דולר; וחברת RR מדיה שנמכרה לעמיתתה הגרמנית SES תמורת 242 מיליון דולר.

נוירודרם - נקודת אור בפארמה

על רקע הירידות החדות שספגו חברות הפארמה, ובפרט חברות גנריקה בולטות כגון טבע, פריגו ומיילן, בולטת לטובה חברת נוירודרם . לדברי כלכלני פרומתאוס, החברה שמפתחת תרופות לפרקינסון, מיצבה את עצמה מאז הנפקתה ובחודש האחרון בפרט, כאחת החברות המבטיחות ביותר במגזר הפארמה הישראלי.

בשלושת סבבי הגיוס מאז הנפקתה בנאסד"ק בנובמבר 2014 גייסה החברה כ-200 מיליון דולר בסך-הכול, והמניה השלימה עלייה של לא פחות מ-142%. בסוף 2016 הגיעה החברה לשווי שוק של 577 מיליון דולר. לשם השוואה, באותה תקופה ספגו טבע, פריגו ומיילן ירידות של 37%, 28% ו-46% בהתאמה.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס ייעוץ כלכלי וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, הצלחת נוירודרם נעוצה במודל העסקי שלה, שעד כה פעל לטובתה. "נוירודרם היא אחת משורה ארוכה של חברות ישראליות, פרטיות וציבוריות, אשר פועלות באופן דומה: במקום לפתח תרופות המבוססות על מולקולות חדשות, הן מתמקדות בתרופות קיימות, גנריות, אשר איבדו את הגנת הפטנט, ופועלות לשפרן באופן שיאפשר להן להשיג עליונות על התרופה הקיימת ולהוציא פטנט מחודש".

שבח מוסיף כי במקרה של נוירודרם, מדובר בתרופה למחלת הפרקינסון: נוירודרם ביצעה שיפורים מרחיקי לכת בתרופות הסטנדרטיות שקיימות בשוק עשרות שנים. לדברי שבח, הבעיה העיקרית של התרופות הוותיקות הייתה שהשפעתן התפוגגה במהירות לאור אורך חייהן הקצר בגוף החולה והקושי לשמור על ריכוז גבוה דיו של התרופות בדם. היתרון של נוירודרם הוא בכך שהחברה הצליחה לרקוח מחדש את התרופה בנוזל יציב, אשר אותו היא ארזה במשאבה המחדירה אותו לדם של החולה באופן מבוקר ורציף דרך מדבקה על העור.

מתן התרופה בשיטה של נוירודרם, מאפשר לחולים ליהנות מרמות גבוהות ורציפות של התרופה בדמם, ובכך צפויה לשפר את איכות חייהם לאין ערוך. יש לציין כי נוירודרם נמצאת עדיין בשלבי הפיתוח ולא צפויה למסחר מוצר לפני שנת 2018, וזאת כמובן בהנחה שהניסויים הדרושים עדיין לקבלת אישור השיווק יראו על הצלחה. עם זאת, נראה כי לנוירודרם יש הרבה מהמרכיבים החיוניים להצלחה.

מניתוח פרומתאוס עולה כי במישור הפיננסי, יש בקופתה מספיק מזומנים לסיים אם מסלול הפיתוח והרגולציה בשוק האמריקאי, שהינו השוק הגדול והרווחי בעולם בתחום התרופות. במישור הקליני, הודיעה החברה בחודש דצמבר כי היא קיבלה הקלות מרחיקות לכת מה-FDA לגבי אופן ביצוע הניסויים הקליניים. הקלות אלה הורידו את מחירם של הניסויים וככל הנראה גם העלו את ההסתברות שהם יוכתרו בהצלחה לאור תוצאות חיוביות קודמות שהציגה החברה בניסויים דומים.

במישור השיווקי, החברה פונה לשוק גדול שיש בו צורך אמיתי: לפי הערכות, ישנם כ-5 מיליון חולי פרקינסון בעולם, וכמעט כולם לוקחים תרופות באופן קבוע וחיים שנים רבות עם המחלה, כך שהשוק נאמד כיום בכ-4-5 מיליארד דולר לשנה - והוא צומח עם עליית תוחלת החיים.

"בהקשר לכך, חשוב להוסיף כי למרות גודל השוק ושכיחות המחלה, הפתרונות הקיימים לוקים בחסר ומשאירים חלון הזדמנויות גדול לנוירודרם", מציין שבח, "יתרון נוסף של נוירודרם, הינו שהטכנולוגיה שלה מאפשרת לטפל בכל שלבי מחלת הפרקינסון, גורם שמשמעו שהשוק שהיא פועלת בו הוא גדול. כמו-כן, החברה מאמינה שהמוצר שלה יהיה קו ראשון לטיפול במחלת הפרקינסון - כלומר התרופה הראשונה שהרופא רושם למטופל (בניגוד לתרופות שנרשמות למטופלים, אשר הטיפול בהם בתרופות אחרות נכשל או צפוי להיות לא יעיל)".

לדברי שבח, האתגרים העיקריים העומדים בפני נוירודרם, הם השלמה מוצלחת של הניסויים הנחוצים לקבלת אישור רגולטורי, ולאחר מכן הצלחה מסחרית בשיווק התרופה או במכירה לאחת מחברות הענק הגלובליות בתחום הפארמה.

סיום חיובי לשנה

בבחינה חודשית, בדומה לחודש נובמבר, גם בדצמבר נרשמו עליות בשווקים העולמיים. אולם בניגוד לנובמבר, מדד גלובס פרומתאוס הצליח לעקוף החודש את מדדי ההשוואה עם תשואה של 1.9%. לעומתו, מדד הנאסד"ק רשם תשואה חיובית של 1.1% ומדד ת"א 100 רשם תשואה חיובית של 1.5%.

גם שוק הטכנולוגיה חווה חודש חיובי, במיוחד החברות הישראליות בנאסד"ק, כאשר תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה עקף גם הוא את מדדי ההשוואה עם עלייה חודשית של 2.7%. לעומת זאת, מדד הנאסד"ק טכנולוגיה עלה רק ב-1% ומדד ת"א טכנולוגיה רשם תשואה חיובית של 1.8%. אחת הבולטות מבין חברות תת המדד היא מניית נייס, שעלתה ב-8% לאחר שסגרה רבעון שלישי מוצלח מבחינתה והעלתה את תחזיותיה לשנת 2016. בניגוד אליה, מניית סייברארק איבדה בדצמבר 6% לאחר ירידה בתחזיות על הכנסותיה.

בדומה לשאר חודשי שנת 2016, גם בדצמבר מדדי הביוטכנולוגיה הציגו תוצאות חלשות לעומת מדדי הטכנולוגיה, כאשר מדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה צלל ב-3.2% ותת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים רשם עלייה אפסית של 0.4%. לעומתם, מדד ת"א ביומד רשם עלייה של 1.4%. מבין היורדות הבולטות בתת המדד, ניתן למצוא את רוזטה ג'נומיקס, שצנחה בחודש שעבר ב-31% על רקע גיוס הון של 5 מיליון דולר בהנפקת מניות ואג"ח המירות. גם בדצמבר החברה הבולטת לטובה במדד היא נוירודרם, שעלתה החודש ב-43%.

מתודולוגיה

ניירות ערך הנסחרים בבורסות שונות בעולם נכללים במקרים רבים במדדים המשקפים את רמת המחירים הממוצעת של הניירות המשתייכים אליהם. מדדים מרכזים עניין רב מצד משקיעים, מהווים בנצ'מרק לביצוע השקעות ומשמשים בסיס למעקב על-ידי תעודות סל וקרנות מחקות. העניין הרב, והעובדה שהמדדים השונים משמשים כלי חשוב למשקיעים, הם שעומדים מאחורי מדד גלובס ופרומתאוס ייעוץ כלכלי לחברות טכנולוגיה ישראליות הנסחרות בארה"ב.

בדומה למקובל במדד ת"א 100, משקלי החברות מעודכנים ב-1 בכל חודש. במועד העדכון, נגרעות מהמדד חברות שאינן עומדות בתנאי הסף ומניות שנמחקו ממסחר, ומתווספות חברות שעומדות בתנאי הסף. אחת לרבעון מבוצע עדכון לכמות המניות הצפה, והוא משקף הן את השינוי בכמות המניות המוחזקת בידי הציבור והן את ההשפעה שחלה על כמות המניות בעקבות הנפקות משניות והצעות מכר. יש לציין שהשפעות על מחיר המניה כתוצאה מהנפקת זכויות או הנפקה משנית, מתואמות בהתאם למדיניות הנהוגה בזירת המסחר של כל מניה.

ב-1 בינואר 2015 נקבעו המשקלים של חברות המדד, בהתאם לשווי השוק של החברות באותו יום. נציין כי שווי השוק מורכב מהכמות הצפה של המניות כפול מחיר עסקה אחרונה שנצפתה עד ליום זה.

פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד .העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

גלובס-פרומתאוס דצמבר 2016
 גלובס-פרומתאוס דצמבר 2016