ועדת הכספים אישרה תקנות לחוק דירה שלישית, עם שינויים

(עדכון) - בין השינויים: סכום המענק למוכר דירה שלישית ומעלה יעלה לעד 85 אלף שקל במקום עד 75 אלף שקל; התקופה בה אדם שמכר דירה להשקעה וקיבל מענק נדרש לא לרכוש דירה אחרת תעמוד על ארבע שנים ולא על חמש שנים.

לאחר דיון סוער של כארבע שעות. ועדת הכספים הצביעה על התקנות לדירה שלישית ואישרה אותן עם מספר שינויים.

השינויים שאושרו קובעים כי סכום המענק למוכר דירה שלישית ומעלה יעלה לעד 85 אלף שקל במקום עד 75 אלף שקל. נזכיר כי מדובר במענק אליו יהיו זכאים המוכרים רק אם מוכרים דירה בעשרת החודשים הראשונים של 2017 ורק לגבי שלוש דירות שיימכרו ולא מעבר לכך. עוד נזכיר כי המענק הוא עד תקרה של 85 אלף שקל, ואם מס השבח בו חייב המוכר נמוך יותר, סכום זה יהיה זהה לגובה המענק.

שינוי נוסף שאושר קבע כי התקופה בה אדם שמכר דירה להשקעה וקיבל מענק נדרש לא לרכוש דירה אחרת תעמוד על ארבע שנים ולא על חמש שנים.

עוד שינוי שאושר קובע כי גם מוכר דירות זולות שאינן נכללות במסגרת המס, יהיה זכאי למענק בגובה של 50% ממס השבח בו הוא חייב עד תקרה של 15 אלף שקל. מדובר בשינוי מהותי משום שלפני כן, מי שהחזיק בשתי דירות בשווי נמוך מ-1.15 מיליון שקל לא היה יכול לקבל את המענק כלל כי המס לא חל על הדירות הללו.

במקביל, החליטה הועדה למחוק מהתקנות את סעיף 5ב', הסעיף שנחשף אמש ב"גלובס", שקובע כי אם משקיע מכר דירה וקיבל מענק, אבל מי שרכש ממנו את הדירה לא מכר את הדירה הנוספת שלו תוך 18 חודשים, המוכר יצטרך להחזיר את המענק. הסעיף נמחק לאור הביקורת הרבה על אי היכולת של המוכר לשלוט בהתנהגות הרוכש. יו"ר הועדה גפני אמר בהקשר זה: "משרד האוצר יוכל לפעול באמצעות משרד המשפטים כדי לתקן הסעיף או להביא תיקון חקיקה בנושא הזה לוועדת הכספים שתתמוך בו".

על בסיס הטיעונים שעלו במסגרת הדיון בועדת הכספים, כמו גם הצעות לתיקון שהוצעו על ידי יו"ר הועדה, מסתמן שהפתרון לבעיה זו יהיה באמצעות הטלת קנס על הרוכש שיצטרך לשלם את גובה המענק שניתן. כלומר, משפר דיור שהצהיר שהוא משפר דיור ומתכוון למכור את הדירה שלו תוך 18 חודש כפי שדורש החוק, ורכש דירה ממשקיע שהיה זכאי למענק, ולא הצליח למכור את הדירה תוך 18 חודשים יהיה חייב בגובה המענק שקיבל המשקיע.

מדובר בשינוי מהותי מהנוסח המקורי של סעיף זה בתקנות, שקבע שאם משפר הדיור לא ימכור את הדירה הנוספת, מי שיצטרך "לשאת באשמה" הוא המשקיע שמכר את הדירה - ויצטרך להחזיר למדינה את המענק שקיבל.

חברי האופוזיציה נעדרו מהדיון. אתמול ניסו חברי האופוזיציה לדחות את הדיון בטענה שלא ניתן להם די זמן ללמוד את החומר, אך היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל יינון, קבע כי למרות השהות הקצרה אין מניעה חוקית לקיים את הדיון במועדו. 

 יו"ר הועדה משה גפני (יהדות התורה) מתח ביקורת בעניין זה על אנשי האוצר: "אנחנו לא מכונת ירייה של האוצר והכנסת היא לא חותמת גומי. אני אשנה את הדברים בהמשך. לפעמים אצלכם לוקח לאשר תקנות שנתיים. ואתם רוצים שהדברים יהיו שונים כאן. לא יהיה".

ערן ניצן, סגן ראש אגף תקציבים, התייחס לדברים של ח"כ גפני: "הדיון דחוף בשל העובדה שהחוק כבר בתוקף, ואנחנו מבקשים מהוועדה לקבוע את הכללים למענק. אף אחד לא היה מרוצה מכך שהחוק בתוקף, אבל אין תקנות מאושרות. המטרה היא שייצאו דירות מהשוק, וחלק מזה אלו ההקלות שאנחנו צריכים לאשר היום".

 

הדיון בוועדת הכספים היום עוסק בתקנות הנלוות לחוק מיסוי דירה שלישית, שאושר במסגרת חוק ההסדרים ומתייחס להטבות שיקבלו משקיעים שימכרו דירה שלישית ומעלה בעשרת החודשים הראשונים של 2017.

מדובר במענק שיוכלו לקבל עד תקרה של 75 אלף שקל (תלוי בגובה מס השבח שחל על המכירה) וגם בקופת גמל מיוחדת להשקעת כספי התמורה מהמכירה. עוד עוסק הדיון בשינויים לנוסחה עליה מבוסס החוק לקביעת שיעור המס של כל דירה ודירה.

במהלך הדיון העריכו באוצר כי קרוב ל-90% ממוכרי דירה שלישית בעקבות החוק יקבלו פטור מלא ממס השבח בעקבות קבלת המענק. כלומר, המענק שיקבלו יקזז לחלוטין את החבות במס השבח. יו"ר הועדה גפני הטיל ספק בנתונים. 

"המשמעות: התייקרות של הדירות ב-80 אלף שקל"

 בדיון התייחסו הדוברים השונים גם לתקנות עצמן ולחשיפת "גלובס" מאמש, על כך שכל מוכר דירה להשקעה שירצה ליהנות מהמענק יצטרך לוודא שהוא מוכר את הדירה למחוסר דיור או למשפר דיור ויצטרך לעמוד למעשה על דברים שאינו תלויים בו.

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס לסוגיה זו ותקף את אנשי האוצר: "ירדתם מהפסים לגמרי. לא יכול להיות שמוכר דירה יבקש תצהיר כמה דירות יש לרוכש. מי שמע על דבר כזה? צריך כדור נגד בחילה נגד החוק הזה וגם נגד התקנות. אתם תגידו לי למי אני מוכר? המשמעות כאן של הדבר הזה היא ייקור של המחירים בכ-80 אלף שקל, שאף אחד לא יגיד אחרת. אין עו"ד שלא ישים סעיף בחוזה שדורש את הסכום הזה של המענק מהמוכר".

במהלך הדיון הציע יו"ר הוועדה ח"כ גפני להעלות את המענק למשקיעים: "למה שלא נעלה את המענק ל-85 אלף שקל? אני מעריך שיהיו יותר מ-10% שיהיו חייבים במס שבח. העלאת המענק תשרת את החוק. האם אפשר להגדיל את המענק מעל ל-75 אלף שקל? זה יעזור להוציא עוד דירות לשוק".

על כך ענה לו נציג משרד האוצר ניצן כי: "ההטבה קצובה בזמן. והרעיון הוא שמי שלא ימכור יידע שמאוחר יותר יצטרך לשלם מס שבח שלם, אז יהיה לו כדאי למכור".  

עוד שאלה שעלתה במהלך הדיון הייתה האם כדי למקסם את מטרת החוק, נכון יותר לאפשר את קבלת המענק גם למי שמוכר דירה שנייה שנמצאת בבעלותו, ולא רק למי שמחזיק בשלוש דירות ומעלה. באוצר התנגדו ואמרו שהמענק קשור למס דירה שלישית.