תחזית 2017: מעוף, פארמה, בנקים, ריבית, דולר, מחירי הדירות

אתר שחקן מעוף בתחזית שנתית לשווקים, בארץ ובעולם ■ מהי הבורסה שכדאי לפתוח בה את השנה ■ מהו נתון המאקרו שמומלץ לעקוב אחריו ■ ולאן הולך מדד המעוף

משקיעים בבורסת NYSE  / צילום: רויטרס
משקיעים בבורסת NYSE / צילום: רויטרס

2016 תיזכר כשנה מאכזבת במיוחד בשוק המקומי, לא בשל תשואה שלילית של כ-4%, אלא בעיקר בשל היעדר קורלציה מול הנעשה בעולם. אירופה ויותר מכך ארה"ב הצליחו להתמודד עם משברים מורכבים במיוחד, דוגמת הברקזיט, בעוד שהבורסה של ת"א, שעל פניו הייתה מנותקת מהדרמות, לא הצליחה לייצר מומנטום חיובי.

באופן מוזר למדי, אם כי מייצג לא פעם את הציבור, הגיוס לקרנות המנייתיות המקומיות זינק פלאים ל-2 מיליארד שקל וחלק זעום למדי של כחצי מיליארד שקל הופנה לקרנות חו"ל. בשל הבדלי התשואות מיותר להרחיב על גודל הטעות, אבל יש בכך לחדד עד כמה המעוף היה בפועל חלש השנה: לא זינוק של 12% במדד הבנקים ברבעון החותם של השנה; לא גיוסי עתק באפיקים המניתייים; לא עליה בשער הדולר; ולא ראלי טראמפ הצליחו להניע במשהו את המעוף לסיכום חיובי.

גבולות 1,380-1,470 החזיקו מעמד 90% מהזמן. במיעוט הפעמים בהן ראינו פריצה או שבירה, הדבר תוקן באופן כמעט מיידי. גם תנועות אלו אל מחוץ לטווח נבעו מאחד משני פרמטרים טכניים לחלוטין ולא אורגניים: פער ארביטראז' ולעתים אף דואלית בודדת או לחץ סוחרים המתכסים בשבוע פקיעה. מצב זה לא יכול להימשך שנתיים רצופות כשגם 2015 הייתה שנת דשדוש מוחלט. לכן, כאמירה הידועה, "מי שלא מבקיע - חוטף". זו ההנחה שלנו עם פתיחת 2017. 

אז מה צפוי לנו השנה? 

ביחס להעדפת הציבור בשוק: לא רק שהקצב יילך ויגדל, אלא ייתכן אף מצב הופכי: גיוסים בקרנות חו"ל והסטת כספים מעבר לים ופדיונות מקומיים. לא קיים משקיע שפוי שרואה פער כזה בין ת"א ובין ניו-יורק - וימשיך להשקיע באופן רחב בשוק המקומי.

ביחס להידלדלות העניין בשוק המקומי: המשך ירידה בשוק המקומי ומחיקה של 10-15 חברות לפחות, אחת מהן חברה משמעותית במיוחד מת"א 75 וייתכן אף מת"א 25. אנו לא רואים שום הנפקה רצינית באופק. עד שהבורסה לא תגדיל אטרקטיביות מחד ורשות ני"ע לא תקל רגולטורית מאידך, אין באמת סיבה להעדיף את ת"א על לונדון או נאסד"ק, בהן ניתן להנפיק ברבע העלות ובעשירית הזמן.

ביחס למעו"ף: בשורה התחתונה, רמת המחירים הנוכחית אינה מוצדקת. היעד השנתי של המעוף עומד לכל הפחות על 1,350 וסביר כי נרד אף לכיוון 1,250-1,300.

בנוגע לבורסה עצמה: בזהירות רבה אנו מניחים כי המחזור יעלה, בגלל ירידה במדדים שתזמין לחץ מכירות ולאחר מכן לחץ מכירות-קניות. לא מדובר במשהו להתגאות בו מבחינת הבורסה, אלא לכל היותר 5-10%, אבל די בחודש בודד של ירידה אגרסיבית כדי לסגור הפער שנפתח בשנה הנוכחית.

ביחס למגזרים המעניינים ב-2017: הבנקים זו אם כל הבועות וכפי שידענו (ראו בהמשך) להצביע נכונה על הפארמה כשורט מוחלט, זהו גם מצב הבנקים בפתח 2017. אין כל הצדקה לראלי הנוכחי, אין כל כדאיות בהשוואה אל מול מניות הפיננסים בעולם. הסיבה היחידה שהבנקים מצויים ברמה זו נובעת אך ורק מכניסת הציבור שאינו "מכיר" מניות אחרות ובהיעדר טבע /פריגו /כיל /בזק  המאכזבות, הוא הולך למוכר ולידוע. במגזר הבנקים, אם כך, צפויה לא ירידה מתונה, כי אם קריסה לכיוון 1,200.

מהעבר השני, מגזר הביטוח מעניין ואטרקטיבי בפתח השנה ואנו מעריכים שקיים בו דיסקאונט של כ-10%. תיתכן ירידה במדד שתגרור כמובן את מניות המגזר, אבל הוא צפוי להציג תשואה עודפת ביחס למעוף ולהערכתנו תשואה עודפת גם ביחס ליתר המדדים.

ביחס לפעילות הזרים: צפוי אפס עניין בשוק המקומי, המגמה תלך ותתחזק במחצית הראשונה של השנה. התעוררות מה אפשרית רק במחצית השנה, אם המדד יירד 10% ויותר שאחרת האלטרנטיבות בעולם היו ונותרו מעניינות פי כמה וברמות סיכון נמוכות בהרבה (בדגש על ביטחון ו/או בחירות).

ביחס לדולר-יורו: פתאום כולם בטוחים כי רמת 1 מעבר לפינה, אבל הדברים מורכבים בהרבה. גם אם נקבל ירידה לרמה זו להערכתנו הדבר לא יתרחש ברבעון הראשון של השנה ובכל מקרה הדבר ישמש קפיצה לכיוון 1.07-1.09. התרחיש הסביר - ייתכן אפילו טרם הירידה - הוא זחילה מעלה לכיוון זה ואז דשדוש של כמה חודשים.

ביחס דולר-שקל: אם מניחים ירידה חדה במדד, איך ייתכן שהדולר לא יעלה? אבל, זו אכן הערכתנו בשנה הנוכחית: דשדוש בסביבות 3.8-3.85 ואז עליה רק בתרחיש ירידה של 5% ויותר במדדים, שאחרת נגלוש מתחת ל-3.8. הקורלציה מול היורו/שקל תישבר וזה כבר החל עם שפל בסל המטבעות.

על הנפט: גם אם נניח סיכום שנתי חיובי עם עליה במחיר הזהב השחור, אסיה לא מאפשרת לנפט באמת להתרומם ולכן השלב הראשון הוא רמת 45 דולר ורק לאחר מכן תחילת תנועה משמעותית יותר.

על הזהב: לא ברור מה גרם למשקיעים להוריד את המגננות ולשלוח הזהב אל עבר רמת 1,150 הנוכחית, אבל היעד השנתי ניצב בסביבות 1,250 ואף גבוה מכך בהמשך השנה.

ביחס למקרו: הקונצנזוס כעת עומד על 3% צמיחה, אבל נשען רובו ככולו על עניין אחד: אי-ירידה במחירי הנדל"ן. גם ללא ירידה במחירי הנדל"ן, שלהערכתנו דווקא כן תתרחש, הצמיחה צפויה ליפול אל מתחת ל-2%. צריכה פרטית אינה יכולה להימשך לאורך זמן ללא עלייה בהכנסות או ירידה במיסים וכיוון שזה אינו צפוי, יש גבול עליון נמוך למדי.

בנוגע לריבית: על פי הקונצנזוס, בנק ישראל אינו צפוי להעלות את הריבית במהלך השנה, אבל העלאת ריבית ראשונה ב-2017 ולכל המאוחר שנייה מצד הפד תחייב את הנגידה לפעול ולהעלות ריבית. תיתכן פעולה אף קודם לכן, אבל רק כפקטור של ריצה במדדים, שכאמור איננו מעריכים.

בכל הנוגע לשוק הנדל"ן: צפי לירידה של כ-10% במחירי הנדל"ן ולא נופתע גם אם יתרחש יותר מכך. קצב התחלות הבניה אינו מותיר אפשרות אחרת, כשהשאלה היחידה היא מתי הדירות הללו ייכנסו לשוק.

ביחס לבועות: מי שחושב שראינו תחתית אחרי ירידה של 40% בטבע ופריגו, צפוי להתבדות. המניות הללו רחוקות עוד 10%-20% לכל הפחות מתחתית, ואין כרגע שום סיבה להיכנס אליהן.

ביחס לשוק האג" ח הקונצרני: מה שלא קרה ב-2016 יתרחש ב-2017 עם ירידות של 5%-10% במרבית האפיקים, שתבוא לידי ביטוי גם במדדי התל-בונד בצניחה דומה.

ביחס לארה"ב: ארה"ב תמשיך להציג תשואה עודפת על אירופה ותשואה עודפת באופן משמעותי ביחס לאסיה.

ביחס לבורסה הצפויה לאכזב: דאקס צפוי להוציא את האוויר למשקיעים ועל הדרך למרבית הבורסות באירופה. זה לא רק המצב הכלכלי הבעייתי, עם קטר שגורר לבדו יבשת שלמה, אלא בעיקר הבחירות הקרובות שגם אם מרקל תיבחר בהן לכהונה נוספת (כרגע, סבירות נמוכה), הרעש מסביב יכביד בצורה ניכרת על המדד.

ביחס לבורסה העדיפה מבחינתנו: שתי בורסות דרום אמריקאיות רשמו תשואות נהדרות בשנה החולפת - ארגנטינה וברזיל. דווקא המשק המתאושש כלכלית יותר מכולם הוא מקסיקו, השתרך מאחור בגלל הסיבה המוכרת (טראמפ). להערכתנו, יש כאן הגזמה מוחלטת של המשקיעים וטראמפ לא באמת ישפיע כהוא זה על מקסיקו. לכן, זו הבורסה הנכונה להיות בה בפתיחת השנה הנוכחית. 

מה עוד צפוי לקרות ב-2017?

■ אם אנו צודקים והן הבנקים והן הפארמה בת"א צפויים ליפול השנה, ההערכה שלנו לירידות לכיוון 1,300 היא עדינה ביותר.

■ יש כיום בשוק הישראלי בועת ליסינג חסרת תקדים. האינדיקציה הכי טובה לכך היא הקצב המטורף של כ-20 אלף מכוניות חדשות מדי חודש, אבל זה בא לידי ביטוי גם באפיקים אחרים. זה לא צפוי להשפיע על הבורסה, אבל יש בישראל בשנתיים האחרונות צריכה מבוססות הלוואות גבוהה אף יותר מבארה"ב. זה עלול לפגוע קשות בכלכלה הריאלית ולמרות שאין מדובר במחצית הראשונה של השנה באף תרחיש, צריך להבין כי זה עלול לתפוס תאוצה גם ללא העלאת ריבית מצד בנק ישראל.

■ אג"ח ארה"ב יגיע בחודש הקרובים לתשואה של 3%, אחרת לא אפשרי משבר בקנה מידה רציני. כל עוד אנו נסחרים רחוק מרמה זו, כל ירידה תהא מתונה בלבד ובסך הכל תיקון למגמת עלייה ארוכת טווח בניו יורק. במלים פשוטות, זהו האינדיקטור המרכזי למעקב.

■ הממשלה במתכונת הנוכחית אינה שורדת את 2017. אנו צפויים לראות או הצטרפות של מי מהמפלגות הגדולות לקואליציה או בחירות במהלך השנה.

■ לא המאקרו יהיה דומיננטי השנה, כי אם העולם הפוליטי. המועמדות הטבעיות לבלוט הן צרפת וגרמניה, שבהן יתקיימו בחירות, אבל גם בספרד ואיטליה צפויות תהפוכות.

שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.